המרצים והמרצות המצטיינים - תשפ"ה
17 מרצים ומרצות זכו בתשפ"ה באות הצטיינות על חדשנות בהוראה, מעורבות בשיפור ההוראה במחלקה ושביעות רצון גבוהה של הסטודנטים בסקרי ההוראה.
17 מרצים ומרצות באוניברסיטת בר-אילן זכו בתשפ"ה לאות הצטיינות בהוראה. הקריטריונים לבחירתם כללו, בין היתר, ציונים גבוהים בסקרי ההוראה, הובלת חדשנות בהוראה, מעורבות בתחום ההוראה במחלקה, והנחיית סטודנטים וסטודנטיות בכל התארים.
הכירו את המרצים והמרצות המצטיינים שלנו:
רגעים מרגשים ומשמעותיים בכיתה
פרופ' סטאס בורוב אומר כי ישנם רגעים רבים כאלה. אחד מהם קורה: "כשאתה מנסה להסביר לסטודנטים איזשהו מושג מתמטי או פיזיקלי אבסטרקטי, ומנסה להמחיש את היופי שבדבר ואז רואה הבזק של הבנה אצל הסטודנטים וחיוך על הפנים. אתה מבין שהם הבינו שהם ראו את מה שאתה רואה."
ד"ר לימור גבאי אגוזי נזכרת ברגע מרגש שארע דווקא מחוץ לקמפוס, כשפגשה את אחת הסטודנטית שלה לשעבר – מורה בבית הספר של בנה "ששיתפה את כל התלמידים והתלמידות בכיתה כי אני המרצה היא שהיא כל הזמן מזכירה בכיתה, שאמרה ש'טעות זה הזדמנות'. וזה היה רגע מאוד משמח כמרצה."
ההשפעה המתמשכת על הסטודנטים
ד"ר עילי רטיג מציין כי הקשר הטוב עם הסטודנטים מקבל ביטוי ברגעים מרגשים רבים גם מחוץ לכיתה: "זה לא רגע אחד זה המון רגעים. כל פעם שמקבלים איזשהי הודעת טקסט או מייל מסטודנט שפעם היה בקורס שלך. זה משמח ומסמן לי שהייתי איזשהו גורם חיובי בחיים שלו."
ד"ר אורי שרון מספר על מפגש מקרי שהיה לו עם סטודנט לשעבר: "הוא סיפר לי שבעקבות ההנחיה שלי בעבודה שעשה בלימודים, הוא פיתח סטארטאפ סביבתי שעוסק באנרגיה מתחדשת. זה היה אירוע משמח מרגש לראות איך הדרך שלי הובילה להקמת חברה שעושה טוב לחברה ולסביבה".
קבלת ההכרה מהסטודנטים והסטודנטיות
ד"ר איליה אולבסקו ארד זוכר במיוחד את סוף הקורסים שהוא מלמד. "את הנקודה הזאת שבה אתה מסיים את הנושא האחרון ויש את מחיאות הכפיים ואז תמיד באים האנשים לספר לך מה הם הרגישו. וכשהם מרגישים טוב אני מאושר."
אביטל פריד כהן מדגישה את הסיפוק שחשה כשהבינה מסקר ההוראה כי המאמצים הרבים שהשקיעה בסטודנטים, זכו להכרה מהם: "היה סמסטר אחד שתרגלתי קורס קשה והסטודנטים היו ממש לחוצים וחששו שלא יעברו. ממש השקעתי גם במערכים של התרגול שהכל יהיה ברור וגם הקפדתי על ההקלטות ושאלות שהם שאלו אותי בסוף התרגול במייל, ואז בסופו של הסמסטר כשראיתי את סקר רמת ההוראה, הבנתי שהסטודנטים ממש פירגנו והעריכו את ההשקעה שלי."
מה הם היו עושים אילו לא היו מרצים?
