Skip to main content
15.03.2021 | ב ניסן התשפא

'עוצמות' - שילוב אנשים עם מוגבלות באקדמיה

הצלחתו של הפרויקט הובילה ליצירת נבחרת של אנשים עם מגבלה קוגניטיבית, הלומדים לתואר ראשון ועל הדרך מלמדים את כולנו שתמיד כדאי לשאוף גבוה

תמונה
פרויקט עוצמות

 

לפני שמונה שנים החלה לפעול בבר-אילן תוכנית מיוחדת: מסלול לימודים לתואר ראשון לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית. לראש התוכנית, פרופ' חפציבה ליפשיץ מבית הספר לחינוך, ידוע על לא יותר משלושה אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית בכל רחבי העולם שיש להם תואר ראשון. בתוכנית "עוצמות" בבר-אילן לומדים שישה. שתי סטודנטיות מהתוכנית, מיכל והניה, מספרות בכתבה של ריאד עלי ל"כאן 11" על הדרך שעשו ועדיין עושות בלימודיהן האקדמיים.

מיכל והניה מספרות שהן, כמו שאר חבריהן לתוכנית, לא זוכות להנחות במבחנים ובכלל. הן כן מקבלות הנגשה והקצב שבו הן צוברות את הנקודות האקדמיות איטי יותר, כך שהדרך אל התואר נמשכת 12 שנים. אבל ההישגים נמדדים, נאספים ומורגשים גם לפני קבלת התעודה המיוחלת. מעבר לתחושת מסוגלות וליצירת קשרים חברתיים, נראה שמנת המשכל של משתתפי התוכנית עלתה לאורך הזמן.

נתון זה משקף את גישתן החדשנית של פרופ' חפציבה ליפשיץ ועמיתתה להפעלת התוכנית ד"ר שושנה ניסים: בניגוד לתפיסה הרווחת לגבי טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית, שלפיה המשימה היא לשמר את היכולות הקיימות, מטרת תוכנית "עוצמות" היא להרחיב את היכולות הללו. הנתונים מראים בבירור שהמטרה ניתנת להשגה.

הפרויקט הייחודי שהחל כיוזמה המאפשרת לאנשים עם מגבלה קוגניטיבית להשתתף בשיעורים באוניברסיטה ללא מחויבות אקדמית, התפתח וגדל. הצלחתו הובילה ליצירת נבחרת הלומדת לתואר ראשון ועל הדרך מלמדת את כולנו שתמיד כדאי לשאוף גבוה. 

לכתבה המלאה