Skip to main content
02.04.2021 | כ ניסן התשפא

הכירו את נאהד כנעאן

חוקרת מחשבה ירוקה בשירה הערבית ופעילה חברתית בתחום הסביבתי והחברתי

תמונה
נאהד כנעאן

הכירו את נאהד כנעאן, דוקטורנטית במחלקה לערבית באוניברסיטת בר-אילן (2021), העוסקת במחשבה הירוקה בשירה הערבית. מלבד העיסוק בסביבה ואקלים, נאהד היא פעילה חברתית משפיעה בתחום ההעצמה הנשית וביצירת חיבורים בין נערות ערביות לנערות יהודיות.

נאהד מספרת מה הוביל אותה למחקרה בבר-אילן: "במהלך השנה השלישית לדוקטורט גיליתי שאני מתאהבת בשירה וכתיבת הסיפורים, ולכן ביקשתי לכתוב את הדוקטורט בהנחייתו של ד"ר בסיליוס בוארדי. שם התאהבתי גם בחקר המחשבה הירוקה בשירה הערבית בקרב המשוררות הפלסטיניות. עסקתי בתחום הסביבה והאקלים וניקיון הארץ וכל הזמן סקרנה אותי המחשבה הירוקה והקמתי יותר מ-40 פרויקטים ומיזמים בחברה הערבית בתחום הזה.

"כשנכנסתי למחלקה לערבית בפקולטה למדעי הרוח בבר-אילן, הבנתי ששם אני רוצה להיות, לחקור ולפתח עוד מיזמים. אני מודה לד"ר דורית גוטספלד ראשת המחלקה על הזכות וההזדמנות להשתלב כדוקטורנטית, לאסתי חסיד המזכירה המהממת על הנחיה צמודה ומקיפה. אני מודה גם לפרופ' אליעזר שלוסברג, דקן הפקולטה למדעי הרוח, שהאמין בי ותמך".

הדבר שהיא הכי נהנית ממנו בלימודים הוא "הגישה הפתוחה בין המרצים והסגל לתלמידי המחקר", והפינה האהובה עליה בקמפוס היא הספרייה.

נוסף על הלימודים בבר-אילן, נאהד בשלב מתקדם במחקר דוקטורט נוסף באוניברסיטת בן-גוריון, המחלקה למזרח תיכון: "תמורות במחשבה המוסלמית ההלכתית בת זמננו: אקדמיית המשפט המוסלמי הבינלאומית ושאלת מעמד האישה." היא בוגרת שני תארים שניים באוניברסיטת תל-אביב: במחלקה לערבית, בהצטיינות, ובמנהל ומנהיגות בחינוך. נאהד מתכוונת להמשיך ללמוד ולחקור גם בהמשך הדרך.

היא מורה, מדריכה, מרצה ומנהלת מיזמים בחברה הערבית, יושבת ראש שותפה בעמותת ש.י.ן לשוויון נשים, ורכזת פרלמנט הנערות הארצי. נאהד זכתה פעמיים למימון היוזמות החברתיות שלה במסגרת המיזם ע"ש יאיר צדוק של היחידה למיזמים חברתיים בבר-אילן, והובילה את המיזם הארצי "נערות מקדמות שיח חברתי מגדרי".

רוצים לדעת עוד על הלימודים במחלקה לערבית? היכנסו