Skip to main content
25.10.2022 | ל תשרי התשפג

מועדון הדיבייט של בר-אילן בא לשכנע

המועדון מטפח יכולת אינטלקטואלית רבת ערך: לטעון, לשכנע ולהתמודד עם שאלות עקרוניות

תמונה
דיבייט

עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ"ג שבה ונפתחה גם פעילותו של מועדון הדיבייט באוניברסיטת בר-אילן. אירוע פתיחת השנה של מועדון הדיבייט יתקיים בתאריך 2 בנובמבר 2022, בשעה 18:00. בתוכנית: דיבייט ראווה בהשתתפות ותיקי המועדון ומענה על שאלות. 
המיונים למועדון יתקיימו ב-2 וב-3 בנובמבר 2022. למידע והרשמה

הדיבייט, הוא מעין ספורט אינטלקטואלי (מַעֲמָת, על פי האקדמיה ללשון העברית) שבו מתחרים על היכולת לשכנע בכל נושא ועמדה נתונים.

פז טולדנו, סטודנטית במחלקה לכימיה, יו"ר מועדון הדיבייט באוניברסיטת בר-אילן, מספרת על פעילותו: 

בדיבייט דנים בנושאים מגוונים, ביניהם: כלכלה, פילוסופיה, פוליטיקה, משפט, אמנות, מגדר, ספורט ויחסים בינלאומיים. פעילות המועדון בבר-אילן מתקיימת כמפגש שבועי בין ארבע שעות. חלקו הראשון של המפגש מוקדש להרצאות המלמדות את יסודות השכנוע והדיבייט ומקנות למשתתפים כלים כגון ניתוח ושרשור לוגי, הפרכה, בחירת טיעונים אסטרטגית, התמודדות עם התנגדויות ושאלות. חלקו השני של המפגש מוקדש לתרגול מעשי – השתתפות בדיבייט וקבלת שיפוט ומשוב מקצועי. 

במועדון משתתפים סטודנטים וסטודנטיות מכל הפקולטות באוניברסיטה, והוא מיועד לא רק לבעלי כשרון טבעי לתחום, אלא גם לכאלו המתמודדים עם פחד במה. המועדון מציע הזדמנות להתגבר על הקשיים ולאמץ כישורים שישרתו את המשתתפים לאורך הקריירה והחיים. המועדון שואף לקידום תרבות דיון איכותית בכל האוניברסיטה ולא רק עבור חבריו, ומקיים שיתופי פעולה עם מחלקות שונות. לדוגמה, דיבייטי ראווה התקיימו במחלקה ללימודים קלאסיים ובמחלקה למשפטים. עם פרוץ מגפת הקורונה, המועדון הקים מערך דיגיטלי והעביר את כל פעילותו לזום והמשיך לשמש בית חם, מסגרת חברתית תומכת ומקור ליציבות עבור חבריו וחברותיו. 

המועדון חותר למצוינות. מעבר למעטפת החברתית יש לו גם יעדים הישגיים, והוא משגר משלחות המייצגות את האוניברסיטה בתחרויות בארץ ובעולם. תחרויות אלו מעניקות לסטודנטים ולסטודנטיות הזדמנות ליצור קשרים עם עמיתים מבריקים ורהוטים מאוניברסיטאות מובילות בעולם. 

את המועדון מאמנת מוניקה פורמן, מומחית לרטוריקה ולדיבור בפני קהל. פורמן שירתה כשופטת הראשית של אליפות אירופה 2020, זכתה במקום הרביעי ברשימת הדוברים המצטיינים של אליפות אירופה ובמקום השישי בעולם. נוסף על עבודתה בבר-אילן היא מרצה לרטוריקה באוניברסיטאות ומוסדות נוספים אחרים. 

המועדון כבר הגיע להישגים מכובדים בתחרויות ארציות ובינלאומיות: מקום 25 באליפות אירופה 2020 בקטגוריית דוברי אנגלית כשפת אם (הקטגוריה  היוקרתית ביותר באליפות), סגני אליפות ישראל בדיבייט 2020, סגני אליפות ישראל לדוברים בשנתם הראשונה 2020, חצי גמר אליפות ישראל הפתוחה והעפלה לשלבי הגמר של מעל שבע תחרויות בישראל בשנה האחרונה. 

המועדון שואף להתחזק ולהרחיב את תשתיותיו (ואף להעסיק עוזר מאמנת), לשלוח משלחות לאליפות העולם ואליפות אירופה בדיבייט ולהביא את הגביע הביתה. בשנת הלימודים תשפ"ב המועדון ממשיך לפעול כסדרו ומצמיח דור חדש של דיבייטורים מקרב תלמידי ותלמידות השנה הראשונה.  

כדי להצטרף למועדון צריך להיות סטודנט או סטודנטית מן השורה ולשלם דמי רווחה. מלבד זאת צריך לעבור מיונים עם מאמנת המועדון וחברי המועדון. לראיון יש להגיע עם נושא מוכן ולטעון בעדו ונגדו. בשלב ראשון ייבחנו חוש הביקורת של המועמדים, יכולתם לטעון טיעונים המנוגדים לדעה האישית ויכולתם לקבל משוב, כלי חיוני להתקדמות בדיבייט. 

באקדמיה יש לכישורי דיבייט ערך רב, ולא במקרה מדובר במסורת אקדמית ששורשיה בקיימברידג' של המאה ה-18. ברחבי העולם ניסיון בדיבייט מהווה קרש קפיצה לקריירות בשירות הציבורי, באקדמיה, במערכת המשפט ובמגזר הפרטי, ולא בכדי נמנים בין בוגרי הדיבייט אישי ציבור בולטים כמו בנימין נתניהו, ברק אובמה ומרגרט תאצ'ר. הדיבייט מפתח אצל המשתתפים חשיבה אנליטית, שליטה בלוגיקה, יכולת הבחנה בין עיקר ותפל, תקשורת והקשבה, אלתור וכישורי עמידה מול קהל. 

ליגת הדיבייט הישראלית קיימת מעל 40 שנה. בכל אוניברסיטה ובמכללות רבות בארץ פועלים מועדוני דיבייט בהובלת מאמנים ומאמנות מקצועיים בתמיכה ובתקצוב של האוניברסיטאות ואגודות הסטודנטים. מדי שנה דיבייטורים ודיבייטריות מישראל מגיעים להישגים מהגבוהים בעולם, הן כדוברים והן כשופטים. 

לפייסבוק של מועדון הדיבייט בבר-אילן