Skip to main content
09.03.2022 | ו אדר ב' התשפב

הכירו את ד"ר יואל גרינברג

תמונה
ד"ר יואל גרינברג

1/6/2021

מקוריות, חדשנות וייחודיות הן ערכים שאנחנו משייכים לעולם היצירה ובמיוחד למוזיקה. אנו מצפים שכל יצירת אמנות, ופרט כל יצירה מוזיקלית, תהווה עולם בפני עצמו, אולם יצירותיהם של אנשים הפועלים באותו הזמן ובאותו המקום חולקות לרוב מכנים משותפים רבים, כאילו למדו כולם אצל אותו המורה. איך זה קורה?

מחקרו של ד"ר יואל גרינברג, מהמחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר-אילן נותן מענה לשאלות אלו בתחום המוזיקה מכיוון מפתיע – דרך שיטות ומודלים מתחום תורת המערכות, ובפרט תורות של אבולוציה ומערכות אקולוגיות.

ד"ר גרינברג רואה ביצירה מוזיקלית פרט בתוך אוכלוסייה. ככזאת, היא מושפעת ממכלול הפרטים האחרים בסביבתה, ובתורה משפיעה עליהם בחזרה. לכן, כדי להבין תהליכי התהוות ושינוי סגנוניים, יש צורך להתבונן לא רק ביצירות מופת בולטות, או במקרים לדוגמה, כפי שנהוג בתחום עד כה, אלא להתחשב בתמורות שהתחוללו בכלל היצירות בתקופה נתונה.

במחקרו משלב ד"ר גרינברג טכניקות סטטיסטיות בניתוח קורפוסים גדולים של יצירות, כדי להבין "לאן נשבה הרוח" ולהצביע על התהליכים המשמעותיים שהביאו לשינוי ולהתגבשות של הרגלי יצירה.

מחקרו של ד"ר גרינברג הוא חלק מגל חלוצי בתחום חקר המוזיקה, השואף לתת מענה לשאלות מסורתיות באמצעות כלים חדשים מעולם מדע הנתונים (data science). לשם כך הוא מביא את כישוריו מלימודי המתמטיקה ומדעי המחשב, שאותם סיים בהצטיינות, כדי להאיר שאלות של חוקרי מוזיקה שבהן נתקל בהמשך לימודיו באוניברסיטת פרינסטון בארה"ב.

ד"ר גרינברג מספר שבתחילת דרכו נתקל בחשדנות ואפילו עוינות מצד חוקרים בתחום, אך בשנים האחרונות יש פתיחות רבה יותר לכיוונים אלו. מאמריו הראשונים בנושא התפרסמו בכתבי העת המובילים בתחום וזכו בפרסים יוקרתיים בארה"ב, וספר המציג את עיקרי הגישה יצא לאור בקרוב בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד.

נוסף על פעילותו המחקרית, ד"ר גרינברג מרבה להופיע בקונצרטים כחבר ברביעיית "כרמל", מההרכבים הקאמריים הפעילים בארץ, ומנחה איתם את סדרת הקונצרטים המוסברים המצליחה "מעבר לקשת".