Skip to main content
01.03.2021 | יז אדר התשפא

לבלום את מגיפת הדור

ההתקדמות הגדולה במחקרה של פרופ' בלהה פישר מעוררת תקווה לפיתוח תרופה שעשויה לבלום את מחלת אלצהיימר

תמונה
דור

מאת: ענת מזרחי

מחלת אלצהיימר נחשבת למגיפה של הדור הבא. מחקרים מראים כי כל אדם שני בגיל 85 ומעלה יחלה בה. ברחבי העולם חיים כיום 44 מיליון חולים, והצפי הוא שילוש המספר עד לשנת 2050 . החדשות הטובות הן כי תרופה חדשנית לטיפול במחלה נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים. אם יצליחו הניסויים הנערכים במעבדה לפיתוח תרופות במחלקה לכימיה בבר-אילן, בראשותה של פרופ' בלהה פישר, אפשר יהיה תוך שנים ספורות לעכב את התפתחות המחלה ואולי אף למנוע אותה.

מחלת אלצהיימר היא מחלה של מערכת העצבים המרכזית. היא שכיחה בעיקר בקרב קשישים. עם העלייה המתמדת בתוחלת החיים, שאחראים לה בין היתר התזונה הזמינה, אורח החיים הבריא ומציאת פתרונות רפואיים לבעיות לב ולסוגי סרטן מסוימים, יותר אנשים מגיעים לגיל שמונים ועם הגיל גדֵל הסיכוי שלהם לחלות במחלה. יחד עם זאת, מחלת אלצהיימר עלולה להופיע גם בגיל צעיר יותר ואפילו בגיל חמישים.

המחלה מתבטאת בניוון איטי ומתמשך של תאי העצב במוח ומתאפיינת בירידה קוגניטיבית. תחילה בולטת הפגיעה בזיכרון, ועם הזמן נפגעים גם תפקודים אחרים של המוח, כמו ההתמצאות ויכולת החשיבה והסקת המסקנות. בהמשך נפגעת גם הפעילות המוטורית של החולה, והוא אינו יכול ללכת, אינו יכול לאכול לבד ואינו שולט בסוגרים. בשלבים המתקדמים של המחלה, החולה הופך חסר ישע וזקוק לעזרה בכל פעולותיו.

לזהות ולבלום

פרופ' פישר מפתחת במעבדתה תרופות ושיטות חדשות לאבחון. בין היתר, היא מפתחת תרופות לטיפול בדלקת מפרקים ניוונית, גלאוקומה, מחלת קרוהן וקוליטיס. למחלת אלצהיימר היא התוודעה ממקור ראשון: סבתהּ ואמהּ האריכו ימים וחלו באלצהיימר בזקנתן. מחלתן המריצה אותה לחפש תרופה למחלה.

"מחלת אלצהיימר היא מחלה מרובת פרמטרים", מסבירה פרופ' פישר, "ואילו התרופות הקיימות כיום בשוק מכוונות, כל אחת מהן, למטרה אחת בלבד. יתרונה של התרופה שפיתחתי, בכך שהיא תוקפת בו-זמנית כמה מטרות תרפויטיות. התרופה אמנם לא תחזיר את הגלגל לאחור ולא תהפוך את האדם החולה לבריא, אבל תאפשר לבלום את המחלה, וזהו הישג עצום". לדבריה, התוצאות שהתקבלו עד כה מניסוי התרופה על בעלי חיים, מרשימות: "התרופה הוכיחה את יעילותה באופן בולט, הן במבחני ההתנהגות והן במבחני הזיכרון והלמידה שנערכו בעכברי מודל של מחלת אלצהיימר". מעודּדת מהתוצאות, ממשיכה פרופ' פישר בימים אלה את המבדקים שיאשרו כי התרופה, המבוססת על מולקולה קטנה הדומה למולקולה הנמצאת בגוף האדם, אינה רעילה וכי היא כשירה לניסויים גם בבני אדם.

התקווה היא, כי תוך שנים ספורות אפשר יהיה להתחיל את הטיפול בבני אדם"מחלת אלצהיימר", מדגישה פרופ' פישר, "מתחילה עשרים שנה לפני שמבחינים באותות כלשהם. אם נצליח לאתר את המחלה ולטפל בה בשלבים מוקדמים יותר, נוכל למנוע את התפתחות המחלה".