Skip to main content
01.08.2022 | ד אב התשפב

כנס המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

בכנס שנערך בשיתוף מרכז בר-אילן לערים חכמות ובהשתתפות שרת התחבורה מירב מיכאלי, דנו חוקרים ואנשי מקצוע בדרכים לצמצום תאונות הדרכים

תמונה
כביש

"המשימה שלנו היא לגרום לאנשים לא לבחור ברכב הפרטי כאופציה ראשונה", כך אמרה ח"כ מירב מיכאלי, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, שהשתתפה בכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים של הפקולטה למדעי החברה והמרכז לערים חכמות.

עוד אמרה השרה: "הגורם האנושי עושה את הבחירה לעשות את הנסיעה ברכב פרטי והוא הגורם המשמעותי לתאונות קטלניות, שני רק לאופנועים כבדים. לכן הבחירה של הגורם האנושי לנסוע לבד ברכב פרטי היא חלק ניכר מכך שהגורם האנושי כ"כ דומיננטי בתאונות דרכים. לצערי לא השכילו לאורך השנים לפתח בישראל מערכות שיאפשרו לעשות החלטה אחרת. התחבורה הציבורית לא מפותחת דיה, לא זמינה מספיק ולא מגיעה רחוק מספיק, לכן אנחנו מוסללות ומוסללים לנסוע ברכב הפרטי. כשהאופציה של לא לנסוע ברכב פרטי היא כ"כ פחות יעילה ונעימה אין פלא שיותר בוחרים לנסוע לבד ברכב."

השרה מיכאלי הוסיפה: "כשנכנסתי לתפקידי אמרתי שאני מחויבת להשקיע יותר בתחבורה הציבורית ובבטיחות בדרכים. כחלק מכך זה גם הביטחון האישי וזה בוודאי ממה שנדרש מאיתנו לספק למי שנוסע בתחבורה הציבורית וגם למי שהולכים ברגל. גם את האופציות של תחבורה ציבורית של כלים קלים כמו אופניים שלא יפגעו באחרים וכמובן גם הליכה. להליכה יתרונות רבים אבל המערכת של המדרכות, שבילים, הצל, והיכולת להגיע לתחבורה שתיקח אותי רחוק חייבים להיות כאלה שירימו את האפשרות להיות נגישה. הדבר הכי משמעותי שאנחנו צריכות לתרום הוא לוותר על הרכב הפרטי כאופציה הראשונה שמובילה לתאונות. אני באופן אישי משתדלת יומיים בשבוע לנסוע באוטובוסים וללכת ברגל. זה חשוב לי גם כדי לראיין את הציבור וגם לחוות לבד את האתגרים".

השופט אביטל חן, נשיא בתי המשפט בירושלים, מומחה לתחום התעבורה, הציג יוזמה חדשה להעברת האכיפה התחבורתית מבתי המשפט לרשויות המקומיות. השופט דיבר על שינוי תפיסה חוקית שמתגלגלת בימים הקרובים. השינוי הצפוי יהפוך עבירות תעבורה מסוג "ברירת משפט" להפרות תעבורה מינהליות שיטופלו במישור המינהלי, וכן להקים בית דין מינהלי לתעבורה תחת משרד המשפטים, שידון בעררים המוגשים על הליכים אלה.

השופט חן: "הרציונל שעומד מאחורי זה הוא שעבירות ברירת הקנס גוזלות זמן רב מבית המשפט ולכן נבחנת אפשרות להעבירן כעברות מנהליות. מעקרים את הפליליות שלהן. המעבר מברירת משפט פלילית לעבירה מנהלית ישנה את השיטה ונבחן כרגע אם זה לא יוזיל את העבירות האלה.

בימים האחרונים עלה לרשת תזכיר חוק בעניין. הרעיון להוציא את התיקים האלו החוצה למעשה מהווה שינוי מוחלט בתפיסה של אותם דוחות. השלכות אפשריות היא שדבר כזה יאפשר לרשות הרבה יותר דוחות כאשר המשטרה תוכל כל הזמן לצלם ולתת דוחות. השלכה נוספת היא פגיעה באזרחים כי זה יפגע בנגישות שלו לערכאות משפטיות שיכולות להגן עליו במקרה ונגרם עוול. עם זאת השיטה שקיימת במדינות מתקדמות תאפשר לאזרחים להתנהל מול אכיפת החוק באמצעים טכנולוגיים ולא יחייב התייצבות בבתי משפט. הדבר הזה נותן פתרון מעשי ובתקווה גם הוגן לאכיפה יותר אינטנסיבית".

פרופ' טובה רוזנבלום, חוקרת בטיחות בדרכים ומי שעומדת בראש הכנס ביקרה את ממשלות ישראל על ייבוש מקורות המחקר בתחום: "מדינת ישראל יבשה את כל מקורות המחקר בתחום , אנחנו החוקרים מגייסים כספים באופן עצמאי כדי להמשיך ולחקור בתחום. חבל שכך הדבר כי העתיד של התחום נמצא גם במחקר".

ח"כ בועז טופורובסקי, יו״ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, יושב ראש סיעת ״יש עתיד״ וממלא מקום יושבת ראש הקואליציה כנסת ישראל: "הרכב האוטונומי הוא העתיד של התחבורה בישראל. יש לנו אחריות להכין את התשתיות לעתיד שיותאמו לחדשנות בתחום. יש לקבל אחריות על העתיד ולקבל כבר היום החלטות שיכינו אותנו טוב יותר למודל שבו כל העולם יישא אליו עיניים. אנחנו נהיה האוונגרד ונוביל את זה."

עוד אמר טופורובסקי: "אני סבור שיש להכין רשות תעופה שתהיה אחראית על רחפנים אוטונומיים ורשות רגולטורית שכל תפקידה לפתור האתגרים של הרכב האוטונומי. מדינת ישראל צריכה להשקיע במחקר אקדמי בתחום ולא להשאיר את הכל בחברות מסחריות שיש להם אינטרס. חייב להיות שולחן עגול של מקבלי ההחלטות עם גורמי המחקר. רוב ההבנה שלי בתחום הגיעה מגורמי המקצוע וגוף מחקרי כמוכם".

פרופ' אייל יניב ראש המרכז לערים חכמות באוניברסיטת בר-אילן: "יש לשלב חדשנות כדי לשפר את איכות החיים וגם הבטיחות בדרך. תחבורה חכמה הופכת למרכזית בשיפור איכות החיים והגברת רמת הבטיחות בדרכים"

זהר ינון מנכ"ל אוניברסיטת בר-אילן: "מפציר בכם להמשיך ולפתח כלים חדשים לצמצום המגיפה של תאונות הדרכים. צריך לייצר מגוון שלם של פתרונות ישימים וחדשנים שיתמודדו עם הגורם האנושי ויפחיתו את התאונות. ההתמודדות עם אתגרים מצריכה גישה רב תחומית וזה מה שקורה אצלנו באוניברסיטה עם קבוצות עבודה משותפות של חוקרות וחוקרים מכל הדיסיפלינות".

עוד כתבות שיעניינו אותך