המרצים והמרצות המצטיינים - תשפ"ה
17 מרצים ומרצות זכו בתשפ"ה באות הצטיינות על חדשנות בהוראה, מעורבות בשיפור ההוראה במחלקה ושביעות רצון גבוהה של הסטודנטים בסקרי ההוראה.
17 מרצים ומרצות של אוניברסיטת בר-אילן זכו בשנת הלימודים תשפ"ה לאות הצטיינות בהוראה. הקריטריונים לבחירתם כללו, בין היתר, ציונים גבוהים בסקרי ההוראה, הובלת חדשנות בהוראה, מעורבות בתחום ההוראה במחלקה, והנחיית סטודנטים וסטודנטיות בכל התארים.
הכירו את המרצים והמרצות המצטיינים שלנו:
איליה אולבסקו ארד, המחלקה לכימיה
אולבסקו ארד הוא דוקטורנט מצטיין במעבדה של פרופ' עדי סלומון מהמחלקה לכימיה, המתמקדת באינטראקציה בין אור ומולקולות במימד הננומטרי. הוא מתבלט באופן הלימוד החדשני שלו, בנכונותו לסייע לכל תלמיד ובציונים הגבוהים במשובי ההוראה. לדבריו, בכל פעם שמסתיים קורס הוא מתרגש מחדש ממחיאות הכפיים להן הוא זוכה מהסטודנטים והסטודנטיות. "יש לי המון תשוקה למה שאני עושה"
ד"ר אליהו אלשיך, המחלקה ללימודי המזרח התיכון
ד"ר אלשיך חוקר רדיקליות דתית ופונדמנטליזם אסלאמי - מהאחים המוסלמים ועד הסלפים-הג'האדים ובהלכה האסלאמית. הקורסים שלו מחברים עבר להווה, עומק תרבותי ודתי לטכנולוגיה, מיומנויות שפה וטקסט עם חשיבה מעמיקה. הוא מלמד במחלקה ללימודי המזרח התיכון, ובמדור לזרועות הביטחון של בר-אילן.
כמרצה, משקיע ד"ר אלשיך רבות בסטודנטים ובתהליכי הלמידה שלהם, משתמש באנלוגיות ומשתדל לעורר בהם רגש. "אני משתדל להפוך את החומר, לרלוונטי בחיים של התלמידים".
ד"ר הילית אראל ברודסקי, בית הספר לעבודה סוציאלית
ד"ר אראל ברודסקי היא עובדת סוציאלית קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, וראש התוכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית בבר-אילן. עבודתה המחקרית מתמקדת בחשיבה פסיכו-דינמית בעבודה סוציאלית, ובעבודה עם מטופלים הסובלים מפגיעות ראשוניות, אמנות ופסיכואנליזה, סוגיות מגוונות בהדרכה וטראומה, לרבות גילוי עריות, שואה והורות לילדים חולים.
כמרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית של בר-אילן, היא מלמדת סמינריונים ופרקטיקום בנושא סוגיות מתקדמות בטיפול ובנושא טיפול דינמי. "בעיני, דעת פתוחה זה יותר מחוכמה, וזה בעיני סטודנט מצטיין".
פרופ' סטאס בורוב, המחלקה לפיזיקה
במחקריו מתמקד פרופ' בורוב בדינמיקה לא ליניארית ובמכניקה סטטיסטית. בנוסף, הוא מוביל במחלקה לפיזיקה את הקורסים מכניקה סטטיסטית והסתברות וסטטיסטיקה לפיזיקאים. קורס זה זכה בשנה שעברה בתחרות "למדה מצטיין", על סמך קריטריונים כמו עושר ועדכניות של התכנים, שימוש ברכיבים אינטראקטיביים, עיצוב אסתטי ונגיש, עידוד למידה פעילה, ויצירתיות פדגוגית וטכנולוגית.
משובי ההוראה מתארים את פרופ' בורוב כמרצה מעולה, אנושי, מרתק ובעל ידע רחב ועמוק, המצליח להעביר נושאים מורכבים בצורה ברורה, מסודרת ומעניינת, ולא פחות חשוב מכך - נעימה ומחממת לב. "כשאתה מנסה להסביר לסטודנטים מושג מתמטי או פיזיקלי אבסטרקטי, ומנסה להמחיש את היופי שבדבר, ואז רואה הבזק של הבנה אצל הסטודנטים וחיוך על הפנים, אתה מבין שהם הבינו, הם ראו את מה שאתה רואה. וזה, זה הרגע".
