Skip to main content
05.01.2022 | ג שבט התשפב

אבחון מהיר של נוגדני קורונה

ערכה חדשה תקצר קבלת תשובה מבדיקת דם סרולוגית מארבע שעות ל-45 דקות

תמונה
bloodt

ד"ר שירה אביבי מהמעבדה של ד"ר עמוס דניאלי בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן פיתחה ערכה לבדיקות דם סרולוגיות מהירות לזיהוי נוגדני הקורונה. בעזרת הערכה ניתן יהיה לספק אבחון בתוך 45 דקות בלבד.

המעבדה לדימות אופטי וחישה ביולוגית בהובלת ד"ר עמוס דניאלי מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן מפתחת מזה מספר שנים טכנולוגיות לזיהוי מהיר של נגיפים כגון זיקה, דנגי וקדחת הנילוס המערבי. בשנתיים האחרונות, בתמיכת משרד המדע, החדשנות והטכנולוגיה, עובדת מנהלת המעבדה ד"ר שירה אביבי בשיתוף פעולה עם המעבדה המרכזית לנגיפים על פיתוח בדיקות סרולוגיות מהירות לזיהוי הנוגדנים שהמערכת החיסונית מפתחת נגד הקורונה.

במחקר החדש בדקו החוקרים והחוקרות מאות דגימות דם של חולי קורונה ואנשים בריאים והראו שהערכה שפותחה במעבדה בבר-אילן מציעה רגישות גבוהה יותר מאשר הערכה הרגישה ביותר המשמשת את מעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות.

נוסף על כך, הערכה שפותחה במעבדת דניאלי זיהתה מוקדם הרבה יותר מהערכה הקיימת עלייה בכמות הנוגדנים בקרב אנשים שחוסנו נגד קורונה. בעזרת הערכה החדשה ניתן לקבל תשובה תוך 45 דקות, בהשוואה ליותר מארבע שעות שנדרשות לקבלת תשובה באמצעות הערכה שנמצאת בשימוש במעבדה המרכזית לנגיפים. מערכת שנבנתה על ידי "מגביוסנס", החברה הממסחרת את הטכנולוגיה המפותחת במעבדת דניאלי, כבר נמצאת בבחינה תפעולית של משרד הבריאות לצורך הטמעה לבדיקות קורונה.

פיתוחים עתידיים של קבוצת המחקר כוללים בדיקות סרטן מבוססות דיגום דם, רוק או שתן להתאמת טיפולים אישיים לחולים. המחקר המשותף של אוניברסיטת בר-אילן והמעבדה המרכזית לנגיפים ובתמיכת משרד המדע, החדשנות והטכנולוגיה פורסם בכתב עת מדעי מוביל. לפרויקט שותפים גם פרופ אלי שוורץ משיבא, יניב לוסטיג וויקי אנדלמן מהמעבדה המרכזית.