Skip to main content
14.03.2021 | א ניסן התשפא

תפקידו של היועץ המשפטי במדינה דמוקרטית

פורום הדוקטורנטים של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן ערך ביום חמישי, ה-11 במארס, כנס ואורח הכבוד של הכנס היה היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי, ד"ר אביחי מנדלבליט (בוגר האוניברסיטה), שהשתתף בשיחה אחד על אחד עם פרופ' אריאל בנדור, מומחה למשפט חוקתי

תמונה
כנס

לצד היועמ"ש השתתפו באירוע גם פוליטיקאים בכירים: ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון והמשפטים בני גנץ, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, וגדעון סער יו"ר תקווה חדשה. שלושת הפוליטיקאים ישבו בפאנל משותף שבו דנו בתפקידו של היועץ המשפטי לממשלה.

ד"ר מנדלבליט ענה בין היתר על שאלות שנגעו לרגישות הפוליטית של תפקידו, על הצורך לדבוק במקצועיות ולהתמודד עם ניגוד עניינים בין ייעוץ לשרים ובין החלטות הנוגעות לעתידם, אם יש למשל תיק נגד ראש ממשלה או שר כלשהו. "כדי שיקרה מצב שאני לא אייצג את העמדה של השר הרלוונטי צריך לקרות בעיני משהו מאוד מאוד יוצא דופן, אמר היועמ"ש. "זה מאוד נדיר ... אני מזכיר שאני מתחבר למדיניות. זאת לא המדיניות שלי, זאת המדיניות שלו, ואני עושה כמיטב יכולתי, גם אני חושב שיש סיכוי מאוד גבוה להתערבות של בג"צ. אני אשקף לו את הסיכונים, אני אסביר לו את הדברים, אני אנסה אולי לעשות קונסטרוקציה משפטית אחרת שתוביל לאותה תוצאה שהוא רוצה."

מנדלבליט שיתף שעמדתו שמרנית, "תמיד לפני כל דיון של ייעוץ או ייצוג אני שואל מה הדרג המדיני, מה אתם רוצים? ... כשאני מבין אני אומר, עכשיו תפקידנו לתמוך את אותה מדיניות. זאת הבנתי. עם זה באתי. ... ובסופו של דבר בית המשפט מחליט מה שהוא מחליט. מהצד השני יש את נושא העצמאות. העצמאות של המערכת הזאת היא קריטית לשלטון החוק ולדנ"א של המדינה הזאת. היא קריטית. וזה התעצם אצלי מאוד, גם בצד של אכיפת החוק אבל גם בצד של הייעוץ המשפטי: היא חייבת לשמר את העצמאות שלה. ואין סתירה בין שמירת העצמאות ובין לתת את הייעוץ בצמוד לאותו דרג מדיני שמבקש אותו. הדבר השלישי זה ממלכתיות ... בכל דבר שמסכן את הממלכתיות, כשהיא מאותגרת מסיבות כאלה ואחרות, אתה צריך להיזהר לא לחרוג למקומות לא ראויים ולא נכונים."

לצפייה בכנס