Skip to main content
26.09.2023 | יא תשרי התשפד

משפיעים על איכות הסביבה

הפרויקט שקרא לסטודנטים ולעובדי בר-אילן להפחית את השימוש בנייר ולמחזר נייר משומש, הוביל למיצג האמנותי 'הר-ההשפעה'

תמונה
הר האשפה

בקיץ 2023 התנהל בקמפוס אוניברסיטת בר-אילן פרויקט שבמסגרתו סטודנטים ועובדי הקמפוס נקראו להפחית את השימוש בנייר, ואת הנייר שנזרק לאסוף למיחזור במכלים מיוחדים שפוזרו למטרה זו בקמפוס. 

לאחר כחודשיים, נשלחה פסולת הנייר שנאספה בקמפוס לסטודיו של האמנית ליאת ליבני, אומנית מומחית בעבודה עם נייר וקרטון. לבני יצרה מהנייר מיצג ייחודי בשם "הר ההשפעה" שהוצב בבניין מערך הספריות והמידע. מטרתו של המיצג להמשיך ולשמר את המודעות למחזור הפסולת שאנו מייצרים ולשמירה על איכות הסביבה.

צפו בסרטון שמתעד את הפרויקט

Remote video URL

אוניברסיטת בר-אילן מעבירה בכל שנה כ-120 טון נייר למחזור. במסגרת הפרויקט נקראו באי הקמפוס לאסוף את הניירות בהם הם משתמשים, ולרכז אותם לצורך הקמת המיצב.

בתום המבצע, לבני קיבלה לידיה שקים מלאים בנייר שנאסף, והקימה בעזרתם את מיצב "הר ההשפעה". היצירה בנויה כמבנה גיאולוגי רב שכבתי, שנוצר על ידי הדבקה וחיתוך ידני של ממצאים שנאספו בקמפוס כמו ניירות תווים, ספרים, נייר גרוס ואריזות אוכל מנייר וקרטון.

ההשראה למיצב מגיעה מעולמות הזקיפים והנטיפים – שבהם כל טיפה משפיעה ויוצרת את אותם הנטיפים, בדומה למחקרים ולסטודנטים. מיצב כדוגמת זה משנה את הפרספקטיבה על חומריות ועל ערכים, ומדגים איך הגדרה פילוסופית יכולה לשנות את נקודת המבט על מה שנזרק לפח האשפה, ולגרום לו להיראות כדבר חדש.

למיזם היו שותפים גורמים רבים וביניהם: הנהלת האוניברסיטה, אגודת הסטודנטים, בית הספר לקיימות ולסביבה, פרופ' ענת צ'צ'יק, פרופ' מיכל ציון, מובילת פרויקט "קחו אתכם את הזבל", ד"ר אולגה גולדין, מנהלת מערך הספריות והמידע, מערך התפעול והלוגיסטיקה וגם חברת "אינפיניה" שהשאילה פחי מחזור גדולים שהוצבו ברחבי הקמפוס.

קמפוס בר-אילן כולל מגוון פרויקטים בתחום איכות הסביבה והטכנולוגיה הירוקה: הצמחייה בו מושקית באמצעות מערכת חכמה וחסכונית, בשביליו מוצבים מתקנים לאיסוף פסולת ולהעברתה למחזור וגם אמצעי התחבורה בו חשמליים ואינם מזהמים. נוסף על כך, פועלים באוניברסיטה מיזמים בתחום הקיימות כמו מערכות חשמל סולאריות, חיסכון במים, בריכה ביולוגית המשמשת דוגמה לטיהור מים בשיטה טבעית ולשמירה על הסביבה ומיזם קיר ירוק - גינה אנכית המשתרעת על פני כמה קומות בשני קירות חיצוניים סמוכים.

התוכנית לתואר שני בגאוגרפיה ולימודי סביבה במגמת ניהול וחדשנות סביבתית בחברות>>>