Skip to main content
03.03.2022 | ל אדר א' התשפב

בר-דעת - מה שמעניין במדע, בחברה ובתרבות

החל מקוואנטים, עבור במיקרוביום, גבעת התחמושת ואריכות חיים, וכלה בל"ג בעומר - כמה מהפודקאסטים הפופולריים באפליקציית בר-דעת

תמונה
אדם רץ עם אוזניות

איזו תעלומה בלשית קשורה לספר "דברים" שנמצא בסוף המאה ה-19? כיצד משפיעים חיידקי המעיים על בריאותנו הגופנית והנפשית? כיצד ניתן ללמוד על החברה הישראלית מתוך ספר מבקרים של מוזיאון? והאם בעלי החיים נבראו כדי שנאכל אותם? 

"בר-דעת" – אפליקציית הפודקאסטים של אוניברסיטת בר-אילן, מציעה לכם לצד הפודקאסטים העוסקים בנושאים אקטואליים, גם שפע של פודקאסטים על עולמות ידע שלא יוצא לכם לבקר בהם בכל יום, אבל בכל זאת הם נוגעים ורלוונטיים לחיינו ולתרבותנו. קבלו הצצה אל כמה מהפרקים המרתקים של "בר-דעת", אפליקציית הפודקאסטים של אוניברסיטת בר-אילן. 

לכל הפודקאסטים של אתר בר אילן לשמיעה אונליין>>>

האם בעלי חיים נבראו כדי שנאכל אותם?

כיצד מתייחסת היהדות לטבעונות ועד כמה היא מעודדת אכילת בשר כמנהג? ובכלל, האם בעלי החיים נתפסים בתנ"ך כיצורים חושבים ובעלי רגשות? השאלה זו נשמעת אולי משונה במונחי זמננו, אבל אם נביט אחורנית אל עומק תולדות המחשבה היהודית (וגם העולמית), הרי שאפשר למצוא רבים שחשבו כך. בפודקאסט זה, ד"ר יושי פרג'ון מהמחלקה לתנ"ך סוקר את יחסו של המקרא לאכילת בשר – מספר בראשית ועד לאחרית הימים.

ישראלים, תיירים והנצחה לאומית בספר המבקרים במוזיאון גבעת התחמושת

ספר מבקרים. מסתבר שזה מה שצריך כדי לגלות את נבכי החברה הישראלית. במשך 6 שנים, חקר פרופ' חיים נוי מבית הספר לתקשורת,  את ספר המבקרים של מוזיאון גבעת התחמושת בירושלים. הוא הגיע למסקנות מרתקות על החברה הישראלית, כמו גם לתובנות באשר לכמה מן הקונפליקטים הגדולים שלנו: חרדים וצבא, השד העדתי, מעמד האישה וגם ההבדל התרבותי בין תיירים לבין ישראלים בכל הקשור להנצחת אירועים.

תעלומת מגילות שפירא

האם ספר דברים, שנמצא על ידי מוזס וילהלם שפירא בשנת 1883, הוא מקורי או מזויף? האם זו הגרסה העתיקה ביותר של הספר המצויה בידינו? פודקאסט זה מביא אל קדמת הבמה ראיון עם פרופ' מאיר בר אילן מהמחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו, שחוזר אל אחת התעלומות הבלשיות הגדולות בחקר המקרא.

סדרת "אריכות ימים"

אין זה סוד שבני האדם מעולם לא רצו להזדקן. האם בכלל נועדנו לחיות יותר מ-80 שנה? כיצד ניתן להאריך את החיים? אילו שינויים באורח החיים תוכלו לעשות כדי לחיות שנים רבות יותר? חוקרים מהפקולטה למדעי החיים מנסים לענות על השאלות המרתקות הללו, תוך הסתמכות על המחקרים האחרונים בתחום מסעיר זה.

סדרת "הקוואנטים ישנו את העולם"

רעיון המחשבים הקוואנטים מתגלגל כבר משנות ה-70 של המאה שעברה. עם זאת, עד היום, טרם החל שימוש משמעותי במחשבים מסוג זה. פרופ' עמנואל דלה טורה מהמחלקה לפיזיקה מסביר מהם בעצם מחשבים קוואנטים, מדוע אלברט איינשטיין התנגד לרעיון זה ומהם השימושים שניתן לעשות במחשבים אלו, שגורמים לכל החברות המסחריות בתחום לרדוף אחר הפיתוח שלהם?

הקוונטים ישנו את העולם, פרק 1: מהו זמן?>>>

בג"ץ הבוגדת ושאלת הרכוש המשותף

האם בגידה במהלך הנישואין צריכה להשפיע על חלוקת הרכוש בעת גירושין? מהם גבולות הסמכות של בתי הדין הרבניים בנושא הזה? פסיקת בית הדין הגבוה לצדק במשפט "האישה הבוגדת" מציף סוגיות עומק במשפט ובחברה הישראלית, ועל הדרך – מסעיר את הקהילה המשפטית. זה הזמן להאזין לפודקאסט, שבו נערך ראיון עם פרופ' שחר ליפשיץ מהפקולטה למשפטים.

סדרת "מיקרוביום"

אתם קוראים להם חיידקים, פטריות, נגיפים וטפילים, אבל בשפה המדעית, הם ידועים יותר בשם "מיקרוביום". הם משפיעים על השמנה, מצב הרוח והיבטים נוספים בחיינו. בפרק הראשון, ד"ר שי בל מהפקולטה לרפואה ייקח אתכם לסיור בגוף האדם, ויערוך לכם היכרות עם המחלות הנפוצות ביותר במערב. בפרק השני, ד"ר עומרי קורן מהפקולטה לרפואה, יספר על החיידקים המצויים במערכת העיכול, והשפעתם על בריאות הגוף והנפש.

מיקרוביום, פרק 1: מה קורה במערכת העיכול שלנו?>>>

למה אנחנו חוגגים את ל"ג בעומר?

האם בל"ג בעומר אנחנו חוגגים את מרד בר-כוכבא? את חייהם של הרשב"י ורבי עקיבא, או את סוף מנהגי האבלות של ימי העומר? פרופ' חזקי שוהם מהתוכנית ללימודי פרשנות ותרבות, מדבר על המקורות התרבותיים אפופי המסתורין של ל"ג בעומר, ומספק כמה תשובות מפתיעות במיוחד.

למה חוגגים את ל"ג בעומר?>>>

סדרת מרטין בובר

איש הרוח היהודי מרטין בובר, ראוי להיות מוכתר כאיש החזון הגדול של האקדמיה הישראלית. בפרקי פודקאסט זה, מביא פרופ' חנוך בן פזי מהמחלקה למחשבת ישראל, רבדים רבים ומגוונים מחייו והגותו של בובר.

השאירו את קבלת ההחלטות לאלגוריתם

לפני שמגיעים לצומת מרומזר, רוב הנהגים יבחרו בטור הקצר כדי להמתין כמה שפחות. אבל כשמדובר בתחומים אחרים, פחות מוסדרים, קבלת החלטות המונעת משיקולים אישיים עלולה להביא לחוסר יעילות. פרופ' אבינתן חסידים מהמחלקה למדעי המחשב, מדבר על תכנון שווקים ועל אלגוריתם לחלוקה הוגנת שיביא לייעול תהליכים וליצירת סביבות המועילות לכל המשתתפים בהן. ואיך כל זה קשור לתורת המשחקים?

השאירו את קבלת ההחלטות לאלגוריתם>>>

את הפודקאסטים הללו ואחרים, ניתן למצוא בקלות באמצעות מנוע החיפוש באפליקציית "בר-דעת"