Skip to main content
02.12.2021 | כח כסלו התשפב

חגיגת חנוכה במפגש בין-דתי

בקורס לדיאלוג בין-דתי יהודים ומוסלמים לומדים זה על דתו של זה וחוגגים יחד

תמונה
דו קיום

עם תחילתו של חג החנוכה, קבוצה של סטודנטים וסטודנטיות מוסלמים ויהודים מאוניברסיטת בר-אילן התכנסו כדי לחגוג את חג האורים. בזמן שנשנשו סופגניות, משתתפי האירוע דיברו על סיפור המכבים ועל משמעות החג. רגע השיא היה הדלקת החנוכייה. 

ההתכנסות התקיימה במהלך קורס של דיאלוג בין-דתי שאותו מלמד ד"ר בן מולוב, מהתוכנית ליישוב וניהול סכסוכים ומשא ומתן. ד"ר מולוב סיפר כי הסטודנטים בני כל הדתות מעוניינים מאוד לדון בחגים ובמשמעויותיהם. "הישות הרוחנית של החג, הקרבה המשפחתית וגם ערכי המסורת הם נושאים שהם כולם חולקים ביניהם". 

דיאנה מחאג'נה, סטודנטית בקורס שהשתתפה בחגיגת החנוכה אמרה כי מבחינתה זו התנסות חדשה וייחודית. "למדתי מזה הרבה דברים על הדת היהודית וגם על הדת שלי, האסלאם. ההבנה שלי התרחבה והידע שלי על הדתות סביבי גדל. אני לומדת עכשיו איך להסתגל לאחרים ולקבל אותם, ללא קשר לשוני ולאמונות, כי יש לנו הרבה במשותף". 

הדר בן סימון, אף היא סטודנטית בקורס, הוסיפה כי לתחושתה, הקורס שמספק הזדמנות לבנות קשרים חזקים וחיוביים בין יהודים ובין ערבים, צלח את מטרתו. "יש בו הרבה פוטנציאל, הוא מעורר תקווה לעתיד טוב יותר, וזה דבר שמרגש אותי." 

קורס הדיאלוג הבין-דתי מתקיים זה ארבע שנים בשילוב עם אגודת המפגש הבין-דתי, ויש לו ביקוש רב על אף מספר המקומות המוגבל. חשיבותו, מסביר ד"ר מולוב, היא ביצירת מגע חיובי בין התרבויות. "הקורס מבוסס על שלושה עקרונות: כבוד הדדי, כבוד עצמי והעשרה הדדית. הוא בנוי על מרכיבים דתיים כתמה המחברת יהודים ומוסלמים על בסיס הרקעים הדומים לשתי הדתות". 

השיעורים מתחילים בשיחה רשמית על נושא מסוים ומתפתחים לדיון בקבוצות, שבו הסטודנטים והסטודנטיות נעזרים בהיבטים שונים בתרבות שלהם כדי להעמיק את הידע שלהם על דתו של האחר. לדוגמה, קושי נפוץ אחד שאותו חולקים סטודנטים וסטודנטיות ששומרים על כללי הכשרות והחלאל הוא מציאת מזון מתאים במקומות שונים, בעיקר בחו"ל, בהתאם להגבלות התזונתיות שמכתיבות ההלכות היהודית והמוסלמית. התמודדות עם קושי דומה יוצרת תחושת שותפות ובסיס לדיונים. נושאים אחרים העולים בקורס מתייחסים גם לחיי משפחה ביהדות ובאסלאם, ובין היתר סוגיות כמו מעמד האישה, כללי צניעות ונישואין. העיסוק בנושאים אלה מעורר תחושות של סקרנות, עניין וכבוד הדדי בקרב המשתתפים והמשתתפות. 

בשנה שעברה ד"ר מולוב, תלמידיו ותלמידותיו היהודים והערבים ארגנו סעודת איפטר כחלק מחודש הרמדאן. חגיגות חנוכה שנערכו בסמסטר הנוכחי היוו השלמה משמחת. 

בתמונה: משתתפות הקורס משחקות במשחק סביבון מסורתי. צילום: Xiuyue Lu