Skip to main content
27.03.2022 | כד אדר ב' התשפב

הטכנולוגיה של בר-אילן בחלל

ב-8 באפריל המריאה לחלל משימת רקיע ועליה טכנולוגיה המשמשת לבדיקות ראייה בתנאי מיקרו כבידה

תמונה
חלל

טכנולוגיה דיגיטלית לבדיקות ראייה שפותחה על ידי החוקרים פרופ' אורי פולת ופרופ' יוסי מנדל, מאוניברסיטת בר-אילן, משתתפת בניסוי מדעי שיערך בתחנת החלל הבינלאומית במסגרת משימת "רקיע" עם הנוסע הישראלי בחלל, איתן סטיבה. הטכנולוגיה מבוססת על יישומון ייחודי, ובחלל יעשה בה שימוש כדי לבדוק את הראייה של האסטרונאוטים לאחר חשיפה ממושכת לתנאי מיקרו-כבידה. 

הישראלי איתן סטיבה יהיה אחד מארבעת אנשי הצוות שמאיישים את החללית של חברת SpaceX בטיסה הפרטית הראשונה לחלל. טיסתו של סטיבה היא חלק ממשימת רקיע, הכוללת מספר ניסויים מדעיים שנבחרו להיבדק בחלל. אוניברסיטת בר-אילן שזכתה להשתתף במשימה, תשלח עם סטיבה ניסוי מדעי שפותח בבית הספר לאופטומטריה ומדעי הראייה.

Remote video URL

 

על מחשב הטאבלט שסטיבה ייקח עמו אל הכוכבים הותקן יישום שיאפשר מדידת ראייה במספר נקודות זמן במהלך הטיסה. פרופ' אורי פולת, ראש בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראייה בבר-אילן, הסביר שבשל שינויי הכבידה בחלל, צפויה לחול ירידה בראייתם של האסטרונאוטים, ובעיקר בראייה מקרוב. ראייתו של סטיבה תימדד לפני הטיסה, אחריה וכאמור - גם במהלכה, תודות לפיתוח של פרופ' פולת ועמיתיו. בבר-אילן גאים ונרגשים על ההזדמנות להיות בין מוסדות המחקר הנבחרים שזוכים להטיס ניסויים לחלל.

90 שעות לפני המראת 'משימת רקיע' לחלל, התארח פרופ' פולת בתוכנית חי בלילה עם הנוסע הישראלי איתן סטיבה. פרופ' פולת הסביר בתוכנית את השפעת תנאי מיקרו-הכבידה המתקיימים בחלל, על הראייה של האסטרונאוטים. 

לצפייה בראיון שהתקיים בתוכנית חי בלילה:

Remote video URL