Skip to main content
07.02.2023 | טז שבט התשפג

מיליון צפיות בקורס מבוא לפיזיקה-מכניקה

הקורס פותח על ידי ד"ר יוסי בן ציון מהמחלקה לפיזיקה בבר-אילן והוא זמין ללימוד ולצפייה בחינם בעברית ובערבית

תמונה
השפעת השנה1

לפני כחמש שנים, כאשר הגה ד"ר יוסי בן ציון מהפקולטה לפיזיקה באוניברסיטת בר-אילן, את הרעיון להשיק קורס מבוא לפיזיקה-מכניקה, דיגיטלי חינמי לציבור הרחב – הוא לא שיער לאיזו הצלחה יזכו התכנים. בימים אלה חוגג הקורס שפועל במסגרת קמפוס il הישג יוצא דופן – כמיליון צפיות בתכנים. בנוסף, עשרות אלפי סטודנטים למדו את הקורס וביצעו את כל המטלות שבו.

"הרעיון לקורס נולד לאחר שצפיתי בפרויקט כבאוניברסיטת MIT בארה"ב", מספר ד"ר בן ציון, "אני מאוד אוהב ללמד פיזיקה, ורציתי לייצר גרסה דיגיטלית איכותית לקורס שאני מעביר – כדי להנגיש אותו לכולם".

האתגר לא היה פשוט. כדי להפיק קורס ברמה גבוהה, נדרשו משאבים ניכרים והרבה מאוד שעות עבודה. יחד עם הבוגרת המצטיינת של המחלקה לפיזיקה שחר גז, ניגש ד"ר בן ציון לקול קורא של המועצה להשכלה גבוהה לפיתוח קורסים דיגיטליים, וזכה בו. לאחר הזכייה, נדרשו גז וד"ר בן ציון לעוד כשנתיים של עבודה מאומצת עד שהקורס היה מוכן. "האתגר הגדול היה לבנות אולפן בשיטת 'הלוח השקוף' שמתאים במיוחד להוראת תכנים מתמטיים וישמש לצילומים", מספר ד"ר בן ציון, "זה היה אתגר מורכב ובסופו של דבר החברים מ-MIT נרתמו לסייע לנו ובעזרתם הצלחנו להתגבר על הקשיים הטכניים ולהקים אולפן איכותי שאפשר להפיק בו חומרי לימוד ברמה גבוהה". בשלב זה הצטרפה לפרויקט גם הדוקטורנטית המצטיינת פאטמה חמודה, שסייעה להפיק גרסה מלאה של הקורס גם בשפה הערבית.

הקורס הדיגיטלי, שכולל הרצאות, תרגילים ומטלות, עוסק באחד מתחומי הבסיס החשובים ביותר בפיזיקה – המכניקה. "הקורס מיועד לכולם", אומר ד"ר בן ציון, "המטרה שלו היא הנגשה – זה קורס חינמי ברמה אקדמית שמיועד לקהל שלא מגיע בקלות לאוניברסיטה. לא צריך ידע מוקדם בפיזיקה ונדרשת רק הבנה בסיסית במתמטיקה. לשמחתי, למדו וסיימו אותו בהצלחה תלמידי תיכון, פנסיונרים, סטודנטים חרדים ואנשים עם מוגבלויות. הקורס מעניק ידע חשוב ובסיסי על העולם, שרלבנטי לכל אחד ואחת".

בעקבות ההצלחה, מתכננים ד"ר בן ציון וגז להשיק בקרוב קורס נוסף שיעסוק בתחום המרתק של מכניקה קוונטית: "אני מקווה שהוא יזכה להצלחה דומה ויענה על הצורך שקיים בציבור לידע בתחום המורכב ומהסקרן הזה".

בתמונה מימין: פאטמה חמודה, ד"ר יוסי בן ציון, שחר גז

לתוכניות הלימוד במחלקה לפיזיקה