Skip to main content
04.05.2021 | כב אייר התשפא

למה חוגגים את ל"ג בעומר?

פרופ׳ חזקי שוהם מהתוכנית לפרשנות ותרבות מדבר על מקורותיו התרבותיים אפופי המסתורין של ל"ג בעומר

האם ל״ג בעומר מציין את מרד בר כוכבא? את חייהם של הרשב״י ורבי עקיבא, או אולי את סוף מנהגי האבלות של ימי העומר?  

מדורות ל"ג בעומר נחשבות למנהג מוכר ומובן מאליו, אבל לא תמיד הן היו חלק מהתרבות שלנו ואולי גם לא לנצח יהיו. פרופ' חזקי שוהם מהתוכנית ללימודי פרשנות ותרבות באוניברסיטת בר-אילן מספר בפודקאסט "למה אנחנו חוגגים את ל"ג בעומר", על החג המסתורי והמנהגים הקשורים לו שהתעצבו בדרכים שונות.

Remote video URL

 

הפודקאסט זמין להאזנה באפליקציית בר-דעת

על פי אחת ההשערות, החלו לציין את ל"ג בעומר במאה החמישית או השישית לספירה, כיום זיכרון למותו של יהושע בן נון ולחורבן בית המקדש ברעידת אדמה, שני אירועים שהתרחשו בי"ח באייר. אך מה הקשר בין החורבן, המדורות, הילולת רשב"י וסיפורי בר כוכבא?

כדי להתחיל להבין את הפאזל הזה, פרופ' שוהם מציע להשתחרר מהתפיסה שלפיה יש "יהדות אחת" ולהחליפו בהבנה שיש תרבויות יהודיות שונות.

ל"ג בעומר, בשל העמימות המלווה אותו, הפך לחג שקיבל פרשנויות שונות בין התרבויות היהודיות המגוונות ובהתאם למנהגים השונים: עבור התרבות ההלכתית, המזוהה בדרך כלל עם ההלכה, מדובר בחג מינורי; עבור התרבות המיסטית, המזוהה עם הקבלה וספר הזוהר שרשב"י נחשב למחברו, ל"ג בעומר הוא החג הגדול ביותר. זוהי התרבות שבה צמחה במאה ה-16 הילולת רשב"י, שהפכה מאירוע גלילי מקומי לחגיגות עצומות, המושכות מאות אלפי יהודים למדורת ענק בהר מירון מדי שנה; עבור התרבות הלאומית, המזוהה עם עליית הציונות שלה מנהגים וטקסים משלה, ל"ג בעומר על שלל מדורותיו הוא חגיגה של "יהדות השרירים".

קיים קונפליקט בין התרבות ההלכתית ובין התרבות המיסטית בנוגע למנהגי ל"ג בעומר, למשל סביב עירוב מינים הנתפס כלא צנוע בתרבות ההלכתית. התנגדות התרבות ההלכתית למנהגים החדשים קיימת עד היום. ומה עם התרבות הציונית? תרבות זו, שחיפשה נואשות סמלים של עוז וגבורה גופנית, אימצה את דמותו של בר כוכבא מנהיג המרד היהודי באימפריה הרומאית, שאלה ועיצבה בדרכה כמה אלמנטים מהתרבות המיסטית. תוצאותיו ההרסניות של המרד הפכו למופת של התעקשות כנגד כל הסיכויים, והמדורה האחת במירון הפכה להמוני קומזיצים המדברים בשפה פלמ"חניקית של שיתוף וחיבור.

לפני כמה עשורים גם האתוס הציוני של ל"ג בעומר קיבל תפנית מציון סיפור גבורה לחג שבו בני נוער מורדים בהוריהם, נשארים ערים כל הלילה וחוגגים באופן די בעייתי מבחינה בטיחותית, סביבתית וחוקית. ייתכן שהמודעות הגוברת לענייני סביבה תוסיף תפנית חדשה לעלילת ל"ג בעומר.

הפודקאסט "למה אנחנו חוגגים את ל"ג בעומר, זמין להאזנה באפליקציית בר-דעת. ניתן להוריד את האפליקציה בחינם בחנויות גוגל ואפל. 

בר-דעת - אפליקציית הפודקאסטים של אוניברסיטת בר-אילן