Skip to main content
07.11.2023 | כג חשון התשפד

56 יוזמות למען הקהילה

בין היוזמות שהקימו אנשי אוניברסיטת בר-אילן למען הקהילה במלחמת חרבות ברזל: קו חם לתמיכה נפשית, בית ספר לילדי מפונים, בדיקות ראייה ומשקפיים בחינם, והקמת קרן חירום לסיוע לסטודנטים

תמונה
יוזמות

עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, נרתמה קהילת אוניברסיטת בר-אילן לתמוך ולעזור לתושבי הדרום והצפון ולציבור כולו, בדרכים רבות. בתום חודש למלחמה, אנשי האוניברסיטה מקדמים 56 מיזמים למען הקהילה.

מאז אירועי ה-7 באוקטובר, העומס הרגשי המוטל על כל אחד ואחת מאיתנו, רב מתמיד. כדי לחזק את הציבור, הוקם באוניברסיטה קו חם טלפוני המעניק תמיכה רגשית. את הקו מאיישים 40 פסיכולוגים ועובדים סוציאליים נותנים מענה במשך כל ימי השבוע ברוב שעות היממה בהתנדבות. עד כה התקבלו וטופלו בקו החם 800 פניות.

Remote video URL

מוקד טלפוני, נוסף מספק בהתנדבות שירותי תרגום לעשר שפות בחירום. המוקד משמש את אנשי המקצוע ומגישי הסיוע, מוסדות, ארגונים ומוקדי חירום - ומתרגם בזמן אמת שיחות טלפוניות חיוניות של פונים שאינם דוברי עברית. המוקד מאויש בכ-40 מתורגמנים ומתורגמניות.

לצד המוקדים הטלפוניים, אנשי בר-אילן יצאו גם לשטח. רבים מקורבנות 7 באוקטובר נמלטו מבתיהם, כשאפילו המשקפיים שלהם נותרו מאחור. הניידת של בית הספר לאופטומטריה של בר-אילן מגיעות למשפחות מהעוטף המפוזרות במוקדים ברחבי הארץ, וצוות האופטומטריסטים מבר-אילן, מבצע בדיקות ראיה, מתאים ותורם למפונים משקפיים חדשים.

כדי לתמוך בצורך שעלה מהשטח, עורכת אוניברסיטת בר-אילן מסע לגיוס תרומות כדי לרכוש ולצייד את צוותי הרפואה בחזית ב-200 מכשירי אולטרסאונד ניידים. הפקולטה לרפואה שיזמה את הפרויקט אף מכשירה את הצוותים הרפואיים להשתמש בהם בשטח הלחימה.

לצד התמיכה במפונים ובחיילים, הפקולטה לרפואה, המחלקה לפסיכולוגיה והמחלקה לעבודה סוציאלית שיתפו פעולה והקימו את "מרכז החוזק לדובים". במסגרת זו, ילדים בגילי 12-3 הגיעו עם הוריהם ועם בובות הדובים שלהם, והשתתפו בפעילות להפחתת מתח וחרדה ולהגברת החוסן הנפשי. במהלך הפעילות, הצוותים לימדו את הילדים מושגים בסיסיים ברפואה, עזרו להם לטפל בדובים ולעבד את רגשותיהם.

אנשי הפקולטה לחינוך התגייסו לעטוף את ילדי המפונים השוהים בכפר המכביה, ופתחו עבורם בית ספר שבו חברי וחברות סגל הפקולטה לחינוך וסטודנטים וסטודנטיות מתנדבים מפעילים את הילדים בפעילויות חינוכיות. הפרויקט נעשה בשיתוף פעולה עם עיריית רמת-גן ועם משרד החינוך.

הידע הניסיון הרב של אנשי בר-אילן, נרתם גם לזירת ההסברה. כדי לסייע למאמץ הלאומי על דעת הקהל העולמית, מומחי האוניברסיטה התראיינו לעשרות כלי תקשורת, בערוצי טלוויזיה בארץ ובעולם. על מנת לעזור גם לאקדמאיים ישראלים ויהודים בחזית ההסברה. חוקרי מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים פועלים להסברת העמדות הישראלית מול הקהילה הבינלאומית והקהילה הדיפלומטית בישראל, אנשי מרכז לוקשטיין בארה"ב פועלים בתחום המלחמה באנטישמיות. בנוסף, הוקם אתר תוכן עשיר המרכז מידע מחקרי ומאמרים כדי להשפיע על הקהילה האקדמית ועל דעת הקהל העולמית.

אוניברסיטת בר-אילן מקיימת מדי שבוע הרצאות העשרה לקהל הרחב וימי עיון של המרכז האוניברסיטאי לנוער. ההרצאות עוסקות בכל תחומי החיים ובמיוחד ביכולת של החברה הישראלית להתמודד עם האסון הלאומי ולצאת ממנו מחוזקים. עד כה התקיימו הרצאות בתחומי התקשורת, מדעי המידע, פסיכולוגיה, יהדות ומדעי הרוח.