Skip to main content
23.07.2023 | ה אב התשפג

הסנט: "מתנגדים לשינוי משטרי בהליך חד-צדדי"

חברי הסנט של בר-אילן מעודדים את הסטודנטים וחברי הסגל להיות מעורבים בחברה הישראלית, להביע מגוון דעות תוך שמירה על חופש הביטוי והמחאה

תמונה
קמפוס

חברי הסנט של אוניברסיטת בר-אילן פרסמו את פרוטוקול ישיבתם האחרונה לחברי הסגל. במסגרת זו רובם (70%) הביעו את התנגדותם לשינויים משטריים משמעותיים, בהליך חד- צדדי, וקבעו כי "יש הכרח בקבלת החלטות על שינויים משטריים רק מתוך הסכמה רחבה ככל האפשר ודיוני עומק". בנוסף, הם קראו לרשויות האוניברסיטה לגלות גמישות כדי שחברות וחברי הסגל והסטודנטיות והסטודנטים יוכלו לממש את זכותם למחאה ולהבעת דעה.

לדעתם של רוב חברי הסנט לחקיקה המשפטית, אם תתקבל, עשויות להיות השלכות מדאיגות גם לגבי מערכת ההשכלה הגבוהה, כדוגמת מתן משקל לשיקולים פוליטיים ביחס לפעילות האקדמית או נגזרותיה ללא התערבות משפטית. "מתוך שייכותה של אוניברסיטת בר-אילן לקהילת אוניברסיטאות המחקר בישראל, רואה הסנט חשיבות להתריע על השלכות אלה".

בהצהרה הסנט הביע את התנגדותו לעריכתם של שינויים משטריים משמעותיים, בהליך חד- צדדי,  וקבע כי יש הכרח בקבלת החלטות על שינויים משטריים רק מתוך הסכמה רחבה ככל האפשר ודיוני עומק. 

הסנט גם התריע על השפעה שלילית שיכולה להיגרם כתוצאה מהחקיקה ומדרך קבלתה על המשך שיתוף הפעולה עם חוקרים מחו"ל ועל זכייתם של חוקרות וחוקרים ישראלים במענקי מחקר בינלאומיים, ומפגיעה במקומם של מדענים ומדעניות ישראלים בקהילת המדע הבינלאומית. כמו כן הוא הביע דאגה מפגיעה באוכלוסיות מוחלשות, בזכויותיהן וברווחתן, כתוצאה משינויי המשטר. תוך כדי כך הסנט הדגיש את "מחויבותה של אוניברסיטת בר-אילן לשמירה על זכויות הפרט וזכויותיהן של קבוצות המיעוט באוניברסיטה ובחברה הישראלית בכללותה".

במכתבם מעודדים חברי הסנט את כל הסטודנטים וחברי הסגל להיות מעורבים בחברה הישראלית, להביע מגוון דעות ולהשתתף בצוותי חשיבה, תוך שמירה על חופש הביטוי והמחאה ותוך שמירה על החוק. "הסנט מכיר בזכות של חברות וחברי הסגל האקדמי והמנהלי להשתתף בפעולות מחאה, כמו גם בפעולות תמיכה בשינויים, ובצורך בגמישות של רשויות האוניברסיטה כדי שחברות וחברי הסגל והסטודנטיות והסטודנטים יוכלו לממש את זכותם". 

להצהרה המלאה של הסנט