Skip to main content
20.12.2020 | ה טבת התשפא

דיוק אמפתי בחדר הטיפולים

יכולת המטפל לדייק בקריאת רגשות המטופל משפרת את תוצאות הטיפול

תמונה
חדר טיפולים

דיוק אמפתי הוא יכולת טיפולית חשובה, העומדת בבסיס התערבויות טיפוליות רבות. מחקר של ד"ר דנה אציל-סלונים ושותפיה בדק את יכולת המטפלים לדייק בזיהוי הרגשות החיוביים והשליליים של המטופלים שלהם, ואת הקשר בין דיוק אמפתי זה לבין תוצאות הטיפול. 

המדגם כלל 93 מטופלים בקליניקה לשירות הקהילה של אוניברסיטת בר-אילן ו-62 מטפלים. לפני כל פגישה טיפולית המטופלים דיווחו על התסמינים שלהם; בסוף כל פגישה הם דירגו את המידה שבה חשו במהלך הפגישה מגוון רחב של רגשות, חיוביים ושליליים. המטפלים, מצידם, דירגו את רגשותיהם-הם במהלך הפגישה הטיפולית וכן את ההערכה שלהם לגבי רגשות המטופל. ממצאי המחקר מראים שמרבית המטפלים הצליחו לעקוב באופן מדויק אחר התנודות ברגשות המטופלים, אך נטו להערכת יתר של הרגשות השליליים של המטופלים שלהם ולהערכת חסר של הרגשות החיוביים שלהם. נמצא גם שמטפלים שעשו שימוש ברגשות כדי להעריך את רגשות המטופל, הצליחו לדייק יותר.  

אחד הממצאים החשובים מלמד כי מטפלים שהצליחו לדייק יותר בהערכת הרגשות החיוביים של המטופלים שלהם עזרו להם להגיע לתוצאות טיפול טובות יותר. המחקר מדגיש את החשיבות של דיוק אמפתי כיכולת טיפולית, ומראה כי התמקדות היתר של המטפלים ברגשות שליליים ונטייתם להחמיץ את הרגשות החיוביים עלולה לפגום בתוצאות הטיפול.