Skip to main content
04.06.2023 | טו סיון התשפג

תואר ראשון בהנדסת חומרים עם התמחות בקיימות

תוכנית הלימודים החדשה בפקולטה להנדסה תיתן מענה לצורך במהנדסים בעלי ידע בסיסי מקיף לצד מומחיות בתחומים חדשניים כמו קיימות וחומרים סביבתיים ומדע חומרים חישובי

תמונה
הנדסה

 

עולם הנדסת החומרים עוסק בחקירה, בגילוי, בעיצוב, בהמצאה, בשיפור וכן בבחירת החומרים הטובים ביותר מתוך אלפי החומרים הזמינים לנו, וכל זאת במטרה ליצור ציוד, תשתיות, מערכות ומוצרים שישרתו את האנושות בצורה אופטימלית. לאחרונה נפתחה תוכנית לימודים חדשה לתואר ראשון בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן המתמקדת בתחום זה.   

התוכנית לתואר ראשון בהנדסת חומרים>>>

הנדסת החומרים הייתה מאז ומתמיד בסיס חשוב לכל ענפי התעשייה. בשנים האחרונות, עבר התחום מהפיכה טכנולוגית שבבסיסה שימוש בשיטות חישוביות חדשניות, שמאפשרות לקצר תהליכים, לשפר את איכות החומרים, ולצמצם את הנזק לסביבה.

פרופ' דורון נוה מהפקולטה להנדסה בבר-אילן, אומר כי ההתפתחויות בתחומים הטכנולוגים יוצרות ביקוש רב לעובדים שיש להם, לצד ידע בסיסי מקיף, גם מומחיות בתחומים חדשניים. "צורך זה הולך וגדל, ולכן החלטנו לפתוח את המסלול החדש – שיכשיר סטודנטים עם הכישורים המודרניים הנדרשים לעוסקים בתחום.

תחום המחשוב ככלל, והשימוש בבינה מלאכותית בפרט, מאפשר לתעשייה כיום לבצע דברים שנחשבו בעבר לדמיוניים – כמו לחזות את קיומם של חומרים לא מוכרים עם תכונות רצויות, או לבצע תחזיות מדויקות מאוד להתאמת חומרים לשימושים עתידיים, דברים שבלתי אפשרי לבצע במעבדה".

אחד מהדגשים הייחודים בתוכנית החדשה הוא תחום הקיימות. כיום, יש דרישה רגולטורית הולכת וגדלה להפחית את הנזק הסביבתי בתהליכי ייצור. לדברי פרופ' נוה התוכנית לתואר ראשון בהנדסת חומרים של בר-אילן, היא ראשונה מסוגה שכן בוגריה יקבלו השכלה שממוקדת בקיימות. "הידע הספציפי בתחום הזה, מאפשר למהנדסים להטמיע מראש בתהליכי הפיתוח של מוצרים חדשים עקרונות סביבתיים – כמו מחזור ושימוש חוזר".

בשנתיים הראשונות, הסטודנטים שיצטרפו למסלול, ילמדו קורסי יסוד בתחומים כגון פיזיקה, מתמטיקה, הנדסה ועוד. לאחר מכן, בשנתיים נוספות, הם יבחרו בשתי התמחויות מתוך ארבעה אפיקי לימוד: התקנים וחומרים אלקטרונים, כימיה של חומרים, קיימות וחומרים סביבתיים, מדע חומרים חישובי. כמו כן, במהלך הלימודים, ישלימו הסטודנטים פרויקט גמר שבמהלכו יציגו פתרונות למגוון אתגרים הנדסיים בתחום מדע החומרים.

הלימודים יתקיימו בקומפלקס חדיש, עתיר מעבדות מתקדמות המאובזרות במיטב הציוד והטכנולוגיות, ובכללן: מעבדות כימיה, מעבדת מוליכים למחצה, מעבדת תכונות מכניות של חומרים, מעבדת תכונות אקוסטיות ותרמיות, מעבדת מטלורגיה פיזיקלית (חקר התכונות המכניות והכימיות של מתכות), ומעבדת התקני ננו-אלקטרוניקה.

לתוכניות הלימוד בפקולטה להנדסה 

לימודי תואר ראשון - כל המידע על מסלולי הלימוד>>>

להאזנה ישירה לפודקאסט "רובוטים במקום כלבי נחייה" באתר בר-אילן>>>