Skip to main content
20.12.2021 | טז טבת התשפב

להקשיב לציור

תערוכה דיגיטלית המציגה ציורים וקטעי מוזיקה ובודקת את השפעת היצירות ושילובן על המאזין והמתבונן

תמונה
תערוכה

הצייר אסף רומאנו וד"ר עטרה איזקסון מהמחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר-אילן יצרו יחד את התערוכה הדיגיטלית "להקשיב לציור", המציגה 25 ציורים של רומאנו המלווים ב-25 קטעי מוסיקה שהותאמו אליהם במיוחד על ידי ד"ר איזקסון. התערוכה המקוונת מנסה לבדוק את ההשפעות על המאזין והמתבונן והאם מתרחש שינוי באחת ממדיות אלו. 

"כצייר שעבודתו אישית ונעשית לבד אני מחפש לא רק קהל, כי אם גם שיתופי פעולה שבהם נוצר משהו חדש," אומר רומאנו, שמאחוריו כבר שני ספרים שנוצרו מתוך שיתופי פעולה כאלה, עם הפילוסוף ד"ר חובב ראשלבך ועם הרופא פרופ' פיטר גילבי.  ד״ר עטרה איזקסון ביקשה ליַצר מפגש בין הציורים ובין קטעים מוזיקליים. החיבור מאפשר התבוננות מעט שונה על הציור, כמו גם הקשבה המשולבת בהתבוננות ליצירות המוזיקליות.

"כמוזיקאית, הצעתי לאסף 'להלביש' מוזיקה על ציור כמו בגד שמתאים לו ולארגן תערוכה משולבת," מספרת ד"ר איזקסון. "המתבונן יושב שבוי ואם יאזין בדבקות, לא ייצא החוצה מן הציור אלא ייכנס לתוכו. יתכן שהמדיום הנייח יהפוך לנע. המוסיקה מגבירה את הציור וגורמת לטרנספורמציה. לעתים היא ההפך מהציור, ואז זה עוד יותר מפתיע".

התערוכה, זמינה לצפייה באינטרנט וממחשבי הספרייה באולם שירותי קוראים, בקומת הכניסה בבניין 401 בשעות פעילות הספרייה. התערוכה תהיה זמינה עד ה 31.12.21

התערוכה המוצגת כיום היא השלב הראשון בפרויקט. שלב ב' של התערוכה והמחקר יעסוק בהלחנת מוסיקה ספציפית לארבעה ציורים מתוך ה-25. ד"ר איזקסון פנתה למלחינים פרופ' עודד זהבי, האיא מוסטאפא, נעמה קפלן, ופרופ' בעז בן משה, שכל אחד מהם בחר ציור אחד וילחין עבורו יצירה להרכב של צ'לו, חליל ופסנתר, עד שלוש דקות. בשלב ג' המלחינים ילחינו יצירה קצרה, כל אחד בנפרד, לאותו ציור. היצירות יבוצעו על ידי הטריו, יוקלטו ויופיעו בתערוכה דיגיטלית נוספת און ליין.

התערוכה נעשתה במסגרת מענק מחקר משותף (מענק רקטור בר-אילן לקבוצה רב תחומית) של פרופ' אסתר עדי-יפה מהתוכנית להתפתחות הילד בביה"ס לחינוך וממרכז גונדה לחקר המוח.

לצפייה בתערוכה (רק דרך המחשב, לא בטלפון)