Skip to main content
16.11.2023 | ג כסלו התשפד

שמעון דיין

סטודנט בשנת הלימודים האחרונה בפקולטה לרפואה, משרת כסמ"פ במילואים בפלוגת רפואה בסמוך לרצועת עזה

תמונה
HaravotBarzel_People_774X384_Shimon

ב-7 באוקטובר, שהה שמעון דיין עם אשתו ובנם בן החודש, בבית חמותו. "היא העירה אותנו ואמרה שיש מלחמה בדרום. פתחתי את הטלפון וראיתי את הקטסטרופה. לא היה לי ספק שהיחידה שלי מתגייסת. דיברתי עם המג"ד ואחרי כשעתיים כבר הייתי בדרך לדרום", הוא משחזר.

מאחר שמפקד הפלוגה היה בחו"ל, דיין הוביל את החיילים שתחתיו בימים הראשונים: "הייתי אחראי לגייס את כל הפלוגה, לאמן את החיילים ולחלק משימות". בימים הראשונים, המשימה העיקרית של הכוחות שתחת פיקודו של דיין, הייתה זיהוי ההרוגים: "תחת הפיקוד שלי נמצאת גם מחלקת זק"א יס"ר (יחידת סריקה), שיצאה למשימת סריקה וטיפול בחללים בבארי, ברעים, בכפר עזה ובכל הישובים שעברו את האסון הנוראי".

לאחר כשבוע, התמקמה הפלוגה של דיין בסמוך לגדר, באחד מקיבוצי העוטף כדי למלא את התפקיד שאליו הוכשרה – טיפול בנפגעים שמגיעים מתוך הלחימה בשטח הרצועה. "החיילים מקבלים טיפול ראשוני בשטח עצמו, בד"כ ברמה גבוהה מאוד", הוא מספר, "ואנחנו במעגל השני. עם זאת, לא תמיד הכוחות בשטח מספיקים לטפל בכולם בגלל העומס, ואז אנחנו הקו הרפואי הראשון לפני ההגעה לבית החולים".

הסיטואציה הצבאית, יוצרת לעתים מצבים לא שגרתיים בתחום הרפואי. "יש לי בפלוגה שבעה רופאים, מתוכם ארבעה בכירים מאוד", מספר דיין, "אני סטודנט קטן וביום יום הייתי מפחד לדבר מולם בסבב, ועכשיו אני אחראי להם על תנאי השירות ונותן להם הנחיות מקצועיות, זה עולם קצת הפוך. צריך לדעת לעשות את זה ברגישות ולשמחתי אני מצליח. זה צבא, ומקומי כסטודנט הוא לא רלוונטי פה. הרופאים מכבדים את זה".

לצד ההתמודדות המקצועית, נדרשים שמעון וחבריו גם להתמודד עם הקשיים הרגשיים. "יש לי חבר שנהרג באותה שבת שחורה, בהיתקלות. קצין שיצא, נלחם ונפל. יש הרבה דיסוציאציה, ואנחנו מתעסקים הרבה בעשייה. חשוב להדגיש שאנחנו גם מטפלים בתגובות הנפשיות של החיילים. יש שני אנשי מקצוע בפלוגה שזו ההתמחות שלהם, והתגובה הראשונית היא חשובה מאד. זו לא בושה ללכת לדבר ולבקש עזרה וכולם עושים את זה. גם אנחנו, שנמצאים עם נפגעים ללא הפסקה וכביכול חסינים, זקוקים לתמיכה".

Remote video URL

קרן סיוע לסטודנטים ולסטודנטיות בחזית
חמשת אלפים סטודנטיות וסטודנטים של אוניברסיטת בר-אילן מגויסים למלחמה. בר-אילן הקימה למענם קרן לסיוע כלכלי וכעת אנחנו זקוקים לתרומות שלכם כדי שנוכל לתמוך בהם ולהבטיח את עתידם. הם זקוקים לתמיכתנו כדי להתפנות פיזית ונפשית להילחם בחזית, וכולנו הגב שלהם!
לתמיכה בסטודנטים ובסטודנטיות המשרתים בחזית