Skip to main content
23.07.2023 | ה אב התשפג

משחק מחשב יכול לרפא דיכאון

מחקר של פרופ' משה בר מהמרכז הרב-תחומי לחקר המוח גילה כי פעילות משחקית במחשב (גיימינג) הביאה לשבירת דפוסי חשיבה שליליים

תמונה
מחשב

פרופ' משה בר, מהמרכז הרב תחומי לחקר המוח באוניברסיטת בר-אילן, גילה דרך להשתמש במשחקי מחשב ככלי ריפוי עבור אנשים המתמודדים עם דיכאון וחרדה. לדברי פרופ' בר, דיכאון אינו רק הפרעה מולקולרית, אלא הוא מושפע גם מדפוסי חשיבה לא בריאים ורומינציה, שהיא תהליך חשיבה מתמשך הלוכד אנשים במעגלים של פרשנות שלילית וביקורת עצמית, ומוביל לדיכאון. 

מחקרו של פרופ' בר גילה כי רומינציה כרונית מובילה לאובדן נפח הנוירונים באזורי מוח קריטיים, כמו ההיפוקמפוס, האחראי על הזיכרון. אנשים מדוכאים מציגים לעתים מאפיינים פיזיים המשקפים את דפוסי החשיבה שלהם, כולל עייפות, איטיות וחוסר מוטיבציה. הנעת אנשים אלה לפעולה היא אתגר משמעותי.

כדי להתמודד עם אתגר זה, פרופ' בר וצוותו פיתחו גישה חדשה בשם Facilitating Thought Progression (FTP), שמשמעותה סיוע בזרימת המחשבה. גישה זו מתמקדת בבנייה מחדש של תשתיות קליפת המוח שניזוקו כתוצאה מרומינציה, במטרה לשקם את היכולת להרחיב את מחשבותיהם ולהשתחרר מדפוסי חשיבה שליליים.

FTP עושה שימוש בשיטה פשוטה אך יעילה, המשחררת את המחשבה, בדומה לפקק תנועה שמשתחרר לפתע ומסייע לזרימת המכוניות. הגישה כוללת משחק מחשב, המאפשר מחשבה חופשית וזורמת ללא מאמץ. באמצעות עיסוק בפעילויות כגון בניית שרשראות מילים, משתמשים יכולים לתרגל חשיבה רחבה, ליצור מסלולים נוירולוגיים חדשים, ולפתח חוסן נגד דיכאון.

ניסויים קליניים מוקדמים של FTP הראו תוצאות מבטיחות כשהמשתמשים חוו ירידה של 50% בסימפטומים לאחר ארבעה מפגשים בכל שבוע. פרופ' בר מתכנן לייצר שותפויות עסקיות המבוססות על הכלי, עם חברות ביטוח, פסיכולוגים וספקי שירותי בריאות בתחום התרופות נוגדות הדכאון. ל-FTP יש פוטנציאל לחולל מהפכה בטיפול בדיכאון וחרדה, ולהציע לאנשים פתרון נטול תרופות וידידותי למשתמש כדי לייצר תחושות מיטיבות.

עוד על תוכניות הלימוד במדעי המוח