Skip to main content
21.12.2021 | יז טבת התשפב

תוכנית בינלאומית חדשה בכימו-אינפורמטיקה

התוכנית לתואר שני, משותפת לבר-אילן ולאוניברסיטת שטרסבורג ומשלבת לימודי כימיה עם מדעי המחשב

תמונה
chemistry

אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת שטרסבורג (Unistra) שבצרפת חתמו על הסכם שיאפשר לימודי תואר שני MSc בכימו-אינפורמטיקה בין שתי האוניברסיטאות. יוזם התכנית פרופ' חנוך סנדרוביץ, שעמד בעבר בראש המחלקה לכימיה אומר: "לאחר 4 שנים של עבודה משותפת הצלחנו לזכות במענק פורץ הדרך שיקדם את תחום הכימו אינפורמטיקה במחלקה לכימיה. תואר משותף הוא דרך מצוינת לשלב כוחות ולהציע לסטודנטים את ההשכלה הטובה ביותר האפשרית בתחום העניין שלהם, ואנו שמחים לחבור לאוניסטרה במסע החדש הזה".

אוניברסיטת בר-אילן היא האוניברסיטה הישראלית היחידה שזכתה במענק האיחוד האירופי לתואר שני בינלאומי משולב בכימו-אינפורמטיקה, והוא בא לידי ביטוי בשותפות עם אוניסטרה. מדובר בפרויקט ארסמוס מונדוס המוערך בכ-4.5 מיליון אירו, בו משתתפות 10 אוניברסיטאות מאירופה ובר-אילן מישראל. זו הפעם הראשונה מאז 2012 שאוניברסיטה ישראלית נכללת במענק זה. התוכנית לתואר שני בכימיה במגמת כימו-אינפורמטיקה משלבת בין שני עולמות תוכן, כימיה ומדעי המחשב. נשיא אוניברסיטת בר-אילן פרופ' אריה צבן ציין שמדובר בהתפתחות חשובה שתשפיע על תחום הקיימות, וכי "בוגרי התואר יוכלו לייצר חומרים ייחודיים וחדשים ולהציע פתרונות למגוון אתגרים הקשורים במשבר האקלים". המגמה החדשה כוללת מגוון קורסים בתחומי הכימיה, הפיזיקה והביולוגיה לצד קורסים בנושאים הקשורים במדעי הנתונים כמו למידת מכונה ורשתות.

פרופ' סנדרוביץ מציין שהתוכנית החדשה תחשוף סטודנטים וסטודנטיות לרעיונות חדשים, פרדיגמות מדעיות חדשות ולדרכים חדשות לביצוע מחקר ולעשיית מדע באופן כללי. נוסף על כך, התלמידים בתוכנית יוכלו להיחשף למומחים בשדה המחקר שאליהם לא היו יכולים להיחשף אילו למדו באוניברסיטה אחת בלבד.

התלמידות והתלמידים בתוכנית יעשו את שנת הלימודים הראשונה של התואר באוניברסיטת האם, ואת השנה השנייה ילמדו באוניברסיטה השותפה. התוכנית אינה מוגבלת לסטודנטים ישראלים או צרפתים – כל מי שנרשם ללימודי התואר המדובר בבר-אילן או באוניסטרה יוכל להשתתף בתוכנית, שתילמד כולה באנגלית.

תוכנית ארסמוס תאפשר לאוניברסיטאות הנכללות בתוכנית להציע מלגות בינלאומיות לסטודנטים ולסטודנטיות מצטיינים הנרשמים לתואר שני בכימו-אינפורמטיקה. זכייתה של בר-אילן במענק זה היא תוצאה של מאמצים והישגים של המחלקה לכימיה, הפועלת כבר מעל ארבע שנים לקידום תחום הכימו-אינפורמטיקה. "להיות חלק מהקונסורציום שזכה במענק משמעותי זה הוא כבוד גדול לאוניברסיטת בר-אילן," אמר פרופ' משה לוינשטיין, המשנה לנשיא אוניברסיטת ב-אילן. "השותפות שלנו כולן אוניברסיטאות מובילות במדינות שלהן, ולנו יש זכות גדולה להיות חלק מהן. אנו נרגשים מהיכולת שלנו להציע מלגות לתואר משולב ייחודי לסטודנטים הראויים שלנו."

