Skip to main content
19.07.2023 | א אב התשפג

מתנת הנשיא הרצוג לסגנית הנשיא האריס - פאנל סולארי שפותח בבר-אילן

הפאנל הייחודי מורכב מ-676 פאנלים, מחומרים שונים של תאים סולאריים המפיקים מקרני השמש אנרגיה חשמלית

תמונה
BIUWeb_Articles_Gift_02

קידום האנרגיה הירוקה, הוא אחד מהנושאים החשובים ביותר בעבור ממשל ביידן בארה"ב. לכן בחר נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג, במסגרת פגישותיו עם נציגי הממשל האמריקאי, להעניק לסגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס, במתנה - פאנל סולארי ייחודי שפותח על ידי פרופ' אריה צבן וד"ר חנה נועה ברעד ממרכז האנרגיה והקיימות של אוניברסיטת בר-אילן.

הפאנל הסולארי הועבר לסגנית הנשיא האריס בפגישתה עם הנשיא יצחק הרצוג שביקש לקחת איתו מתנה ייחודית שמבטאת את רוח החדשנות במחקר בישראל.  לבקשת בית הנשיא, הפאנל עוצב במיוחד בתוך קופסת זכוכית, עם כיתוב המסביר את הטכנולוגיה.

"הפאנל מורכב בעצם מ-676 חומרים שונים של תאים סולאריים הלוקחים את אנרגיית השמש וממירים אותה לאנרגיה חשמלית", מסבירה ד"ר ברעד, "זהו העתיד של הפאנלים הסולאריים ושל השימוש באנרגיית השמש. זו טכנולוגיה יעילה יותר מבחינה אנרגטית. היא גם זולה באופן משמעותי ממה שקיים כיום בשוק, ולכן היא צפויה לאפשר בעתיד שימוש נרחב יותר באנרגיה ירוקה".

ד"ר ברעד מובילה מחקר לפיתוח חומרים המשמשים לייצור אנרגיה בת קיימא, במחלקה לכימיה באוניברסיטת בר-אילן. "נושא איכות הסביבה היה חלק בלתי נפרד מהחינוך שקיבלתי מהוריי. חונכתי למחזר מאז שאני זוכרת עצמי. בתחילת דרכי האקדמית, האזנתי להרצאה של פרופ' אריה צבן, שדיבר על שינויי אקלים, ולאחריה החלטתי להשתלב במעבדה שלו ולחקור את הנושא בדוקטורט שלי".

במעבדה, פועלים ד"ר ברעד וצוותה להרחיב את השימוש באנרגיית השמש, באמצעות בחינת חומרים שונים שיחליפו את רכיב הסיליקון בתאים הסולאריים, שתכליתם להמיר את אור השמש לחשמל בתחליף זמין, זול ויעיל לייצור תאים אלה. "כמו כן, אנחנו חוקרים במעבדה את תחום הזרזים למחזור ולהמרה של פחמן דו-חמצני לחומרי דלק שמישים ולמולקולות בעלות ערך מוסף לתעשייה הכימית. וכך, על-ידי שתי הטכנולוגיות, אנרגיה סולארית ומחזור פחמן דו-חמצני, נוכל להוריד את פליטות הפחמן הדו-חמצני ולעבור לשימוש באנרגיה ירוקה, דבר אשר יסייע בעתיד לפתרון את בעיית משבר האקלים".