Skip to main content
28.01.2024 | יח שבט התשפד

שיתוף פעולה בין מכבי צפון לספרת הסוכרת בגליל

במסגרת ההסכם תורחב תוכנית ההתערבות להפחתת המעבר מטרום סוכרת לסוכרת למטופלים נוספים, וייושמו תוכניות למתן תרופות למניעת סיבוכי המחלה

תמונה
ספרה
Teams of the Russell Berrie Galilee Diabetes SPHERE, based in the BIU Azrieli Faculty of Medicine, and Maccabi Healthcare, sign the agreement

הסכם לשיתוף פעולה, שמטרתו להוריד משמעותית את מספר חולי הסוכרת באזור הגליל, נחתם בין ספרת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי, הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן ומכבי שרותי בריאות מחוז צפון. במסגרת ההסכם הוחלט על הרחבת תכנית ההתערבות להפחתת המעבר מטרום סוכרת לסוכרת, שפועלת כרגע בנצרת ובנוף הגליל, למטופלים נוספים בערים אלה ובערים נוספות, ובהן שפרעם וצפת. בנוסף, הוחלט על יישום שתי תוכניות נוספות: תוכנית "טיפול נאות", במסגרתה יקבלו חולי סוכרת תרופות חדשות הנמצאות בסל התרופות שמטרתן הפחתת סיבוכי המחלה; ותוכנית נוספת לאיזון חולי סוכרת אשר מדד ההמוגלובין מסוכר שלהם עולה על 9%.

ספרת הסוכרת הוקמה לפני כשלוש שנים, במטרה לצמצם את התחלואה בסוכרת באזור הגליל ולשפר את הטיפול בחולים בגישה הוליסטית, המשלבת את האקדמיה, שרותי הבריאות, הקהילה, משרדי הממשלה וקרנות פילנתרופיות. "מספרם של האנשים המוגדרים כטרום סוכרתיים הולך וגדל מדי שנה. כ-6% במצב טרום סוכרתי מפתחים את מחלת הסוכרת", אמר פרופסור נעים שחאדה, מנהל ספרת הסוכרת ומנהל תחום סוכרת והשמנה במחוז הצפון של מכבי. "כצעד ראשון במסגרת המאמץ לצמצם את הנתון, יצרנו תכנית התערבות משותפת שהראתה שיפור ניכר במדדי הפיילוט שהראו תוצאות מבטיחות וירידה משמעותית של 50% במספר החולים שעברו ממצב טרום סוכרת לסוכרת".

שיתוף הפעולה בין הגופים יאפשר פיתוח של מודלים ופרדיגמות חדשות, יאפשר יישום בשטח של גילויים מחקריים, ויבטיח טיפול נאות לשיפור בריאותם של תושבי הגליל. בנוסף, שותפות זו עשויה לשמש מודל יישומי לאופן ניהולן של מחלות כרוניות וזיהומיות הניתנות למניעה, ולהביא סטנדרט בריאות גבוה יותר לקהילות בפריפריה החברתית-גאוגרפית. "החיבור בין פקולטה לרפואה וקופת חולים לא מובן מאליו. התחלנו עם חלום גדול ובעקבותיו יש לנו תוכניות גדולות להמשך. גם משרד הבריאות החל להתעניין ובודק האם ניתן להעתיק את המודל לדרום ולתחומים נוספים כמו בריאות הנפש", אמרה ד"ר ריזאן סח'ניני, הרופאה המחוזית של מכבי שירותי בריאות בצפון. ד"ר סיון שפיצר, סגנית מנהל ספרת הסוכרת, הוסיפה: "אנו מודים על השותפות, מסע ארוך עוד לפנינו, יחד נוכל לתרום לקידום בריאות תושבי הגליל".

לתוכניות הלימוד בפקולטה לרפואה