Skip to main content
04.02.2024 | כה שבט התשפד

יום הממציאים והממציאות

ב-11 בפברואר מצוין בעולם יום אדיסון, שהוא גם יום הממציאים והממציאות. פרופ' זאב זלבסקי מהפקולטה להנדסה שזכה בפרס הבינלאומי על שם אדיסון לממציאים, כותב על האנדוסקופ החדשני שפיתח

תמונה
zarkorED

ב-11 בפברואר מצוין בעולם יום אדיסון, שהוא גם יום הממציאים והממציאות. זהו התאריך שבו נולד תומס אלווה אדיסון בשנת 1847 באוהיו. אדיסון נודע כממציאן, אך לא פחות מכך היה יזם. הוא החל כנער-יזם בממכר ירקות, אחר כך הוציא עיתון משלו ובהמשך התמחה בתחום הטלגרף והתקדם אל העולמות שקנו לו את פרסומו: הוא הקים חברה למכשירי חשמל עם חברים, מעבדת פיתוח, חברה לתאורה חשמלית ואף עסק בתחום הקולנוע. למעשה לא ניתן להפריד בין הקריירה היזמית ובין הקריירה המדעית של אדיסון, שהיה חסר השכלה פורמלית.

אחד מהפיתוחים המזוהים ביותר עם אדיסון הוא נורת הליבון. מאז ההדגמה הראשונה של הנורה ב-1880, הטכנולוגיות המאפשרות לנו להאיר ולראות עברו שינויים דרמטיים, והאנדוסקופ הוא דוגמה לכך. פרופ' זאב זלבסקי מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן, שזכה בפרס הבינלאומי על שם אדיסון (Edison Awards) לממציאים, כותב על האנדוסקופ החדשני שפיתח והוביל לזכייתו בפרס.

אנדוסקופ הוא מכשיר רפואי המאפשר לראות (סקופ) את מה שקורה בתוך גוף האדם (אנדו). סוגי אנדוסקופים שונים משמשים בענפי הרפואה לאבחון וטיפול פולשני פחות מאשר ניתוח מלא. טכנולוגיות האנדוסקופיה מתמודדות עם אתגר טכנולוגי של סתירה: מצד אחד הצורך במכשיר בעל קוטר מינימלי כדי להקטין את הפולשניות בכניסה לתוך גוף האדם עם עדיפות לכניסה דרך פתחים טבעיים, אל מול הצורך ברזולוציה אופטית טובה. ככל שהאנדוסקופ דק יותר, הרזולוציה שלו נמוכה יותר ואז אמינות האבחון הרפואי פוחתת. אתגר נוסף הוא הרב-שימושיות של המכשיר הדורש סטריליזציה הגוזלת זמן יקר וכסף.

בחברת "זי סקואר" פותח אנדוסקופ חד-פעמי, אולטרא-דק, בעל רזולוציה אופטית גבוהה במיוחד. הדבר מתאפשר בעזרת ביסוס האנדוסקופ על סיב עם מבנה מיוחד, הכולל ריבוי ליבות אופטיות להולכת אור ברזולוציה מרחבית גבוהה, וגם אינו דורש ביצוע תהליך סטריליזציה מאחר שבאנדוסקופ זה הסיב שהוא החלק שניכנס לגוף האדם הוא חד-פעמי וניתן להחלפה בתום כל פרוצדורה רפואית. הידית שאליה הסיב מתחבר מכילה את המצלמה, המכניקה והאופטיקה היקרות והיא החלק הרב-שימושי באנדוסקופ.

טכנולוגיה זו התחילה במעבדת פרופ' זאב זלבסקי לפני כ-15 שנה, ולאחר שמוסחרה לחברת הסטארטאפ "זי סקואר" ובשלה בהיבט המוצרי, זכתה בפרס אדיסון להמצאה. ד"ר אסף שחמון, דוקטורנט לשעבר במעבדתו של פרופ' זלבסקי, הוא מנכ"ל החברה והשותף להקמתה.