Skip to main content
13.09.2023 | כז אלול התשפג

חודשי השנה העברית

מה מקור שמותיהם של תשרי ויתר חודשי השנה העברית? ד"ר טובה גנזל מהחוג הרב תחומי למדעי היהדות באוניברסיטת בר-אילן, מפנה זרקור על שמותיהם של חודשי השנה העברית, שמקורם - כלל לא בעברית

תמונה
BIUWeb_Articles_RoshHashana_01

שנה חדשה מתחילה ובראשיתה חודש תשרי. מה מקור שמותיהם של תשרי ויתר חודשי השנה העברית?

ד"ר טובה גנזל מהחוג הרב תחומי למדעי היהדות באוניברסיטת בר-אילן, מפנה זרקור על שמותיהם של חודשי השנה העברית, שמקורם - כלל לא בעברית. 

לוח השנה העברי מושפע מהסיפור הייחודי של היהודים כעם נבדל שגלה וחי בתפוצות. בהתאם, אימצנו שמות חודשים שמקובלים בעולם העתיק, שבו ציינו אירועים פגאניים וריטואליים אלילים. מקורו של "תשרי", לדוגמה, הוא בשפה האכדית, שהייתה מדוברת בבבל ומשמעות המילה היא "התחלה" (tašrītu). חודש ניסן משמעו ככל הנראה "ניצן" והוא קשור לעונת השנה ולפריחה.(nisannu) יש גם חודשים שנקראים על שם אחד האלים, לדוגמה חודש תמוז, על שמו של האל דומוזי (dumuzu).

והנה עוד כמה דוגמאות: "טבת" מגיע מהפועל האכדי ṭebȗ כמו במילה לטבוע, שמשקפת את מזג האוויר בחודש זה. גם "שבט" קשור למזג האוויר - מקור השם בפועל האכדי šabāṭu שפירושו להצליף – ככל הנראה על שם הגשם המכה בחודש זה. 

את ההטמעה של  שמות החודשים שמקורם בלוח הבבלי אפשר לראות בספרי התנ"ך. ככל שספר הוא מאוחר יותר, מהתקופה הבבלית או הפרסית, כך סביר יותר להניח שנמצא תאריך שכולל את שם החודש המקובל ברחבי האימפריה, ולא רק את שמו המספרי. החודשים ניסן ואדר מוזכרים במגילת אסתר כך: "בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן הוּא חֹדֶשׁ נִיסָן בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן מִיּוֹם לְיוֹם וּמֵחֹדֶשׁ לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר." (אסתר ג, ז) וחודש טבת כך: "וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶל בֵּית מַלְכוּתוֹ בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי הוּא חֹדֶשׁ טֵבֵת..." (אסתר ב,טז);  ואילו בספר נחמיה ללא הכינוי המספרי של החודש העברי: "וַיְהִי בְּחֹדֶשׁ נִיסָן שְׁנַת עֶשְׂרִים לְאַרְתַּחְשַׁסְתְּא הַמֶּלֶךְ" (נחמיה ב,א).

אז מדוע בעצם תשרי הוא החודש הראשון? בימי קדם נהגו במסופוטמיה שני ראשי שנה: הראשון (והעיקרי) בתחילת חודש ניסן, והשני, בתחילת חודש תשרי. בשניהם נחוג חג ה"אכיתו" שכלל תהלוכות סביב המקדשים ברחבי האימפריה.
ביהדות אנחנו מונים את חודשי השנה לאירוע משמעותי בתולדות העם - יציאת ישראל ממצרים: "הַחֹ֧דֶשׁ הַזֶּ֛ה לָכֶ֖ם רֹ֣אשׁ חֳדָשִׁ֑ים רִאשׁ֥וֹן הוּא֙ לָכֶ֔ם לְחׇדְשֵׁ֖י הַשָּׁנָֽה" (שמות יב ,ב). 

לכל המידע על התוכנית לתואר ראשון רב-תחומי במדעי היהדות>>>

בתנ"ך, שמות החודשים ממוספרים בסדר זה: ניסן הוא החודש הראשון ותשרי החודש השביעי. אבל מניין החודשים איננו עומד בפני עצמו, כפי שמשתקף במשנה, בתקופה מאוחרת יותר, שמציינת שבנוסף למניין החודשים, ישנם מניינים נוספים ובהם מניין השנים: "אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים", וראש השנה, בתשרי, הוא בעצם ראש השנה לשנים. 

ובהזדמנות זו אנו מאחלים לכל בית ישראל - שיהיו לנו 12 חודשי שנה טובים ומאושרים 🍎🍯