המרצים חולקים חלומות מקצועיים מגוונים: פרופ' דני חורש מהמחלקה לפסיכולוגיה אומר "אם לא הייתי מרצה באוניברסיטה הייתי וטרינר זה משהו שאני מרגיש ככה בשנים האחרונות שיכול היה להיות ממש מעניין וחשוב".
ד"ר לימור גבאי אגוזי מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, חלמה על טיולים בעולם: "כשהייתי קטנה רציתי להיות מדריכה טיולים בחול אבל זה לא יצא אז אבל אני בכל זאת מטיילת בעולם נוסעת לכנסים פוגשת קולגות בעולם."
ד"ר עילי רטיג מהמחלקה למדעי המדינה שקל מסלול דיפלומטי: "אני מניח שאני הייתי משהו במשרד החוץ שגרירות משהו עם שליחות בינלאומית לייצג את המדינה אם לא הייתי מרצה באוניברסיטה."
וד"ר אורי שרון מהפקולטה למשפטים ראה עצמו כפעיל סביבתי: "כנראה שהייתי עורך דין סביבתי אקטיביסט סביבתי באיזה ארגון שנלחם למען הסביבה הטבע כדור הארץ."
נדב טולדנו מהפקולטה לרפואה אומר שהוא עוסק במקצוע בו בחר אבל לצד זה לא וויתר על אהבת הכתיבה והוא אף עוסק בכך לצד עיסוקו המקצועי בפיזיותרפיה.
המסורת המשפחתית והחינוכית
עבור חלק מהמרצים, הבחירה בחינוך היא המשך טבעי למסורת משפחתית. ד"ר גסאן מועדי מהפקולטה לרפואה מספר כי "רוב הסיכויים שהייתי הולך לתחום של ההוראה. אני באתי ממשפחה שהחינוך והוראה זה חלק בלתי נפרד ממנה יש לי שלוש אחיות שהן מורות אח מורה ואבא שלי גם כן מורה לשפה הערבית במשך הרבה שנים עבד במקצוע הזה."
מה הופך אותם למרצים מצטיינים?
ד"ר הלית אראל ברודסקי מבית הספר לעבודה סוציאלית אומרת: "התשוקה שלי והאהבה שלי למקצוע מדבקת, היא הולכת עם הסטודנטים"
לדבריו של ד"ר שי בל מהפקולטה לרפואה הוא נבחר למרצה מצטיין כנראה בשל העובדה "שאני אוהב את החומר שאני מלמד."
איליה אילסקו ארד מהמחלקה לכימיה אומר: "אני חושב שיש לי פשוט המון תשוקה למה שאני עושה ואני מאוד אוהב לספר על זה לאנשים אחרים ולראות אותם מתלהבים גם".
ד"ר אליהו אלשיך מהמחלקה ללימודי המזרח התיכון, מסביר: "אני חושב שזה היכולת להפוך את החומר, לא משנה מה לומדים, לרלוונטי בחיים של התלמידים". הוא גם מדגיש את הרגש כמרכיב חשוב בלמידה: "הרגש לוקח את רמת המעורבות של התלמידים למקום אחר".
פרופ' סטאס בורוב מהמחלקה לפיזיקה מדגיש את חשיבות האיכפתיות. "מאוד אכפת לי שסטודנטים יצאו מההרצאה בתחושה שהיה מובן ומעניין."
הקסם של הדינמיות בכיתה
ד"ר כלילה מגן מבית הספר לתקשורת מדברת על "הקסם" שמתרחש בעת תהליך הלמידה: "יש קסם בזה שאני נכנסת לכיתה והחומר נמצא שם, אבל בכל מפגש עם סטודנטים קורה לו משהו הוא נושם הוא דינמי והוא מתחדש אני ממש רואה בזה יופי."
ד"ר שני לוי שמעון מהפקולטה לחינוך אומרת כי היא אוהבת ומאמינה במה שהיא מלמדת. "אני חושבת שזה חשוב כל כך. גם הידע שעובר, וגם היכולת שלו להשפיע על התפתחות האדם."
