Skip to main content
24.08.2023 | ז אלול התשפג

ידיעת ההיסטוריה תשפיע על עיצוב העתיד

מגמה חדשה ללימודי תואר שני בהיסטוריה צבאית, תעסוק בהשפעתן של מלחמות העבר על התרבות, על החברה ועל הסביבה

תמונה
צבא

איך משפיעות מלחמות על איכות הסביבה? מה הקשר בין מלחמת העולם הראשונה לבין זכויות נשים? מתי מותר לנשיא ארה"ב להחליט לצאת למלחמה? ההיסטוריה מציבה לנו לעיתים שאלות חשובות שהתשובות עליהן ישפיעו לא מעט גם על העתיד. מגמת לימודים חדשה שתעסוק בהיסטוריה צבאית תיפתח בשנת הלימודים הקרובה במסגרת לימודי תואר שני. המגמה במסגרת המחלקה להיסטוריה כללית והמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה. פתוחה לכל בוגרי תואר ראשון המתעניינים בתחום, ולא רק לבוגרי תואר בהיסטוריה.

בראש המגמה עומד ד"ר טל טובי, חוקר המתמקד בהיסטוריה הצבאית של ארצות הברית, שספרו השביעי על התפתחות הכוח האווירי האמריקני בשנות המלחמה הקרה, יצא לאור לפני כשנה. לדבריו, המגמה כוללת קורסים משני סוגים "חלק מהקורסים עוסקים בתחום הצבאי עצמו – מזווית הקרבות, מלחמות הגנרלים ומגמות במחקר ההיסטוריה הצבאית. חלק אחר של הקורסים מתבוננים בהשפעת המלחמות על החברה האנושית – על תרבות, על מגדר, ואף על בעלי חיים".

בשנים האחרונות, העניין בהיסטוריה צבאית בקרב הציבור הרחב, הולך וגדל ולראייה, שפע של סדרות טלוויזיה וסרטים העוסקים במלחמות מרכזיות מן העבר. הלימודים במגמה, יעניקו לסטודנטיות ולסטודנטים, אופק רחב – שיאפשר להם להבין טוב יותר את העבר ויספק להם גם הבנה מעמיקה יותר של אירועים עכשוויים. "למלחמות יש השפעה עצומה על ההיסטוריה האנושית. המחקר שלהן יכול לעזור לנו להבין איך הגענו למקום שבו אנחנו נמצאים כיום, ולהבין את ההיסטוריה האנושית, דרך הפריזמה הצבאית של ההיסטוריה", הוא אומר.

לצד העניין הרב, הלימודים במגמה, מעניקים גם כלים שימושיים שיכולים לסייע במישור התעסוקתי. "מי שמתמחים בתחום, מקבלים כלים אנליטיים חשובים. בנוסף לכך, לידע הרב שהסטודנטים רוכשים בתוכנית, יש שימוש במסגרות שונות ובתפקידים שונים במערכת הביטחון, וזה יכול להוביל לשלל תפקידים ולהשפיע על עיצובה של החברה בישראל", אומר ד"ר טובי.

לתוכניות הלימוד במחלקה להיסטוריה כללית 

לתוכניות הלימוד במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה 

עוד כתבות שיעניינו אותך