ד"ר שי בל, הפקולטה לרפואה
ד"ר בל מרצה וחוקר מוביל בתחום מחלות המעי הדלקתיות. מחקריו מתמקדים במנגנונים המאפשרים לאדם לחיות ביחסי גומלין תקינים עם המיקרוביום - טריליוני החיידקים, הווירוסים והפטריות אשר מאכלסים את המעי, וכיצד הרס של יחסים אלו מוביל להתפתחות מחלות כגון מחלת קרוהן וקוליטיס. בנוסף, הוא משמש כראש תוכנית MD/PhD בפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, מקדם חדשנות מדעית ומטפח דור חדש של רופאים חוקרים.
ד"ר בל מאמין בשילוב בין מחקר מעמיק ומצוינות בהוראה. הוא מוביל קורסים מאתגרים בתחום מערכת החיסון בצורה נגישה ומרתקת. שיעוריו מתאפיינים בהנגשת ידע מורכב באמצעות מצגות אינטראקטיביות ודיונים פעילים, תוך השקעה מרובה ולימוד מרתק ומסקרן. "אני אוהב את החומר שאני מלמד".
ד"ר לימור גבאי-אגוזי, המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה
מחקריה של ד"ר גבאי אגוזי עוסקים בריבוד חברתי ובמיוחד באי שוויון ובעוני, לצד הסוציולוגיה של החינוך. בשנה החולפת היא זכתה במענק ISF על מחקרה, שבודק האם ניידות השכלתית בין-דורית של הורים מעצבת את ההישגים ההשכלתיים של ילדיהם. לפני כשנתיים הוענק לה מענק BSF עבור מחקר משותף עם חוקר אמריקאי, שבחן משפחות ואי שוויון בעושר: כיצד המשפחה המורחבת מעצבת את חלוקת ההון והרכוש בארה"ב.
כמרצה במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של בר-אילן, היא מלמדת, בין השאר, קורסים בנושאי חינוך בחברה, שאלות של אי-שוויון, ומעבירה סמינר העוסק בריבוד ואי-שוויון בחינוך. היא מעוררת השראה בסטודנטים ובסטודנטיות. אחת הסטודנטיות שלה, מורה בתיכון, בה פגשה במקרה באירוע כיתתי בבית הספר של בנה, סיפרה לכל הנוכחים כי היא שלימדה אותה שטעות זאת הזדמנות. "היא שיתפה שהיא משתמשת בזה הרבה כלקח לתלמידי הכיתה שלה", מספרת ד"ר גבאי-אגוזי, "וזה היה מאוד ממשאב ומשמח".
פרופ' דני חורש, המחלקה לפסיכולוגיה
פרופ' חורש עומד בראש המעבדה לחקר טראומה ודחק במחלקה לפסיכולוגיה ומחקריו עוסקים בין השאר בטראומה בתוך המשפחה, טראומה קשורת הריון ולידה, טיפול בזוגות פוסט-טראומטיים, טיפול בתחום המיידפולנס בקרב אוכלוסיות החשופות לטראומה ודחק, וגורמי פגיעות וחוסן אל מול דחק טראומטי. בשנים האחרונות הוא זכה במענקי BSF, COST-EU, ו-Minerva Stiftung.
לצד עבודתו המחקרית, הוא מלמד את הקורס פסיכולוגיה אבנורמלית לתואר ראשון, מעביר סמינר העוסק בפוסט טראומה, ומלמד שני קורסים לתארים מתקדמים במחלקה הקלינית. כמרצה, הוא נתקל לא פעם במצבים משעשעים ומפתיעים מול הסטודנטים – אבל שום דבר לא הכין אותו ליום שבו סטודנט יגיש לו מחברת בחינה ריקה, שמסתבר שנכתבה (בטעות!) בדיו סתרים. "הייתי צריך להכניס את המבחן לפריזר בבית, כי בשינוי טמפרטורה הדיו מופיע", הוא נזכר בחיוך.
