Skip to main content
04.01.2022 | ב שבט התשפב

הדפסת תלת-ממד בשירות הרפואה

קורס חדש בפקולטה לרפואה יתמקד בהתחדשות רקמות ובהדפסת תלת-ממד לצרכים טיפוליים

תמונה
jaw

הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל תציע קורס חדש, שמטרתו לספק חשיפה לתחום השימוש בטכנולוגיות חדשניות מבוססות תלת-ממד לטיפול רפואי. את הקורס יוביל פרופ' סאמר סרוג'י, מנהל המחלקה לכירורגית פה ולסת במרכז הרפואי לגליל.

הקורס, שנקרא "רפואת המחר - מבוא להתחדשות רקמה והדפסת תלת-ממד", יועבר על ידי המחלקה לכירורגיית פה, פנים ולסתות במרכז הרפואי לגליל. תחום הנדסת הרקמות, תכנון והדפסת תלת-ממד החל להתפתח בשנות התשעים והתקדם רבות במאה ה-21 עם התפתחות טכנולוגיות רפואיות וחומרים מתקדמים להשתלה כגון טיטניום או פוליאתר-אתר-קטון (PEEK). בשנים האחרונות, יותר ויותר קלינאים רוכשים היכרות עם מהנדסים, אוניברסיטאות וחברות הזנק מהתחום כדי להציע למטופלים רפואה ומותאמת אישית שהיא בבסיסה טובה יותר ומדויקת יותר.

"עד פיתוחה של טכנולוגיית התלת-ממד לא הייתה אפשרות להתאמה אישית של התקנים ומשתלים," מסביר פרופ' סרוג'י. "העיקרון העומד בבסיס הטכנולוגיה הוא פיתוח התקנים מותאמים אישית למטופלים. בתחום הרפואה, הדפסת תלת-ממד נועדה לספק טיפול מותאם אישית בניתוחים שנעשים היום בשיטות הקונבנציונאליות. כדוגמה, האפשרויות החדשות שבשימוש אצלנו כיום, מאפשרות התאמה אישית של פלטות, כך שהטיפול הופך למדויק יותר ולקצר יותר. טכנולוגיות מסוג זה כבר מיושמות במספר תחומים רפואיים כגון פה ולסת, נוירוכירורגיה, אורתופדיה ועוד."

לדברי פרופ' סרוג'י, בתחום הפה והלסת הקלינאים נדרשים להתמודד עם אנטומיה מורכבת ביותר ועם שיקום של מבנים שקיים קושי מהותי להתאים עבורם משתלים, ללא תכנון מקדים קפדני. לאור הפער הקיים באמצעים לתיקון מבנים מורכבים כדוגמת ארובת העין, סינוסים ולסתות, באופן מיטבי, עלה הצורך לייצר התקנים מדויקים.  

במחלקה לכירורגית פה ולסתות במרכז הרפואי לגליל בראשותו של פרופסור סרוג'י הוקם מרכז קליני לתכנון והדפסה תלת-ממדית של משתלים מותאמים. העיקרון המנחה במרכז הוא 3D Point-of-Care –טיפול מבוסס תלת-ממד, הנגזר מהפגם הרקמתי שיש לשקם בהתאמה אישית עבור המטופלים. לאחרונה התחדש המרכז במדפסת תלת-ממד ביולוגית יחידה מסוגה בארץ בה, המשמשת למחקר מתקדם בתחום הנדסה והדפסה של רקמות עצם וסחוס.

"מתוך הפער וחוסר ההיכרות של קלינאים עם התחום ואפשרויות הטיפול החדשניות, עלה הרעיון לשלב כוחות בין המחלקה לכירורגיה פה ולסת בנהריה עם הכשרת הסטודנטים לרפואה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן," מספר פרופ' סרוג'י על מה שהוביל לפתיחת הקורס. "במסגרת הקורס שיועבר בשנים הפרה-קליניות, יקבלו הסטודנטים והסטודנטיות היכרות עם ידע קליני מתקדם, יוצא דופן ושאינו נכלל בסילבוס השגרתי של הסטודנטים לרפואה."

התלמידים בקורס יתוודעו למהפכה הרפואית שהביאה להתפתחות תחום התלת-ממד, דימות רפואי, סגמנטציה ומידול תלת-ממדי של משתלים. הקורס יציג שיטות טיפול מבוססות תלת-ממד שמטרתן לשקם חסר רקמתי הנובע מטראומה באזור ראש-צוואר, השלמה של חסר בשל הסרת נגעים סרטניים, טיפולים לתיקון עיוותים מולדים ועוד. בנוסף, יילמדו בקורס פרקים בהנדסת רקמות, תרביות רקמה מתקדמות, ותיערך היכרות עם תחום הביו-הדפסה - שילוב עקרונות הדפסה תלת-ממדית והנדסת רקמות ליצירת שתלי רקמה ביולוגיים.

התחום שיילמד בקורס החדש נמצא בתנופת התפתחות. פרופ' סרוג'י מסביר שהרפואה נמצאת היום במעבר משימוש בטכנולוגיות תלת-ממד וחומרים אינרטיים שאינם נספגים, לשימוש בחומרים ביולוגיים המוכרים לגוף, שהסיכוי לדחייתם נמוך משמעותית. בד בבד, חומרים אלה עוברים שחלוף טוב הרבה יותר וטבעי יותר בגוף, בניגוד למתכות כגון טיטניום שאינן נספגות לעולם.