Skip to main content
23.02.2022 | כב אדר א' התשפב

3,000 משתתפים באולימפיאדה לביולוגיה

שלוש התלמידות שזכו בתחרות, רובא נאטור, נעם פוגל ורותם סבן, הציגו מחקרים בתחום עיכוב החיידקים

תמונה
פרופ' סיריל כהן ביחד עם שלושת הזוכות באולימפיאדה ה-25 לביולוגיה רובא נטור, רותם סבן ונעם פוגל

בתמונה מימין: פרופ' סיריל כהן, רובא נאטור, נעם פוגל ורותם סבן

שלוש תלמידות תיכון זכו אתמול באולימפיאדה הארצית לביולוגיה ה-25 שהתקיימה באוניברסיטת בר-אילן, בשיתוף משרד החינוך. הזוכות יקבלו מלגות לימודים בפקולטה למדעי החיים. כ-3,000 תלמידות ותלמידים מצטיינים ניגשו לתחרות, שני שליש מהן בנות, חמש הגיעו לגמר.

במקום הראשון, זכתה רותם סבן, בת 17 מתיכון עמית הלל ברחובות. היא חקרה את השפעת מיצוי שום על מידת פעילות האנזים אוראז שנמצא בחיידק הליקובקטר פילורי. חיידק זה חי בקיבה ושורד בסביבה חומצית הודות לאנזים. בשל עמידות של חיידקים לאנטיביוטיקה, חקרה רותם את המולקולה אליצין שבשום כטיפול חלופי בחיידק ההליקובקטר, ומצאה שאכן מיצוי שום מעקב את פעילות האנזים אוראז. "מרגש מאוד וכיף גדול להיות כאן. הוכחתי לעצמי שאני יכולה להצליח במה שאני אוהבת," אמרה סבן, שהגיעה לתחרות עם מורתה, יערה שויד.

במקום השני זכה נעם פוגל, בת 17 מראש העין, שלומדת בכפר הירוק. היא חקרה את עיכוב התרבות חיידקי סטפילוקוקוס על ידי יוני נחושת גופרתית. נעם מצאה שנחושת מעכבת את התרבות החיידקים: ככל שמעלים את ריכוז יוני הנחושת בתמיסה, כך עולה עיכוב התרבות החיידקים. את נעם ליוו לתחרות והוריה ומורתה מיה להב.

במקום השלישי זכתה רובא נאטור, בת 17, תלמידת תיכון עתיד אל נהדה מכפר קרע. רובא חקרה את השפעת ריכוזי דבש שונים על עיכוב התרבות חיידקי אי-קולי במעי התחתון. היא מצאה שככל שעולה ריכוז הדבש, כך מתעצם עיכוב החיידקים, שהדבש גורם לתמותתם. "פעם הראשונה שאני משתתפת באולימפיאדה ארצית. מאוד גאה בעצמי שהגעתי עד השלב הזה," אמרה רובא, שהגיעה עם המורה שלה ראג׳ח שרקייה.

את התעודות לזוכות העניקו פרופ' סיריל כהן, סגן דיקן הפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן, וד"ר אירית שדה, מפקחת מרכזת על הוראת הביולוגיה.

"הרואה ואינו נראה" - של דוד צור זכה במקום הראשון

צילום: דוד צור

כבכל שנה, כללה האולימפיאדה לביולוגיה גם השנה, תחרות צילומי טבע. במקום הראשון זכתה העבודה "הרואה ואינו נראה" של דוד צור מכיתה י' בתיכון האקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים. (הצילום מוצג בראש הכתבה)

למקום השני בתחרות הצילומים הגיע "העורבני היערן" של ליאורה קרני מכתה י"ב בתיכון העירוני ב' מודיעין, מכבים, רעות. במקום השלישי זכה: "פרפר מסתובב בטבע" של ארין אלסייד מכתה י"א בבית הספר הרב-תחומי עמל אלסייד.

"העורבני היערן" - של ליאורה קרני זכה במקום השני

צילום: ליאורה קרני

האולימפיאדה לביולוגיה היא תחרות לתלמידים ותלמידות בביולוגיה. מטרתה לקדם את לימודי הביולוגיה ברמת בית הספר וברמה הארצית. משתתפי ומשתתפות התחרות נדרשים להתמודד עם הבנה של קטע מחקר, יישום של ידע קודם ושליטה במיומנויות חקר.

"פרפר מסתובב בטבע" - של ארין אלסייך זכה במקום השלישי

צילום: ארין אלסייד