Skip to main content
12.07.2022 | יג תמוז התשפב

יום הבסטיליה

יום הבסטיליה המצוין ב-14 ביולי, היה אירוע מכונן במהפכה הצרפתית. פרופ' סיליביה אדלר כותבת על משמעותו

תמונה
יום הבסטיליה

יום חג היום בצרפת - מחוץ לגבולות המדינה, נהוג לכנות את ה-14 ביולי "יום הבסטיליה", לזכר נפילת הבסטיליה בשנת 1789, אירוע מכונן במהלך המהפכה הצרפתית

בצרפת מכנים יום זה "החג הלאומי" (Fête Nationale). פרופ' סילביה אדלר מהמחלקה לתרבות צרפת בבר-אילן, מספרת מי התחרה על התואר הנכסף ומה משך את המורדים לבסטיליה.

כ-90 שנה לאחר נפילת הבסטיליה, מחפשת הרפובליקה תאריך לציון החג הלאומי, אך מאחר שלשון החוק לא ציינה מפורשות את השנה, ה-14 ביולי יכול להתייחס לשנת 1789, יום נפילת הבסטיליה, החשוב לרפובליקנים, או ל-14 ביולי 1790, "יום חנוכת האחדות", החשוב לשמרנים. שני אירועים אלה לא היו המועמדים היחידים לתואר החג הלאומי.

לכל המידע על 

תואר ראשון בתרבות צרפת (דו-חוגי) באוניברסיטת בר אילן>>>

ה-4 באוגוסט 1789, גם הוא אירוע מכונן במהלך המהפכה, הסתמן כמתחרה חזק. ביום זה, האספה המכוננת הלאומית ביטלה מעמדות חברתיים בעלי זכויות יתר, ובאופן מוחלט - את הפאודליזם.

כך הונחה התשתית לחברה שוויונית יותר. ה-14 ביולי הכריע את הכף מאחר שבו נפלה הבסטיליה, אירוע המסמל את קץ המונרכיה האבסולוטית, מאבק נחוש שנקנה במחיר דמים, לצד אירוע של אחדות ושל תקווה לאומית. ללא ציון השנה המפורשת, יש כאן ייצוג לשני זרמים פוליטיים חשובים בתקופת חקיקת החוק.

באשר לנפילת הבסטיליה עצמה, ב-1789, תחת שלטונו של לואי ה-16, צרפת הייתה נתונה בשיאו של משבר כלכלי ארוך וחמור שכרסם בחוסנה הכלכלי-חברתי. בצורת, אבטלה ומסים כבדים יצרו תסכול שהוביל לפעולה. פשוטי העם, המשויכים למעמד השלישי, ניתקו עצמם מאספת המעמדות שלא ייצגה את האינטרסים שלהם נאמנה וכוננו את האספה הלאומית, שהפכה לבסוף לאספה המכוננת הלאומית, לאחר שמעמדות נוספים ערקו לשורותיה.

האופוריה לא ארכה זמן רב. ב-11 ביולי, לאחר שפוטר שר האוצר האהוד על המעמד השלישי זא'ק נקר, החלו ההמונים מתפרעים ברחובות ובמקומות אסטרטגיים כדוגמת ארמון הפאלה רויאל. המרד תפס תאוצה בימים שלאחר מכן עד לסוף הידוע של כיבוש הבסטיליה.

בית הסוהר הידוע לשמצה היה בתפוסה כמעט אפסית בזמן הסתערות ההמונים, אז מדוע דווקא הבסטיליה? הסיבה הייתה פרגמטית: מאבק אפקטיבי בכוחות המלוכניים דרש נשק, ובבסטיליה, מצודה צבאית לשעבר שהוסבה לבית-סוהר, היו תותחים... אך בעיקר אבק שריפה להזנת כלי הנשק הרבים שהמורדים ניכסו לעצמם קודם לכן בבית האינוולידים. מבלי לפגום באופיו המיתי של האירוע, נסכם ונזכיר שה-14 ביולי הוא תאריך דו-משמעי ועל כן בצרפת מכנים יום זה "החג הלאומי".