Skip to main content
20.12.2021 | טז טבת התשפב

מעיין במדבר - מפגשי לימוד רב תרבותיים

התוכנית מפגישה צמדים של סטודנטים יהודים וערבים, המלמדים זה את זה עברית וערבית

תמונה
מעיין במדבר

"מעיין במדבר" היא תוכנית הפועלת לקידום חברה משותפת דרך מפגש ולימוד הדדי בין סטודנטים וסטודנטיות יהודים וערבים. התוכנית מתקיימת בכ-20 מוסדות לימוד שונים ברחבי הארץ, וביניהם גם אוניברסיטת בר-אילן. במסגרת התוכנית, צמדים של סטודנטים יהודים וערבים, נפגשים אחת לשבוע ומלמדים זה את זה עברית אקדמית ויומיומית וערבית מדוברת.

אחת ממשתתפות התוכנית, סלסביל נידאל מחאמיד, סטודנטית ללימודי ערבית וספרות עם ישראל באוניברסיטת בר-אילן, אומרת כי היא רואה בשפה הערבית תרבות ודרך חיים. "הצטרפתי לפרויקט כי כי חשוב ללמד וללמוד את השפה כדי ליצור תקשורת טובה יותר בין החברה הערבית לזו היהודית". היא נזכרת כי תחילתו של הפרויקט לוותה בחששות מיחסם של היהודים למנהגי דתה, "במהלך כל חודש הרמדאן נסעתי את כל הדרך מאום אל-פחם עד לבר-אילן בחששות וברגשות מעורבים, אבל לאט לאט, בזכות החברות, התחלתי להרגיש בבית. שיניתי את הדעות שלי בנושאים מסוימים. מאז שהצטרפתי, אני תמיד מתנדבת לעזור למי שמעוניין לדבר בערבית ורוצה מאוד ללמוד יותר עברית. החברות היא אדמה שאותה אנו זורעים בידינו".

בת הפלוגתא שצוותה לסלסביל בפרויקט הייתה אורה פישמן, סטודנטית ללימודי המזרח התיכון, שרצתה ליצור קשרים עמוקים וחזקים עם סטודנטים וסטודנטיות מחלקי החברה השונים. היא מספרת על הביקור שערכה בתקופת הרמדאן, באום אל-פאחם "אכלנו סעודת שבירת צום רמדאן כשרה יחד עם עוד סטודנטים ומרצים דתיים ושומרי מסורת. זה לא היה פשוט באותה תקופה של מבצע 'שומר החומות', אבל דווקא אז הבנו כמה זה חשוב ללבן ולדבר על הדברים ביחד. בזכות הפרויקט הכרתי אנשים יקרים. החברים בפרויקט עזרו לי מאוד בשיעורי הבית ובהכנה למבחנים. בזכותם הצלחתי ללמוד שפה חדשה ותרבות חדשה. גיליתי גם שבתרבות הערבית יש אינסוף פתגמים חכמים ושנונים כמעט לכל סיטואציה בחיים. גם החברות שלי עם סלסביל תימשך גם לאחר הפרויקט". 

מרים יונס, רכזת התוכנית באוניברסיטת בר-אילן, מסבירה כי כך חותר הפרויקט, מעין במדבר, לחבר בין אנשים ותרבויות. "זו חוויה מדהימה לא רק ללמוד שפה, אלא ללמוד על עולם ומלואו של האוכלוסייה הדומיננטית במזרח התיכון, אחת על כמה וכמה אחרי הסכמי השלום של ישראל עם מדינות ערב רבות".

טובה שימנוב, מנהלת התוכנית, אומרת כי בעתיד הפרויקט מתוכנן להתרחב גם מחוץ לאקדמיה, "אנחנו מכוונים לכך שהתוכנית תפעל גם בתיכונים יהודיים וערביים ותחבר בין ישובים שכנים. אך יותר מכל אנחנו רוצים ליצור חברה המעודדת חיים משותפים במרקם החיים האקדמי דרך היכרות אישית ולימוד משותף של שפות האם של כל חברה".

 

עוד כתבות שיעניינו אותך