Skip to main content
04.04.2023 | יג ניסן התשפג

האם יציאת מצרים היא אירוע היסטורי?

איך אפשר להוכיח שיציאת מצרים התקיימה במציאות? האזינו לפודקאסט עם פרופ' יהושע ברמן מהמחלקה לתנ"ך העוסק בשאלת אמיתותו ההיסטורית של סיפור יציאת מצרים, באפליקציית בר-דעת

איך אפשר להוכיח שיציאת מצרים התקיימה במציאות? פרופ' יהושע ברמן מהמחלקה לתנ"ך עוסק בשאלת אמיתותו ההיסטורית של סיפור יציאת מצרים בספרו "אני מאמין: ביקורת המקרא, האמת ההיסטורית, וי"ג עיקרי האמונה", ומדבר על כך גם בפודקאסט בר-דעת, בפרק: "האם יציאת מצרים היא אירוע היסטורי או אגדה".

ניתן להאזין לפודקאסט באפליקציית "בר-דעת" של אוניברסיטת בר-אילן. להורדה bit.ly/3ymKPVO

סיפור יציאת מצרים, הוא בעל חשיבות עצומה במקרא ובהיסטוריה של העם היהודי. חוקרים של התקופה, היסטוריונים וארכיאולוגים, מתווכחים כבר שנים ארוכות בשאלה האם ועד כמה הממצאים מחזקים את אמיתותו.

לדברי פרופ' ברמן, ישנם ממצאים רבים מהתקופה הזו במצרים, (1500 עד 1200 לפני הספירה), שהסיפורים על העבדים העבריים, כלל אינם מוזכרים בהם, ולכן חוקרים רבים מטילים ספק גדול באמיתותו של האירוע. עם זאת, הוא מציין, התנאים הפיזיים באזור שבו שהו בני ישראל, בארץ גושן, לא אפשרו השתמרות של ממצאים פיזיים. בנוסף, התיעודים ההיסטוריים שאנו מוצאים, נכתבו מזווית הראייה של המלכים ושל השליטים, ואך טבעי שהם לא רצו להנציח סיפור כמו יציאת מצרים שמציג אותם באופן שלילי.

לעומת זאת, מוסיף פרופ' ברמן, אפשר למצוא לא מעט רמזים התומכים בהשערה כי האירועים, באופן כזה או אחר, אכן התרחשו. למשל, בספר שמות יש תיאורים מדויקים מאוד של התרבות המצרית, כמו השמות 'מרים' ו'פנחס', או המילה 'תיבה', שמקורם מצרי.

עוד אפשר לראות כיצד טקסטים עבריים שונים מתכתבים עם טקסטים מצריים מוכרים, בדרך שנראית כאילו הם מנסים לבצע להם "ניכוס תרבותי". כך, למשל, השימוש בביטויים "ביד חזקה" ו"זרוע נטויה", שמתכתבים עם ביטויים מצריים מקבילים – או שירת הים, שמזכירה מאוד טקסטים שנכתבו כדי לפאר קרב מפורסם של המצרים עם החיתים. לדברי פרופ' ברמן "אלה טקסטים שהיו מוכרים רק במצרים, ולכן נראה שהייתה למחברי הטקסטים היכרות טובה עמם, ושהטקסטים העבריים נועדו לספר על תחושת שחרור וחופש מהמצרים".

 

Remote video URL

רוצים לדעת עוד? האזינו לפודקאסט "יציאת מצרים היא אירוע היסטורי או אגדה?",
באפליקציית "בר-דעת" של אוניברסיטת בר-אילן  ובאפליקציות הפודקאסטים המובילות spotify ו-Apple Podcasts