לאט זה מהר: נהגים שמאטים בחיפוש אחר נוסעים מרוויחים יותר
מחקר חדש מגלה עיקרון מפתיע על יעילות בחיפוש, ממצא שיכול להשפיע על תחומים רבים, מניווט עירוני ועד עיצוב רובוטים אוטונומיים
מה צריך לעשות נהג מונית כדי לייעל את עבודת איתור הנוסעים? האם לנסוע מהר או לאט יותר? זו השאלה שעמדה בבסיסו של המחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי PNAS.
פרופ' שלמה הבלין מהמחלקה לפיזיקה וד"ר אור לוי מהפקולטה להנדסה מאוניברסיטת בר-אילן, שיתפו פעולה עם חוקרים מסין ובחנו - 2.3 מיליארד נקודות GPS שנאספו מ־40,000 נהגי מוניות בשלוש ערים סיניות. תוצאות המחקר העלו כי האסטרטגיה המוצלחת ביותר לחיפוש נוסעים היא דווקא האיטית.
בעוד שבעולם החי נחקרת זה שנים התנהגות החיפוש של בעלי חיים אחר מזון, אסטרטגיות החיפוש של בני אדם בסביבה עירונית מורכבת נותרו בגדר תעלומה עד עכשיו.
מה קורה כשנהגי מוניות יוצאים לצוד נוסעים?
בדומה לטורפים בטבע, נהגי מוניות מבלים חלק ניכר מיומם בחיפוש – אלא שה"טרף" שלהם הוא נוסעים. החוקרים הבחינו בין:
- זמן נסיעה עם נוסעים – כשהמונה רץ ומרוויחים כסף
- זמן חיפוש – נסיעה ללא נוסעים, בחיפוש אחר הנסיעה הבאה
היעילות נמדדה לפי אחוז הזמן והמרחק שבו הנהג מרוויח כסף בפועל, כלומר – נוסע איתו נוסע משלם.
והתוצאה? תגלית משמעותית:
נהגים שלוקחים את הזמן שלהם בחיפוש אחר נוסעים – מרוויחים יותר כסף.
הנהגים היעילים מתאפיינים ב:
- נסיעה במהירות נמוכה יותר בשלב החיפוש
- ביצוע פניות תכופות יותר למרחקים קצרים
- הישגים עקביים לאורך זמן – יום אחרי יום
למעשה, נמצא שיעילות היא תכונה אישית: נהגים שמצליחים פעם אחת, נוטים להישאר יעילים לאורך ימים רבים.
האסטרטגיה החכמה ביותר? מנוגדת לאינטואיציה
רק כ-10% מהנהגים מאמצים באופן טבעי את הגישה היעילה ביותר – אבל הם מרוויחים עד 20% יותר מהנהג הממוצע.
האטה מאפשרת להם:
- לשים לב לנוסעים שעלולים "להיעלם" במהירות גבוהה
- להגיב ולשנות כיוון במהירות
- לשים לב טוב יותר לסביבה הקרובה
בעוד שנהגים רבים ממהרים לכסות שטח רב, מי שמאמץ גישה סבלנית יותר מגיע לתוצאות טובות יותר. הם מייעלים את המסלולים שלהם וממקסמים רווחים בסביבה העירונית המורכבת.
למה לאט מנצח בעולם מהיר?
המחקר מאתגר הנחות יסוד על הצלחה במצבי לחץ וביקוש גבוה. הוא מגלה שמהיר לא תמיד יעיל, ושחיפוש איטי ומתחשב יכול להוביל לתוצאות טובות יותר. העיקרון הזה עשוי להתאים גם מעבר לעולם המוניות – בין אם מחפשים:
- עבודה חדשה
- הזדמנויות עסקיות
- מידע באינטרנט
- לקוחות בשוק תחרותי
מאמץ ממוקד ומכוון מניב לרוב תוצאות טובות יותר ממהירות.
להשלכות של המחקר יש משמעות בתחומים מגוונים:
- כלכלה התנהגותית
- ניידות עירונית
- בינה מלאכותית
- פסיכולוגיה וקוגניציה
המחקר שנערך בשיתוף פעולה עם חוקרים בסין, מדגיש את החשיבות של תשומת לב, סבלנות ויכולת הסתגלות בסביבות מלאות אי-ודאות ותחרות.