תפיסת הסטודנטים והסטודנטיות כמצטיינים
פרופ' קימי קפלן מהמחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו סבור כי "סטודנט מצטיין זה סטודנט שלא מוותר סטודנט שמתווכח סטודנט שלא מסכים סטודנט שלא מפחד לומר דעה השונה."
מבחינתה של אביטל פריד כהן מהמחלקה לפיזיקה: "סטודנט מצטיין בעיניי זה סטודנט חכם משקיען ושיש לו זיכרון טוב."
ד"ר אראל-ברודסקי מצטטת את אווה קילפי המשוררת: "אנשים שדעתם פתוחה, שיודעים לשאול".
מאיפה ההשראה?
ד"ר מגן מזכירה את המרצים שלה בתואר הראשון "שגרמו לחומר להיות מאוד מאוד מאוד מעניין, ההורים שלי גם האחים שלי כולם בצורה כזו אחרת על הציר הזה של הקניית ידע ושל עולמות החינוך."
ד"ר מועדי מזכיר את המורשת המשפחתית אף הוא: "אבא שלי הוא מורה לשפה הערבית עשה את זה במשך יותר מ-40 שנה ותמיד כל בוקר היה מתעורר עם תשוקה עם אותו ברק בעיניים כאילו שזה היום הראשון שלו בעבודה ותמיד דאג להכין את השיעורים לילה לפני או באותו יום בבוקר למרות שידע את כל החומר בעל פה".
סיפורים מעניינים מהכיתה
פרופ' דני חורש נזכר בסיפור יוצא דופן: "לפני שנים בבר אילן לימדתי קורס והייתה בחינה קורס על גוף ונפש. סטודנט מצוין הגיש לי חוברת בחינה וכשהגעתי לבדוק אותה ראיתי שהיא ריקה ולא הבנתי למה. אחרי בירור משונה ומצחיק עם הסטודנט הסתבר שהוא כתב בעט עם דיו שמושפע מחום. הוא לא שם לב לזה והייתי צריך להכניס את המבחן לפריזר בבית כדי לראות את התשובה."
טולדנו שבע הניסיון מספר כי כבר קשה להפתיע אותו בכיתה, למעט מקרה אחד: "סטודנטים שמתעלפים ופשוט צונחים על הרצפה במעבדה, זה תמיד אירוע מפתיע בשבילי."
חדשנות והתפתחות
ד"ר אסתר שופק מהמחלקה לבלשנות וספרות אנגלית אומר כי החדשנות ממוקמת במרכז העבודה שלה כמרצה. "כדי שההוראה שלי תהיה חיה אז חייבת להיות מעורבת בה חדשנות – טכנולוגית, או במתודיקה, או בכל מכל מיני דברים אחרים." כדוגמה לכך היא מספרת על צ'אט בוט שיצרו הסטודנטים והסטודנטיות שלה, שהתבסס על יצירותיו של שיקספיר. "ואני מאוד מאוד שמחה שכעת יש לנו אמצעים טכנולוגיים חדשים במיוחד הAI שאנחנו יכולים להשתמש בהם כדי לשפר את ההוראה ולהכין את הסטודנטים והסטודנטיות לשוק העבודה."
המרצים המצטיינים של בר אילן מוכיחים כי הוראה איכותית נולדת מהצלבה של ידע מקצועי עמוק, תשוקה אמיתית למקצוע, ויכולת להתחדש ולהתפתח עם הזמן. הם לא רק מעבירים חומר לימודי, אלא מעצבים אישיות ועתיד של דור חדש, תוך שהם זוכרים כי "החומר החינוכי הלימודי משתנה אבל גם התלמידים משתנים" ולכן הם חייבים לחדש כל הזמן את השיטות שלהם.
נוסף למרצים המצטיינים קיבלו פרסי הצטיינות: המחלקה לפילוסופיה יהודית וביה"ס להכשרת מורים
ציון לשבח בהוראה קיבלו המחלקות: אנגלית כשפה זרה, המחלקה לערבית, המחלקה לקרימינולוגיה, המחלקה לפיזיקה