ד"ר אירית חן, הפקולטה לחינוך
ד"ר חן מתמחה בחינוך מיוחד, בדגש על רבגוניות קוגניטיבית (מוגבלות שכלית), ומשתתפת בקתדרה לחקר וקידום כושר ההשתנות ע"ש מצ'אדו - פרויקט 'עוצמות' - שילוב אקדמי בין 3 דרגות לבוגרים עם מגבלה קוגניטיבית. הקורסים שהיא מלמדת עוסקים בנושאים כמו מוגבלות- הגדרה עצמית וקבלת החלטות נתמכת, ועוצמות – תיאוריות של העשרה אקדמית ופישוט לשוני לבוגרים עם מוגבלות. בנוסף, היא מנחה סטודנטים בהתנסות מעשית בפרויקט עוצמות - העשרה אקדמית לבוגרים עם מוגבלות שכלית. היא נחשבת למרצה ולמנחה אהובה ורגישה.
נדב טולדנו, הפקולטה לרפואה
טולדנו משמש כפיזיותרפיסט, ומרצה לאנטומיה בפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי, של אוניברסיטת בר-אילן בגליל. הוא משלב בעבודתו שיטות למידה חדשניות, הרצאות מוקלטות מראש ותרגולים אינטראקטיביים ומצליח לחולל שינוי אמיתי בהנגשת לימודי האנטומיה בפקולטה. תוצאות משובי הסטודנטים שקיבל מעידים על הוראה מעוררת השראה, גישה אישית ותמיכה פדגוגית יוצאת דופן. במקביל להוראה, נדב ממשיך לעבוד כפיזיותרפיסט, בקליניקה פרטית בביתו שבקיבוץ פרוד, ולאחרונה פרסם את ספרו הראשון: לילך.
ד"ר שני לוי-שמעון, הפקולטה לחינוך
ד"ר לוי-שמעון חוקרת תוכניות התערבות המשלבות תהליכים לשוניים ואוריינים עם היבטים קוגניטיביים, ניהוליים ורגשיים עבור תלמידים עם לקות למידה ותלמידים מן המיצב הסוציו-אקונומי הנמוך. בנוסף, היא מפתחת תוכניות מערכתיות לקידום האוריינות ושיפור מיומנויות בתחומי דעת, ותורמת לקידום מיומנויות הקריאה במקורות היהודיים, תוך שילוב בין מחקר אקדמי לפיתוח פדגוגי מעשי.
ד"ר לוי-שמעון מלמדת בפקולטה לחינוך בתוכנית לתואר ראשון בחינוך מיוחד כולל תעודת הוראה, ובתוכנית לתואר שני בלקויות למידה. היא מאמינה שהעשייה החינוכית היא שליחות אמיתית, עם השפעה רחבה גם על הדורות הבאים. "אני אוהבת ומאמינה במה שאני עושה. בידע שעובר, וגם ביכולת שלו להשפיע על התפתחות האדם", היא אומרת.
ד"ר כלילה מגן, בית הספר לתקשורת
מחקריה של ד"ר מגן מתמקדים בניהול תקשורת משברית, יחסי ציבור, תקשורת וביטחון לאומי, וכן בשיווק ומיתוג מקומות. אחד הנושאים המרכזיים אותם היא חוקרת הוא מארג היחסים הסבוך שבין הביון הישראלי והתקשורת. נושא אחר המעסיק אותה הוא תקשורת אסטרטגית של שלושת המגזרים (הפרטי, הציבורי והמגזר השלישי), כיצד ארגונים במגזרים אלה מעצבים את המסרים שלהם לקהלי יעד, באילו אריזות רטוריות ושכנועיות נעשה שימוש וכיצד ארגז הכלים הטקטי העכשווי, בעיקר בדמותן של הרשתות החברתיות, משרת את שלושת המגזרים בהשגת יעדיהם.
כמרצה בבית הספר לתקשורת היא מעבירה קורסים בנושאי תקשורת משברית; מיתוג מדינות, ערים ומקומות; תקשורת שכנועית, דוברות ויחסי ציבור; התקשורת בישראל; ויסודות התקשורת: מושגים ומודלים. כמי שמגיעה ממשפחה שבה כולם עוסקים בהקניית ידע ובעולמות החינוך, היא שמה דגש על סקרנות ועל נכונות ללמידה – לא רק של הסטודנטים אלא גם שלה עצמה. "יש קסם בזה שאני נכנסת לכיתה והחומר נמצא שם, אבל בכל מפגש עם סטודנטים קורה לו משהו, והוא נושם והוא דינמי והוא מתחדש", היא אומרת, "אני רואה בזה יופי."
