Skip to main content
29.09.2022 | ד תשרי התשפג

שיתוף פעולה מחקרי בין ישראל למרוקו נחתם בבר-אילן

על פי ההסכם שנחתם במרכז לאנרגיה וקיימות של אוניברסיטת בר-אילן, תוקם תוכנית מחקר בינלאומית לפיתוח פרויקטים משפיעים בתחום האנרגיה

תמונה
הסכם מרוקו ישראל

הסכם היסטורי בין מדעני אנרגיה מובילים מישראל וממרוקו נחתם ב-29 בספטמבר במרכז האנרגיה והקיימות של אוניברסיטת בר-אילן. על פי ההסכם תוקם תוכנית מחקר בינלאומית לפיתוח פרויקטים משפיעים בתחום האנרגיה בהשתתפותן של 33 קבוצות מחקר מהאוניברסיטאות המובילות בישראל ו-20 קבוצות ממוסדות מחקר במרוקו.

הפרויקטים יכללו פיתוח סוללות נטענות ומחזורן, אנרגיה סולארית, כלכלת מימן, ופיתוחים שיתנו מענה לאתגר המרכזי של מרוקו לאחסון ושינוע אנרגיה למדינות שכנות.

פרופ' דורון אורבך, המנהל המדעי של מרכז האנרגיה והקיימות בבר-אילן יזם את ההסכם יחד עם פרופ' יאיר עין-אלי מהפקולטה למדע והנדסת חומרים בטכניון, ופרופ' ג'ונס עלמי, מדען בכיר באוניברסיטה הפוליטכנית על שם המלך מוחמד השישי במרוקו. נשיא האוניברסיטה הפוליטכנית על שם מוחמד השישי במרוקו, הישאם אל הבטי, הוביל את המשלחת שהגיעה ממרוקו לבר-אילן.

נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' אריה צבן אמר כי "משבר האנרגיה ובעקבותיו ההתחממות הגלובלית כבר כאן ויותר מתמיד אנו מבינים שאנו קשורים זה בזה, בבחינת כלים שלובים. העתיד שלנו, כאנושות, תלוי ביכולתנו להתרומם מעל כל הגבולות ולפעול יחד. אני מודה לחוקרים השותפים ממרוקו ומישראל ששילבו כוחות ומתחילים, כבר היום, להשפיע על המחר של העולם, על המחר של כולנו".

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון בירכה אף היא על ההסם שיניב תוצרים ברמה האקדמית וביחוד ברמה האזרחית. הישאם אל אבטי, נשיא אוניברסיטת מוחמד ה-6 אמר: "מרגש מאוד לראות את דגל מרוקו פה באוניברסיטת בר-אילן. אני מדבר כאן בשם 12 מוסדות מחקר שעובדים בקונסורציום הזה כדי לפתור את אתגר האנרגיה המתחדשת.  זו דרך מצוינת לחזק את הקשר בין שתי המדינות וכולם יצאו מורווחים מכך".

בטקס חתימת ההסכם נכחו גם ראש משרד הקישור של ממלכת מרוקו בישראל עבד אל-רחים ביוד, יו"ר התעשיה האווירית עמיר פרץ, ויוזמי ההסכם: פרופ' דורון אורבך מממרכז האנרגיה והקיימות של אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' עמנואל פלד מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת ת"א ופרופ' יועד צור ראש תכנית האנרגיה ע"ש גרנד בטכניון.

עוד כתבות שיעניינו אותך