Skip to main content
16.11.2022 | כב חשון התשפג

הוקרה לפרופסורים אמריטי תשפ"א

צפו בסרטון הסוקר את הישגיהם של הפרופסורים הוותיקים, ומציין ואת תרומתם לאוניברסיטה ולמגוון תחומי המדע שבהם הם עוסקים

תמונה
אמריטי

בכל שנה מציינת אוניברסיטת בר-אילן את מעברם של אנשי ונשות סגל בכירים ממעמד של פרופסורים מן המניין למעמד של פרופסורים אמריטי. לכאורה מדובר בפרישה לגמלאות, אך בפועל רוב האמריטי ממשיכים לחקור, ללמד ולפרסם מחקרים ומאמרים עוד שנים ארוכות.

שינוי הסטטוס הוא הזדמנות להביט לאחור ולסקור את הישגיהם של הפרופסורים הוותיקים, להוקיר אותם ולהודות להם על תרומתם לאוניברסיטה ולתחומי המדע שבהם הם עוסקים – בדרך כלל מדובר בפרויקט חיים ארוך שנים שלו השפעה מהותית לשדה ידע אחד לפחות. במקרים רבים השותפים והשותפות לדרך הם תלמידים לשעבר שהפכו לפרופסורים בעצמם ולעמיתים.

הכירו על קצה המזלג את האמריטי החדשים של תשפ"א:

פרופ' דורון אורבך מהמחלקה לכימיה הוא חוקר בעל שם עולמי בתחום האלקטרוכימיה, הידוע במחקריו בתחומי צבירה והמרה של אנרגיה. מחקריו הם מהמצוטטים ביותר בתחומם. פרופ' אורבך היה מנחה הדוקטורט של פרופ' אריה צבן, נשיא האוניברסיטה.

פרופ' אורי ניר מהמחלקה למדעי החיים חוקר בין היתר תאי סרטן גרורתיים. פרופ' ניר פיתח לאחרונה תרופה שעשויה להציל את חייהם של החולים בסוגי סרטן גרורתי, בהתבסס על זיהוי הגן האחראי לשרידותו הגבוהה של התא הסרטני.

פרופ' נתן נתניהו מהמחלקה למדעי המחשב הוא חוקר רב-תחומי ומוביל ברמה עולמית בשטח האינטליגנציה המלאכותית, שרוב מחקריו מונעים מבעיות יסודיות מהותיות בתחומי עיבוד תמונה וראיה ממוחשבת.

פרופ' שפרה ברוכסון-ארביב מהמחלקה למדעי המידע מתמחה בחקר ההיסטוריה והסוציולוגיה של אמצעי התקשורת. מחקריה עוסקים בתרבות הספר וחקר מדעי המידע ופיתוח התחום האקדמי של חקר המידע החברתי.

פרופ' משה אורפלי מהמחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו חוקר את ההיסטוריה של הפזורה הספרדית בימי הביניים המאוחרים ובראשית העת החדשה בכלל ואת אנוסי ספרד ופורטוגל – מנהיגותם וסביבתם – בפרט.

פרופ' מאיר בר-אילן מהמחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו ומהמחלקה לתלמוד ותושב"ע, הוא חוקר בעל שם עולמי בתחומי היהדות. בין מחקריו המגוונים בולטים העת העתיקה, היסטוריה חברתית, משנה, ליטורגיה ומיסטיקה, ותחומים פחות מוכרים כמו במדעי היהדות כמו אסטרולוגיה ונומרולוגיה.

פרופ' יואל גוטמן מהמחלקה לכלכלה הוא חוקר בתחומי כלכלה ציבורית, תורת המשחקים, כלכלה פוליטית ושיתופי פעולה. בין מחקריו הבולטים בתחום הכלכלה הפוליטית נמצאים אלה העוסקים במציאת מנגנוני הצבעה יעילים בפרלמנט.

פרופ' אפרים זהבי מהפקולטה להנדסה חוקר מערכות של תקשורת אלחוטית וממקימי הפקולטה להנדסה בבר-אילן. לצד עבודתו המחקרית בבר-אילן ובטכניון ביצע שיתופי פעולה עם חברות הייטק ורשם פטנטים רבים.

פרופ' ג'פרי פרל מהמחלקה לבלשנות וספרות אנגלית חוקר ספרות צרפתית ואנגלית מהמאות ה-19 וה-20, וכן ביקורת, טעם ואסתטיקה מהעת העתיקה ועד ימינו. הוא עורך ומייסד כתב העת Common Knowledge העוסק בהשכלה ובהשפעתה על האנושות.

פרופ' מנחם קליין מהמחלקה למדעי המדינה חוקר אינטלקטואלים ופוליטיקה במזרח התיכון, את התנועה הלאומית הפלסטינית, את ירושלים כעיר מקוטבת והתפתחותה של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. היה מעורב כאיש מקצוע בהידברות בין ישראל והפלסטינים.

פרופ' מיכאל (מייקל) קרמר מהמחלקה לבלשנות וספרות אנגלית עוסק במחקריו בעיקר בספרות יהודית אמריקאית והוא מחלוצי החוקרים בתחום זה, שאותו החל לפתח לפני 30 שנה. הוא ממקימי המחלקה לכתיבה יוצרת במחלקתו.

פרופ' יהושע שוורץ מהמחלקה ללימודי א"י וארכיאולוגיה הוא היסטוריון ופרופסור לגאוגרפיה היסטורית של ארץ-ישראל בתקופה ההלניסטית ובתקופה הרומית-ביזאנטית. פרופ' שוורץ משמש גם כראש מרכז אינגבורג רנרט ללימודי ירושלים וחבר במועצה הארכאולוגית של ישראל.

ברכות הנהלת אוניברסיטת בר-אילן לפרופסורים אמריטי

צפו בפרופסורים אמריטי מספרים על דרכם האקדמית

לכל המידע על התוכנית לתואר ראשון בכלכלה - מנהל עסקים>>>