ד"ר גסאן מועדי, הפקולטה לרפואה
ד"ר מועדי הוא ראש החוג לקרדיולוגיה בפקולטה לרפואה בגליל, ומנהל היחידה לאי-ספיקת לב במרכז הרפואי לגליל שבנהריה. כרופא הוא עשה התמחות ברפואה פנימית, התמחות-על בקרדיולוגיה, והשתלם באי-ספיקת לב. הוא חבר האיגוד הישראלי לקרדיולוגיה והאיגוד הישראלי לאי ספיקת לב. בפקולטה הוא משמש כמרצה ומדריך קליני בכיר בקרדיולוגיה מזה שבע שנים, מלווה סטודנטים וסטודנטיות במסירות בבתי החולים ומעניק להם ידע קליני מעשי, לצד ערכים של יחס אנושי למטופלים.
ד"ר מועדי זוכה להערכה יוצאת דופן מצד הסטודנטים והצוות האקדמי כאחד, ולציוני משוב גבוהים במיוחד בסקרי ההוראה – לא מפתיע, בהתחשב בבית שבו גדל. יש לו שלוש אחיות מורות, אח מורה, וגם אביו עסק שנים רבות בהוראה, ומהווה עבורו השראה ומודל לחיקוי. "בכל בוקר אבי היה מתעורר עם תשוקה ואותו ברק בעיניים כאילו שזה היום הראשון שלו לעבודה", הוא נזכר. "הוא תמיד דאג להכין את השיעורים מראש, למרות שהוא ידע את כל החומר בעל פה, וכששאלתי אותו למה, הוא ענה לי שהחומר החינוכי משתנה, אבל גם התלמידים משתנים".
אביטל פריד כהן, המחלקה לפיזיקה
פריד כהן היא דוקטורנטית במעבדה של פרופ' עמוס שרוני מהמחלקה לפיזיקה. מחקרה של אביטל מתמקד בחקירת אפקט ה-ramp reversal memory, אפקט זיכרון שהתגלה במעבדה, על ידי חימום וקירור של חומרים שונים תוך מדידת ההתנגדות החשמלית שלהם. היא מוכרת כמתרגלת קשובה ומסורה, שמקפידה להעניק תשומת לב אישית לכל תלמיד, יוצרת סביבה לימודית תומכת וזמינה תמיד לעזרה, משקיעה מאמץ ניכר במערכי התרגול, בהקלטות ובמענה לשאלות. "בסוף הסמסטר, כשראיתי את סקר רמת ההוראה, הסטודנטים ממש פרגנו, וראו שהם מאוד מאוד העריכו את ההשקעה שלי", היא מספרת.
פרופ' קימי קפלן, המחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו
פרופ' קפלן עומד בראש הקתדרה למנהיגות בעתות מצוקה ע"ש הרב משה חיים לאו וראש מרכז הלפרן למחקרי תודעה עצמית במסורת היהודית. מחקריו עוסקים בהיסטוריה דתית בחברה היהודית במאות ה-19 וה-20, לרבות זרמים דתיים בחברה היהודית, דת עממית, הדרשה וספרות הדרוש.
כמרצה במחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו, מלמד פרופ' קפלן קורסים העוסקים בתולדות ישראל בעת החדשה ובדורות האחרונים, בהיסטוריה דתית של יהדות ארצות הברית, בזרמים הדתיים בחברה היהודית בעת החדשה, ובחברה החרדית בישראל. כמי שמתמחה ביהדות על זרמיה השונים – הוא לא מפחד להתפלפל עם הסטודנטים והסטודנטיות. "סטודנט מצטיין זה סטודנט שלא מוותר, סטודנט שמתווכח, סטודנט שלא מסכים, סטודנט שלא מפחד לומר דעה השונה", הוא מצהיר.
