Skip to main content
16.05.2023 | כה אייר התשפג

לאן מתקדמת הבינה המלאכותית

טכנולוגיות הבינה המלאכותית מתפתחות במהירות. איזו השפעה יש להן על הכלכלה והתעסוקה והאם יש מקום לחשש?

על מה מבוססת טכנולוגיית הבינה המלאכותית? מהם השינויים הגדולים שהתרחשו בתחום זה, וכיצד הם עלולים לגרום לטלטלה בשוק תעסוקה? והאם עלינו להיזהר מהעתיד לבוא? עמית מנדלבאום, בוגר הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן מומחה לבינה מלאכותית, ומייסד everminds מדבר על השפעות טכנולוגיות הבינה המלאכותית – היום ובעתיד.

Remote video URL

 

תחום הבינה המלאכותית ביצע בשנים האחרונות זינוק משמעותי, ובעתיד הקרוב הוא עומד לשנות את העולם מן היסוד. טכנולוגיות של בינה מלאכותית הפכו לנפוצות מאוד במגוון רחב של תחומים – כמו המלצות אישיות באתרי קניות או בנטפליקס, זיהוי הונאות בתחומי הסייבר ועוד.

בנוסף, נוצרו לא מעט כלי בינה מלאכותית שהפכו לזמינים ולנגישים למפתחים, שהחלו לעשות בהם שימוש נרחב בפיתוח קוד. בשנה החולפת, יכולות הבינה המלאכותית נחשפו גם לציבור הרחב, בזכות אפליקציות לייצור תמונות, וידאו – ובעיקר טקסט. אפליקציית ChatGPT, המוכרת מכולן, שברה את שיאי ההורדות והשימוש, עם כ-100 מיליון משתמשים תוך חודשים בודדים.

"התוכנה הזו, שמבוססת על פיתוח של חוקרים מהמובילים בעולם, עברה כמה גלגולים", אומר מנדלבאום, "עד שבגרסה השלישית שלה היא כבר יכלה לבנות טקסטים ארוכים וקוהרנטיים, ברמה גבוהה מאוד. ברגע שצירפו את היכולת הזו לממשק ידידותי של צ'ט, זה כבש את העולם".

היכולות הנוכחיות של הבינה המלאכותית, חורגות בהרבה ממתן תשובות לשאלות. כיום, בינה מלאכותית יכולה לתפקד כסוכנת של ממש בעולם הדיגיטלי, לתקשר עם תוכנות אחרות של בינה מלאכותית, לתת לעצמה משוב על משימות ועוד.

"מבחינת יישומים בחיי היום יום", הוא אומר, "עוד לא התחלנו לגרד את פני השטח של האפשרויות. השפעות הבינה המלאכותית על חיינו עומדות להיות דרמטיות, כשמשרות רבות צפויות להיעלם ואחרות יצוצו במקומן".

איך מתמודדים עם השינויים האדירים הללו? "חשוב, ברמה האישית, חשוב לא לעצום את העיניים. לדעת מה קורה, להכיר את הכלים, להשתמש בהם ולהבין מה הם עושים. ברמת הממשלות והאקדמיה, יש הרבה מאוד חשיבה – כולל על הסכנה שנדמתה פעם למדע בדיוני, שהמכונות יתחילו לבצע דברים בצורה חסרת שליטה, שתסכן אותנו".

Remote video URL

להאזנה לפודקאסטים נוספים הורידו את אפליקציית בר-דעת של אוניברסיטת בר-אילן