Skip to main content
22.06.2023 | ג תמוז התשפג

חיישני לייזר לניטור מצבים פתולוגיים מרחוק

מחקרו של פרופ' זאב זלבסקי מהפקולטה להנדסה, הוביל לפיתוח מוצר המבצע בדיקות תפקודי לב-ריאה מרחוק

תמונה
BIUWeb_Articles_Sansor_01

דמיינו שאתם שוהים בחדר סגור, וללא ביצוע כל פעולה מצדכם, מכשיר ייעודי שלא נוגע כלל בגופכם, מאתר חשד למגוון רחב של בעיות רפואיות. החזון הזה אינו דמיוני – ובימים אלה נערכים ניסויים מתקדמים לקראת השקת מוצר ראשון, שנועד לאתר בעיות לב וריאה. המוצר מבוסס על מחקרים שמוביל פרופ' זאב זלבסקי, דיקן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן בשיתוף פעולה מחקרי עם פרופ' חבייר גרסיה מאוניברסיטת וולסיה בספרד.

"החיישן מבוסס על לייזר ועל מצלמה עם אופטיקה מיוחדת", מסביר פרופ' זלבסקי, "הלייזר מאיר את האדם, והמצלמה אוספת את פיזורי אור הלייזר. לאחר מכן, אלגוריתם מתוחכם לעיבוד תמונה מנתח איך תבנית פיזור האור משתנה עם הזמן. הבדיקות מתבצעות ממרחק ללא מגע. לאחר מכן מחלצים משינויי תבנית הפיזורים תובנות לגבי רעידות ננו-מטריות בגוף הנבדק וכך אפשר להפיק הרבה מאוד פרמטרים ביו רפואיים בו זמנית".

התהליך הייחודי מאפשר לנטר מגוון רחב מאוד של שינויים בנבדקים: פעימות לב, נשימות, שינויים בלחץ הדם ועוד. כל אלה, יכולים להוות אינדיקציות למגוון מצבים שמאפשרים לבצע אבחנות רפואיות. החזון, מוסיף פרופ' זלבסקי, הוא להשתמש בסנסור אחד, שימדוד מספר רב של פרמטרים.

"את צורת החישה הזו המצאתי יחד עם הקולגה הספרדי, לפני כ-15 שנה", אומר פרופ' זלבסקי, "ביצענו הרבה מחקרים שבמשך הזמן הבשילו עד לרמה שמאפשרת לנו לפתח מוצרים ממשיים לשימוש רפואי".

היישום הראשון, שנמצא היום בהליכי מסחור הוא בדיקות תפקודי לב-ריאה וניטור מספר מצבים פתולוגיים כגון פרפור פרוזדורים. "המוצר הזה מבוסס על מדידת פרטרים ביו-רפואיים שכבר קיבלו אישור ב-FDA וכן על מספר ניסויים קליניים שבוצעו בהקשר של הדיאגנוסטיקה הרפואית הרלבנטית. כעת הוא בשלבים ניסויים נוספים לקראת השקה לשימוש נרחב". 

"במקביל, אנחנו מבצעים שורת מחקרים כדי לקדם את השימוש בטכנולוגיה לצורך אבחון של מחלות אחרות", הוא מוסיף, "למשל דלקות אוזניים, בעיות במיתרי קול, גילוי מוקדם של סרטן העור ושל סרטן השד. אני מאמין שעיקרון החישה שהוצע, המבצע מדידות מרחוק שהן לא פולשניות ובטוחות לביצוע, יוכל לסייע לנו לאתר ולאבחן מגוון רחב של מצבים רפואיים בשלבים מוקדמים, ולסייע למנוע את התפתחותן של מחלות שונות".