"כימו-אינפורטמיקה היא שדה מדעי חדש שנמצא בצומת שבין מדעי המחשב וכימיה," אמר פרופ' אלכסנדר ורנק, ראש מעבדת הכימו-אינפורמטיקה ודירקטור בתואר השני בכימו-אינפורמטיקה באוניסטרה. "אוניברסיטאות מעטות בלבד מציאות תוכניות השכלה בתחום הזה. בשטרסבורג אנו מפעילים את התוכנית מ-2001 והיא תוכנית בינלאומית מבוססת היטב ובעלת מוניטין גבוה." לאוניסטרה הסכמי תואר משותף עם שש אוניברסיטאות אירופאיות נוספות -ליובליאנה, ליסבון, מילאנו, קייב, קאזאן וסט פטרסבורג.

"אנו מאמינים שנוכחותם של הסטודנטים המצטיינים ביותר ממדינות מגוונות משפר באופן משמעותי את רמתה של הקבוצה," אמר פרופ' ורנק. "נוסף על כך, כל אוניברסיטה שותפה תיתרם משיתוף בניסיונה בהוראה ובמחקר, בזמן שהתלמידים והחוקרים זוכים להחליף ביניהם רעיונות המובילים להשקת מיזמים מחקריים משותפים והזדמנויות עתידיות לעבוד ביחד."

פרופ' סנדרוביץ הוסיף: "ברמה הפרקטית, הסטודנטים זוכים להכיר מומחים בתחומם שבסופו של דבר יהיו אלה שיבצעו שיפוט עמיתים של כתבי היד שלהם ויעריכו את בקשות המענקים שלהם. המומחים האלה מארגנים כנסים בתחומי המחקר השונים ובוגרי התוכנית עשויים להיות מוזמנים להשתתף בכנסים אלה, שבהם מתקיים נטוורקינג ונוצרים קשרים. בקצרה, זה מגדיל את הנראות ואת המוניטין של הסטודנטים שלנו."

רשתות הקשרים מהסוג שציין פרופ' סנדרוביץ הן אלה שחיברו בינו ובין פרופ' ורנק והובילו ליצירת התוכנית החדשה. פרופ' סנדרוביץ הוזמן להשתתף ולהרצות בכמה כנסים שארגן פרופ' ורנק, והיה גם מרצה אורח בשטרסבורג. עם השנים השניים התיידדו, וכך ב-2016 כששני הפרופסורים השתתפו בכנס ביפן, עלה רעיון התואר המשותף. ורנק וסנדרוביץ אף ארגנו יחד מספר סדנאות ישראליות-צרפתיות בכימו-אינפורמטיקה, שהיו פופולריות מאוד בקרב הקהילה הבינלאומית של התחום.

פרופ' ורנק ציין, שמעבר לתרומתה של התוכנית המשותפת למעמדן הבינלאומי של שתי האוניברסיטאות, שטרסבורג ורמת גן הן ערים תאומות. "אנו מאמינים שהשותפות תהפוך גם למרכיב חשוב בחילופין התרבותיים והמדעיים בין הערים והמדינות שלנו," הוא אמר.

מעבר להיבט הלימודי יוצא הדופן של התוכנית המשותפת, הסטודנטים והסטודנטיות שילמדו בה יזכו להזדמנות לבלות שנה בעיר שטרסבורג או באזור מטרופולין תל אביב ולטייל בשתי הארצות, וכך יוכלו לחוות שני עולמות חדשים ושונים. הם יכירו את התרבויות והמסורות של שתי המדינות המגוונות, העשירות והמרתקות מבחינה תרבותית, יבנו גשרים שמחברים בין אנשים מכל רחבי העולם, יהפכו לשגרירים של ארצותיהם והאוניברסיטאות שלהם, וצפויים ליהנות מאוד.