Skip to main content
12.10.2020 | כד תשרי התשפא

הכירו את ד"ר יוגב קיויתי

הכירו את ד"ר יוגב קיויתי, מהמחלקה לפסיכולוגיה בבר-אילן, שמחקרו עוסק במנטליזציה ובניסיון לסייע לאנשים המתמודדים עם הפרעת אישיות גבולית.

תמונה
קיויתי1

האם חשוב להבין מה עובר לאנשים אחרים בראש? ומה לגבי מה שעובר בראש שלנו עצמנו? שלושה עשורים של מחקר מראים שהתשובה היא כן. מחקרים אלו התמקדו ביכולת אנושית שמכונה "מנטליזציה": היכולת לחשוב על המצבים הנפשיים – כולל רגשות, מחשבות ואמונות – של עצמנו ושל אחרים.

הכירו את ד"ר יוגב קיויתי, מהמחלקה לפסיכולוגיה בבר-אילן, שמחקרו עוסק במנטליזציה ובניסיון לסייע לאנשים המתמודדים עם הפרעת אישיות גבולית. בימים אלו הוא עובד על פיתוח של התערבויות קצרות לשיפור יכולות מנטליזציה שניתן ליישמן בחיי היום יום בקרב אנשים המאובחנים עם הפרעות אישיות גבולית.

מחקרים מראים שאנשים המיומנים יותר במנטליזציה נוטים גם לתפקד טוב יותר במגוון של תחומי חיים, כגון תעסוקה, לימודים, רווחה נפשית וזוגיות. המחקר של ד"ר קיויתי בוחן מדוע מנטליזציה חשובה כל-כך ומה קורה כאשר היא משתבשת. נקודת המוצא שלו היא שמנטליזציה מסייעת לנו להכיר טוב יותר את עצמנו ואחרים, ובכך מסייעת בהתמודדות עם חוויות רגשיות מורכבות.

מחקרו של ד"ר קיויתי מתמקד בהפרעת אישיות גבולית, הפרעה נפשית המתאפיינת בקשיים במנטליזציה במערכות יחסים קרובות. אנשים המאובחנים עם הפרעת אישיות גבולית חווים תנודות קיצוניות במצבי רוח, קשיים במערכות יחסים וקשיים בגיבוש הזהות ובהשגת מטרות חיים.

אחד ממחקריו של ד"ר קיויתי הראה שמנטליזציה ממלאת תפקיד חשוב בטיפול פסיכולוגי בהפרעת אישיות גבולית. המחקר מלמד שכאשר מטפלים מעודדים מטופלים לבצע מנטליזציה, המטופלים חשים יציבים יותר וחומרת ההפרעה שלהם פוחתת.

ד"ר קיויתי עומד בראש המעבדה למחקר תהליכים דינאמיים בפסיכופתולוגיה ופסיכותרפיה. לד"ר קיויתי תואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית והוא פסיכולוג קליני מומחה. הוא שימש כחוקר פוסט-דוקטורט באוניברסיטת פנסילבניה סטייט במסגרת תכנית פולברייט.