Skip to main content
07.03.2022 | ד אדר ב' התשפב

איך להגדיל את מספר הציטוטים למאמרים

מערך הספריות והמידע יקיים את שבוע הגישה החופשית במטרה להעלות את המודעות למדע פתוח ולפרסום בגישה פתוחה

תמונה
ספריות

כמה פעמים קרה לכם שהתקשיתם להגיע למאמר שרציתם לקרוא או למצוא נתונים שמעניינים אתכם? מי מרוויח ומי מפסיד מהמצב הזה? מערך הספריות והמידע של אוניברסיטת בר-אילן בשיתוף עם הנציגות הישראלית של ארגון OpenAIRE יקיימו את שבוע הגישה החופשית בתאריכים 24-20 במרץ, במטרה להעלות את המודעות למדע פתוח בכלל ולפרסום בגישה פתוחה בפרט. שבוע הגישה החופשית מתקיים כל שנה במוסדות אקדמיים ברחבי העולם. במסגרת השבוע יתקיימו בבר-אילן הרצאות מגוונות שיועברו על ידי חוקרים, מו"לים ומומחים בתחום; פעילויות נושאות פרסים, ביניהן חדר בריחה וירטואלי; תצוגות וירטואליות של פרסומים בגישה פתוחה ועוד.  

במהלך השבוע תוכלו ללמוד איך להעלות את כמות הציטוטים למאמרים שלכם, על מדיניות האיחוד האירופי בנושא זה ואיך היא עשויה להשפיע על חוקרות וחוקרים, מה המדיניות בארצות אחרות, איך לפרסם מאמרים בגישה פתוחה, מה ההבדל בין המסלול הירוק ומסלול הזהב ואיך להימנע מפרסום בכתבי עת טורפים.

באוניברסיטת בר-אילן כבר מיישמים את הגישה החופשית למחקר כמה מבכירי החוקרים:

פרופ' שלמה הבלין מהפקולטה למדעים מדויקים, חוקר בתחום הפזיקה של מערכות מורכבות: "הפרסום בגישה חופשית הוא חשוב מאד שכן הוא מאפשר לחוקרים רבים ללמוד על המחקר שלך". 

פרופ' זאב זלבסקי, דקן הפקולטה להנדסה, חוקר בתחום האופטיקהננו-פוטוניקה ופיזיקה, אומר כי "נגישות מדעית פירושה גם ניראות בינלאומית". 

לגישה החופשית יש חשיבות גם בתחומי מדעי האדם. פרופ' ליאת איילון מבית הספר לעבודה סוציאלית, חוקרת בתחומי הגרונטולוגיה והגילנות אומרת כי כדי להביא לשינוי חברתי חשוב שהמדע יגיע לכל. 

פרופ' אלי ברקאי, חוקר בתחומי האופטיקה והננו-פיזיקה, מוסיף כי "החברה מממנת את המחקר מדעי ולכן אך טבעי הוא שתוצאת המחקר תהינה פתוחות לצבור". 

אירועי שבוע הגישה החופשית מתקיימים בשיתוףOpenAIRE , ארגון אירופאי המקדם מדע פתוח: גישה פתוחה לתוצרי מחקר, מאמרים, תוכנות, חומרי לימוד ועוד. הארגון עוסק בהקמת תשתיות פיזיות שיאפשרו את שיתוף המידע והוא שותף מוביל בהקמת התשתית האירופאית של EOSC - European open science cloud.

למידע נוסף, לתוכנית Open Access Week המלאה ולהרשמה לפעילויות

עוד על הגישה הפתוחה ועל פעילותו של מערך הספריות של בר-אילן בתחום

הנחות בעבור פרסומים בגישה פתוחה

כלים וטיפים לפרסום מאמרים בגישה פתוחה