ד"ר עילי רטיג, המחלקה למדעי המדינה
מחקריו של ד"ר רטיג מתמקדים בסכסוכים ושיתופי פעולה אזוריים סביב נפט, גז טבעי ואנרגיות מתחדשות, במדיניות האנרגיה והביטחון הלאומי של ישראל, ובפוליטיקה סביבתית בזירה הבינלאומית. לצד עבודתו במחלקה למדעי המדינה, הוא משמש כחוקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים (בס"א). בשנה החולפת זכה במענק ISF על מחקרו, העוסק בכיול אסטרטגי: כיצד מדינות קטנות מנסחות מחדש את האסטרטגיה-רבתי שלהן בתגובה לשינויי עוצמה אזוריים.
כמרצה, מלמד ד"ר רטיג קורסים בנושאי אנרגיה וביטחון לאומי, ביטחון ואסטרטגיה במאה ה-21, חילופי משטר במזרח התיכון, אנרגיה וסביבה בפוליטיקה בינלאומית. הסטודנטים והסטודנטיות שלו ממשיכים לשמור איתו על קשר גם שנים לאחר שסיימו את לימודיהם, והוא אוהב לקבל מהם מיילים ודרישות שלום. "זה מאוד נחמד ומשמח, זה מסמן לי שהייתי גורם חיובי בחיים שלהם", הוא אומר.
ד"ר אסתר שופק, המחלקה לבלשנות וספרות אנגלית
מחקריה של ד"ר שופק מתמקדים בשייקספיר, רטוריקה, פדגוגיה – וגם במדע בדיוני. היא החלה את דרכה האקדמית בלימודים בין תחומיים, עשתה תואר שני ברטוריקה וקומפוזיציה, ובמהלך הדוקטורט שלה – שעסק במגדר ביוליוס קיסר - זכתה במלגת הנשיא לחוקרים מצטיינים.
בשנה החולפת זכתה ד"ר שופק מהמחלקה לבלשנות וספרות אנגלית בתואר מרצה חדשנית, והיא אכן סבורה שכדי שההוראה תהיה חיה, חייבת להיות מעורבת בה חדשנות – בין אם זה חדשנות טכנולוגית, מתדולוגית, בגישה, או בדברים אחרים. כך למשל, בשנה החולפה הכינו הסטודנטים והסטודנטיות באחד הקורסים שלה צ'אטבוט המבוסס על כתביו של שייקספיר. "חשוב שהסטודנטים שלנו ידעו להשתמש בכלים חדשים ולהכין אותם לשוק העבודה, שבו הם יצטרכו לדעת את הדברים האלה".
ד"ר אורי שרון, הפקולטה למשפטים
ד"ר שרון מרצה וחוקר בתחומי המשפט הסביבתי, דיני האקלים, רגולציה סביבתית, דיני קניין ומשפט בינלאומי סביבתי. הוא מלמד בפקולטה למשפטים ובתוכנית לרגולציה סביבתית. בעבר, שימש ד"ר שרון בין השאר עמית ממשק של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה במנהל התכנון, עמית אדם סמית במרכז מרקטוס לכלכלה פוליטית באוניברסיטת ג'ורג' מייסון, חוקר במכון ניקולס למדיניות סביבתית באוניברסיטת דיוק ויועץ בכיר בתחומי הסביבה והאנרגיה המתחדשת בפירמת ייעוץ מובילה בארה"ב.
ד"ר שרון מלמד קורסים בדיני קניין, מבוא למשפט ומדיניות סביבתית, מבוא למשפט ומדיניות אקלים, וקורס בנושא אדם, קניין, סביבה - מערכת היחסים בין הפרט לטבע בראי המשפט. כמי שהמחויבות לטבע ולסביבה חקוקה בו, יש לו השפעה עמוקה על הסטודנטים והסטודנטיות שלו. אחד מהם אף פיתח סטארט-אפ סביבתי שעוסק באנרגיה מתחדשת, המתבסס על העבודה שכתב. "זה מאוד מאוד משמח ומרגש, לראות איך הדרך הפדגוגית שלי הובילה סטודנט להקים חברה, להעסיק אנשים ולעשות משהו שהוא טוב גם לחברה וגם לסביבה".
נוסף למרצים המצטיינים קיבלו פרסי הצטיינות: המחלקה לפילוסופיה יהודית וביה"ס להכשרת מורים
ציון לשבח בהוראה קיבלו המחלקות: אנגלית כשפה זרה, המחלקה לערבית, המחלקה לקרימינולוגיה, המחלקה לפיזיקה