Skip to main content
14.09.2022 | יח אלול התשפב

החיסונים מפחיתים את תופעות הלונג קוביד

כך עולה ממחקר ראשון בפרויקט מתמשך שנערך בפקולטה לרפואה בגליל, במטרה להבין את השפעת החיסונים על איכות החיים לאורך זמן

תמונה
חיסונים

 

עייפות, כאבי ראש, חולשה וכאבי שרירים הם רק חלק מהתסמינים שחווים מי שסובלים מלונג קוביד - השפעותיו ארוכות הטווח של נגיף הקורונה. מחקר חדש שמוביל פרופ' מיכאל אדלשטיין מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגלל, הראה שקבלת שתי מנות לפחות של חיסוני חברת פייזר, מפחיתה דרמטית את התסמינים הללו. 

המחקר מהווה שלב ראשון בפרויקט מתמשך שהשיק פרופ' אדלשטיין, שנועד לעקוב אחר קבוצה גדולה של אנשים, ממגוון המגזרים בחברה הישראלית, בניסיון להבין את השפעת החיסונים על איכות החיים לאורך זמן, וריאנטים שונים של COVID ותסמיני לונג קוביד.

קרוב ל-3,500 בוגרים מרחבי ישראל השתתפו במחקר, והתבקשו לסמן את התסמינים השונים של לונג קוביד שמהם הם סובלים. החוקרים השוו בין משתתפים מחוסנים לבין משתתפים שאינם מחוסנים מבחינת תסמינים שהופיעו בעקבות הידבקות קשה (post-acute). לאחר התאמת הנתונים לגורמים כגון גיל ומשך הזמן שחלף ממועד ההידבקות עד למענה לסקר, מצאו החוקרים כי 18 התסמינים השכיחים ביותר דווחו בתדירות נמוכה (בין 50% ל-80%) בקרב מתחסנים שקיבלו לפחות שתי מנות של חיסון נגד COVID-19, בהשוואה למי שלא חוסנו כלל.

התסמינים שדווחו בשכיחות הגבוהה ביותר - עייפות, כאבי ראש, חולשה באברי הגוף וכאב שרירים מתמיד - פחתו בכ-60% והדיווח על קוצר נשימה פחת ב-80%.

המחקר תורם למידע החסר שנאסף עד היום לגבי השפעת החיסון על לונג קוביד. "איננו מבינים במלואו את המתרחש בחודשים ובשנים החולפים אחרי הידבקות ב-Covid-19 מבחינת הבריאות והרווחה הגופנית והנפשית", אומר פרופ' מיכאל אדלשטיין. "מאחר שנראה שלונג קוביד משפיע על כל כך הרבה אנשים, חשוב שנבדוק האם חיסונים עשויים להקל על התסמינים. כיום מתחוור לנו יותר ויותר שהחיסונים מגינים לא רק מפני המחלה אלא, כפי שניתן ללמוד מתוצאות המחקר, גם מפני השפעות ארוכות טווח, לעתים אפילו משנות חיים, של COVID-19".

את המחקר עורך פרופ' אדלשטיין בשיתוף עם צוותי המחלות המידבקות והמחשוב של המרכז הרפואי פוריה, המרכז הרפואי זיו והמרכז הרפואי גליל ותוצאותיו פורסמו לאחרונה ב-npj Vaccines של כתב העת Nature. פול אוטיקו, סטודנט בפקולטה, ביצע את עיקר הניתוחים הסטטיסטיים שנדרשו למחקר.

המחקר מומן על ידי קרן הארווי גודסטין