Skip to main content
31.05.2023 | יא סיון התשפג

אוסף הספרים הנדירים של בר-אילן

האוסף הכולל כ-20 אלף ספרים מיוחדים משמש לחוקרים כצוהר להיסטוריה ולהתפתחות המורשת של העם היהודי בארץ ובגולה

תמונה
ספרים

יותר משהוא הזדמנות לרכוש לספרים במבצע בדוכנים שבכיכרות, שבוע הספר, שיחול ב-24-14 ביוני, הוא מחווה למילים שנכתבו, הודפסו על נייר, נכרכו ואולי גם התבלו מעט, בעידן שבו אנו קוראים בעיקר מילים ממסכים. זה גם הזמן להפנות זרקור אל אוסף הספרים הנדירים וכתבי היד ע"ש הרברט ברמן במערך הספריות והמידע באוניברסיטת בר-אילן, אוסף שהוא מעין קפסולת זמן שאפשר לחוש בה את ההיסטוריה של הספרים ולחוות את משמעותם, במיוחד עבור העם היהודי.

באוסף כ-20 אלף ספרים נדירים ומעל 1,200 כתבי יד. יודאיקה היא ליבת האוסף, הכולל תנ"ך, הלכה, קבלה, פיוט, אמנות יהודית, הגדות, ספרות חסידית ועוד. בין כתבי היד יש אוסף של רבי שלמה מוסיוף ובו כ-200 כתבי יד קבליים חשובים מהמאות 19-16. דודי בן-נעים, אוצר האוסף, מספר שרוב הספרים הנדירים התקבלו כתרומות, אולם בספרייה למדעי היהדות ממשיכים לפתח את האוסף, מקבלים תרומות נוספות ורוכשים פריטים מיוחדים. "יש לנו ספרים מכל רחבי העולם, שכן העם היהודי שמר על מורשתו ודאג להשכלה," דודי מוסיף. "ספרים מראשית ימי הדפוס מהמאה ה -15 ועד ימינו אלו, שכן להפתעת רבים, גם כיום ספרים נדפסים עשויים להיחשב נדירים. למשל, אם המחברים וספריהם הוחרמו, או ספרי פולמוס שנשרפו והושמדו על ידי מתנגדיהם."

יש באוסף ספרים שהבעלות עליהם מרגשת והיסטורית, למשל ספר עם הערות שכתב החיד"א (רבי חיים יוסף דוד אזולאי בן המאה ה-18 מירושלים) על ספרו של סבו המקובל הרב אברהם אזולאי; ליקוטי מוהר"ן (ברסלב) עם חותם האדמו"ר מפיאסצנה בפולין, שנספה בשואה; "תפילה לשלום המדינה" בכתב ידו של ש"י עגנון; ומכתב ברכה של הרב קוק לרב נריה עבור בני עקיבא.

בשנים האחרונות הספרייה למדעי היהדות זכתה לקבל שני אוספים חשובים המשלימים אחד את השני: אוסף SCHWAB של מאות ספרי מסעות לארץ ישראל, בעיקר מאנגליה מהמאות 20-19, שבעליו היה כלכלן באנגליה ורעייתו למדה כריכת ספרים אומנותית, כך שהספרים גם יפים חיצונית; ואוסף משפחת קפלן שבו למעלה מאלף מפות ואיורי הצייר דיוויד רוברטס מהמאה ה-15 עד המאה ה-20, . כל האוספים משמשים למחקר, והסטודנטים והחוקרים נלהבים לחוש את ההיסטוריה בידיים (אין צורך בכפפות לבנות) ולא רק לראותה על המסך.

הספרים נמצאים בחדר כספת ממוגן שבו בקרת לחות וטמפרטורה לשמירה על הספרים. האוסף מקוטלג ונגיש בחיפוש בקטלוג מערך הספריות והמידע של בר-אילן. אוסף מוסיוף כולו נגיש דיגיטלית לצפייה מכל מקום דרך אתר מערך הספריות והמידע. ובימים אלו אנו עמלים על תהליך דיגיטציה של אוסף קפלן. ספרים שמצויים רק בפורמט פיזי ניתנים לצפייה ועיון בתוך הספרייה למדעי היהדות באמצעות הזמנת הספר בטופס יעודי באתר. על-פי רוב המענה באותו היום וניתן לראות את הפריט המוזמן.

אם הינכם מעוניינים לשמוע עוד על אוסף כיתבי היד והנדירים שלנו אפשר לפנות אלינו בכל ערוץ שתבחרו. פרטים נוספים באתר הבית של מערך הספריות והמידע

עוד כתבות שיעניינו אותך