Skip to main content
18.11.2021 | יד כסלו התשפב

הושק מיזם ספרת הגליל – לצמצום התחלואה בסוכרת

מיזם ספֵרת הגליל לחקר הסוכרת ע״ש ראסל ברי, הושק בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בצפת. מטרתו של המיזם העוסק במחקר ובהתערבות קהילתית, לצמצם את היקף התחלואה בסוכרת בגליל.

תמונה
ספרה - השקה

באירוע ההשקה של המיזם הראשון מסוגו, השתתפו שר הבריאות ניצן הורביץ, יו"ר ועדת הבריאות ח"כ עידית סילמן, בכירי מערכת הבריאות בצפון ונציגי אוניברסיטת בר-אילן.

מיזם ספֵרת הגליל לחקר הסוכרת ע״ש ראסל ברי, הושק בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בצפת. מטרתו של המיזם העוסק במחקר ובהתערבות קהילתית, לצמצם את היקף התחלואה בסוכרת בגליל. באירוע ההשקה של המיזם הראשון מסוגו, השתתפו שר הבריאות ניצן הורביץ, יו"ר ועדת הבריאות ח"כ עידית סילמן, בכירי מערכת הבריאות בצפון ונציגי אוניברסיטת בר-אילן.

היום ישנם בגליל 170,000 חולי סוכרת ו-250,000 מאובחנים כקדם סוכרתיים, יותר מרבע מכלל האוכלוסייה המאובחנת בישראל. מיזם ספרת הגליל בהובלת הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי, מחבר בין מחקר וטיפול, ומשלב בין אקדמיה לקהילה, במטרה לשפר את אורח החיים, למנוע ולצמצם את התחלואה והסיבוכים הנגרמים ממחלת הסוכרת. המיזם יתמקד בשלב זה ב-5 ערים בגליל: צפת, שפרעם, נוף הגליל, סכנין ונצרת. מנהליו שואפים להפחית ב- 50% את מספר הטרום סוכרתיים שהופכים לסוכרתיים בישובים אלה.

שר הבריאות ניצן הורוביץ הודה באירוע לקרן ראסל ברי על תרומתה ולאוניברסיטת בר-אילן על התגייסותה לנושא, והוסיף: "אתם עושים כאן דבר מופלא. הפרויקט ייתן מענה לאחת מבעיות הבריאות הכי קשות בצפון. זאת דוגמה ומופת לצפון ולחברה הישראלית וגם לעולם. כידוע לכם יש לנו משבר גדול בכוח האדם ברפואה והפקולטה התגייסה השנה להרחיב את מספר הסטודנטים וזה יקרה גם בשנה הבאה עד שנצמצם את הפער. נשקיע גם במרכז הרפואי של צפת עם ציוד מיוחד וגם פיילוט המתמחים יחל כאן בצפון".

יו"ר ועדת הבריאות ויו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן אמרה: "מתחיל הערב שינוי גדול להפחית את שיעורי התחלואה ולהוביל את התחום. אני מבקשת מכם להרחיב את הפרויקט לכלל ישראל ולהיות מוקד ידע מחקרי מוביל ברמה העולמית. זה החיבור של האקדמיה לשטח שאנחנו צריכים. קרן ראסל ברי מייצרים פה חלום. הסוכרת נמצאת בראש סדר העדיפויות של הממשלה".

ראש המועצה המדעית של המיזם, פרופ' נעים שחאדה, הצהיר כי מובילי המיזם ישתמשו בכל הכלים העומדים לרשותם כדי לצמצם בחמישים אחוזים את מספר הטרום סוכרתיים שהופכים לסוכרתיים. "כמו כן בכוונתנו להקטין משמעותית את מספר החולים הלא מאוזנים על ידי מתן טיפול נאות והדרכה לאמץ אורח חיים בריא. השגת מטרה זו תפחית משמעותית את הסיכון לפתח את הסיבוכים המסוכנים של מחלת הסוכרת". פרופ' שחאדה נמנה עם בכירי המומחים לסוכרת בישראל ומשמש גם כנשיא האגודה הישראלית לסוכרת (איל).

נשיא אוניברסיטת בר-אילן פרופ' אריה צבן אמר: "הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי הוקמה כדי לשנות את פני הפריפריה הצפונית של ישראל – לקדם את בריאות הציבור ואת שירותי הרפואה, להנגיש את לימודי המדעים לתלמידים ולתלמידות ולהעצים את הקהילה. ספרת הסוכרת תהיה למודל ראשון מסוגו בעולם לחקר מחלות כרוניות בפריפריות גאוגרפיות וחברתיות, ליצירת שותפויות רב־תחומיות ורב־מגזריות ולמקור שיניב אפיקים חדשניים של החזר ההשקעה החברתית. אנו צופים שמודל ספרת הסוכרת ישוכפל גם בתחומים אחרים וישמש כלי יעיל להשגת יעדים לאומיים נוספים".

ד"ר סיון שפיצר, מומחית לצמצום פערי בריאות ולהטמעת תהליכים וסגנית יו״ר המיזם אמרה. "הקשר בין המצב החברתי ובין שיעור הסוכרת הגבוה בגליל כבר מוכר וידוע וגם במבט עולמי נראים דברים דומים. הפערים בהיקף התחלואה בין המרכז והפריפריה נובעים מהשילוב בין מאפיינים רפואיים ובין מאפיינים חברתיים (לדוגמה אוריינות, השכלה, הכנסה), והם משפיעים על הבריאות מעצם אורח החיים של האדם. אנחנו לא יכולים לנתק את ההסתכלות הבריאותית מההבנה החברתית איפה אדם גדל ואיפה הוא חי. היום בעולם האינטגרציה בין המצב הקליני למצב החברתי היא הדרך העיקרית להבין מה מקור הפערים".

יוזם פרויקט ספירת הסוכרת בגליל, הוא דיקן הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי, פרופ' קרל סקורצקי. לדבריו, אי השיוויון הוא גורם שמשפיע לרעה על יכולתו של הממסד הרפואי לטפל ולהתמודד עם מחלות כרונית, בהן הסוכרת.

 

עוד כתבות שיעניינו אותך