Skip to main content
16.08.2023 | כט אב התשפג

ברשתות החברתיות יש כוח עצום, לצד הבעיות

הכירו את טל איתן, דוקטורנט במחלקה למדעי המידע, החוקר דפוסים תרבותיים, סוציולוגיים ופסיכולוגיים ברשתות החברתיות

תמונה
Influential_BG_05-07

הכירו את טל איתן, דוקטורנט במחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן שמחקר הדוקטורט שלו מתמקד בין היתר במנהלי קבוצות בפייסבוק, במטרה להבין את דפוסי המנהיגות, אוריינות המידע, האוריינות הדיגיטלית והמאפיינים האישיותיים שלהם. לצד עבודת הדוקטורט שלו טל משתתף גם במחקרים נוספים העוסקים בחוויית החשש מהחמצה (FoMO - Fear of Missing Out), ובחוויה ההפוכה לה - הנאה מהחמצה (Joy of Missing Out). כמו כן הוא עוסק בחקר השלומות (Well-Being) והפעילות ברשת.

"אנשים מעניינים אותי, והתנהגות אנושית - בעיקר באינטרנט - מרתקת אותי". אומר טל, "לכן, במחקרים שלי אני עוסק בדפוסים תרבותיים, סוציולוגיים ופסיכולוגיים, ומתמקד ברשתות החברתיות. העלייה בשימוש ברשתות החברתיות מביאה איתה לא מעט בעיות ואתגרים, החל בהצפה במידע, השוואה חברתית, FoMO ועוד. עם זאת, יש ברשת גם כוח עצום, בכך שהיא מאפשרת למצוא מידע, תמיכה, בידור, בורחנות (אסקפיזם) ואפילו קשרים עמוקים ואהבה. במחקרים שלי אני משתדל תמיד לכלול המלצות קונקרטיות, כמו למשל איך לעודד תחושה של שלומות ביומיום, איך לחוות יותר הנאה מהחמצה ופחות לחשוש ממנה, איך להיות מנהיגים טובים ומיטיבים יותר ועוד".

טל מספר כי הגיע ללימודים במחלקה למדעי המידע לאחר שהשלים תואר שני בתחום אחר - הסבה מחקרית שהוא מגדיר כדרמטית. "באתי מתחום חקר התרבות שהוא עולם שונה לגמרי של תכנים, תפיסות, גישות ותיאוריות. את השנה הראשונה ביליתי בהשלמת פערים, כתיבת תזה וקבלת תואר שני נוסף," הוא מספר. "זו הייתה תקופה מרתקת שבה למדתי תחום חדש, הכרתי אנשים חדשים והתאהבתי במקצוע, במחלקה ובאנשים שבה.

"בר-אילן הפכה במהירות לבית. המנחות שלי לדוקטורט, פרופ' ג'ני ברונשטיין וד"ר טלי גזית, מלוות אותי בהנחייה רגישה, קשובה אבל גם לא מתפשרת, ומוציאות ממני את המיטב. סגל המחלקה, הצוות המנהלים, כולם תמיד מאירי פנים ושמחים לעזור, ועד מהרה מצאתי את עצמי מעורה יותר ויותר בחיי המחלקה, מלמד שיעורים ולאחרונה הצטרפתי כחבר סגל.  בשנת הלימודים הקרובה אתחיל ללמד בעצמי דור חדש של סטודנטים וסטודנטיות. לא הייתי יכול לבקש לעצמי חוויה מקצועית ואישית טובה יותר".

לצד פעילותו האקדמית טל משמש כיועץ אסטרטגי, היה שותף בהקמת Ynet ו-mako ועובד בשטח עם בעלי עסקים ויזמים. הוא מציין שהכלים שרכש במחלקה כוללים כלי מחקר מתקדמים, שיטות עבודה, גישות ותפיסות לעריכת מחקר ראוי. "תחום מדעי המידע ידוע בדקדקנות ובירידה לפרטים הקטנים, בהיצמדות לנתונים, בהטלת ספק ובגיבוש אסטרטגיות מבוססות מידע," הוא מסביר. "השילוב בין כל אלה הפכו את העשייה המקצועית שלי להרבה יותר חדה, מדוייקת ומבוססת, והם עוזרים לי וללקוחות שלי לנהל עסקים מצליחים, כל אחד בדרכו ובתחומו".

לתוכניות הלימוד במחלקה למדעי המידע היכנסו