Skip to main content
25.02.2021 | יג אדר התשפא

ספר על פועלו של השופט אליקים רובינשטיין

באירוע השקת הספר שנערך בפקולטה למשפטים השתתפו בכירים ממערכת המשפט בישראל

תמונה
law

הפקולטה למשפטים ערכה אירוע השקה לרגל הוצאת הספר לכבודו של פרופ' אליקים רובינשטיין, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון (בדימוס).

הספר שנכתב בהשתתפותם של שופטים נודעים וחוקרי משפט מובילים מתאר את פועלו ומשנתו, בתפקידים החשובים אותם מילא בשירות הציבורי ובראשם המשנה לנשיאת בית המשפט העליון. לאורך הקריירה המקצועית שלו תרם רבות לפיתוח ענפי המשפט הישראלי ובפרט המשפט העברי. נוסף לאבני הדרך המקצועיות הספר מתאר את קווי אישיותו הייחודיים, כפי שמתבטא בברכותיהם של המכובדים שהשתתפו באירוע.

דיקן הפקולטה למשפטים, פרופ' אורן פרז: "אני מתכבד לפתוח את ערב ההשקה, לשופט רובינשטיין הייתה קריירה ענפה כפקיד ציבור, במהלכה הגן על האינטרס הציבורי ועל שלטון החוק. כבוד השופט רובינשטיין אליקים כפי שבא לידי ביטוי בספר לימד את חשיבותו של המקצוע פקיד הציבור, התרומה המכרעת שלו למדינה ולאינטרס הציבורי תלווה אותנו עוד שנים רבות".

השופטת אסתר חיות נשיאת בית המשפט העליון: "ספר המאמרים המשפטי לכבודו של השופט רובינשטיין מספר סיפור ייחודי. לאורך העבודה לצידך חזיתי בך מתרגם את החזון ההיסטורי לפרטים ואת הפרטים לחזון היסטורי. הספר מעיד על מוטת כנפיך ותחנות חייך, אוסף הברכות שהוא מכיל מעיד על כמות האנשים שאתה משמעותי עבורם. אתה מבטא את התחושה שראוי שייתן כל שופט, בית המשפט שייך לכולם, מותן תחושת ביטחון לכל המתדפקים על דלתותיו, לכל הקבוצות והמיעוטים".

פרופ' אהרן ברק נשיא בית המשפט העליון (בדימוס): "הספר הוא ביטוי לעושר יצירתך המשפטית והשיפוטית. גם לאחר פרישתך עמלת על המשימות הלאומיות כמו למשל קידום הרעיונות שלך לתיקון חוק יסוד הלאום. אתה מגלם את היחס בין ערכיה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, אין כמוך אליקים היכול לתרום להבנת המושגים ולהטמעת מושגים אלו בחיי המדינה. אני מקווה שיעמוד למשימות לאומיות".

השופטת אילה פרוקצ'יה שופטת בית המשפט העליון (בדימוס): "חייו של אליקים כוללים רבדים רבים. ריבוי הפנים מסביר את התרומה הייחודית שלו לחיים הציבוריים שלנו ועל השפעתו על חיינו כפרטים. העולם היהודי של אלי מכיל עולם של ערכים יהודיים עמוקים שמתמזגים עם תפיסות מודרניות. עולם השירות הציבורי הוא מרכיב חשוב בחייו על שלל התפקידים במגוונים שמילא במשרדים הממשלתיים והמהלכים שביצע לטובת קידום השלום עם שכנינו. בתפקידו שפך אור על תפקידה של מערכת המשפט, שנועדה לאזן בין ערכים מתנגשים לאחות את קרעיה של החברה הישראלית, ולהבטיח את טוהר המידות בהנהגה".

פרופ' מרים מרקוביץ-ביטון: "מאמרי הספר נוגעים כולם באופן יפה ומדויק לא רק בתרומות המקצועיות הרבות במגוון התפקידים שמילא כבוד השופט אלא גם באישיות המיוחדת ויוצאת הדופן שלו. העשייה הצטיינה במקצועיות, אנושיות וכנות, ניסיון להגיע לפשרה. כבוד השופט רובינשטיין היווה דוגמא ומילא כל תפקיד מתוך אהבה גדולה למדינה".

פרופ' שחר ליפשיץ, ראש מרכז מנומדין למשפט יהודי ודמוקרטי בפקולטה, סקר את משנתו של השופט אליקים רובינשטיין תוך התבוננות בהיבטיה המורכבים, והתמקדות באיזון בין דת ומדינה בסוגיות כמו גיור וגירושין.

את דברי הסיכום לאירוע נשא פרופ' אליקים רובינשטיין, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון (בדימוס): " הדברים נאמרים בהתרגשות גדולה. לא הייתי מעורב בכתיבת הספר, הדבר מעצים את התודה הגדולה לטורחים בו שאני מוקיר מאוד, בראשם העורכים השופט אהרן ברק והשופטת אילה פרוקצ'יה והרוח החיה מאחורי הספר פרופ' מרקוביץ'-ביטון. אני רוצה להודות לאוניברסיטת בר-אילן בה זכיתי ללמד, שכיבדה אותה באירוע זה וגם באות הערכה. בבסיס המשפט הישראלי מונח הצורך למדינה יהודית ודמוקרטית. מדינת ישראל נועדה להגן על כל יהודי, ומחובתה לנהוג בשוויון כלפי כל אזרחיה. עשיית השלום עם שכנינו חשובה אך חשוב מכך הפיוס בתוכנו. מערכת המשפט בישראל היא נכס צאן ברזל שנבנה בעמל רב והיא שומרת עלינו".