Skip to main content
14.12.2022 | כ כסלו התשפג

חנוכה - חג המכבים

מי היו המכבים, מה הוביל למרד החשמונאים? בפודקאסט שהקליט לאפליקציית בר-דעת, ד"ר אבנר אקר מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה מאיר על המקורות ההיסטוריים של חג החנוכה

תמונה
חנוכה

מי היו המכבים, מה הוביל למרד החשמונאים וכיצד המרד הגדול באנטיוכוס עזר לעצב את הנרטיב של חג החנוכה שכולנו מכירים? ד"ר אבנר אקר מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה מדבר בפודקאסט "חנוכה: חג המכבים" על המקורות ההיסטוריים של החג. הפודקאסט זמין להאזנה באפליקציית בר-דעת של אוניברסיטת בר-אילן https://bit.ly/3VniFpx

חנוכה הוא אחד החגים האהובים ביותר בישראל, לא מעט בזכות הדגש הרב שקיבל סיפורם של המכבים בתולדות הציונות, כדוגמה לתקופה שבה הצליח העם היהודי לייצר שלטון עצמאי שמרכזו בירושלים.  

ההתרחשויות בירושלים ובסביבתה במאות שקדמו לתקופת המכבים נבעו מהנסיבות ההיסטוריות, מזכיר ד"ר אקר. לאחר התפרקות האימפריה של אלכסנדר הגדול, יורשיו היו עסוקים במאבקים זה בזה, כאשר בתקופת אנטיוכוס השלישי אזורנו היה נתון תחת שליטת הסלאוקים. בתחילה, הם נתנו חופש פעולה רב ליהודים, אך לאחר שהאימפריה שלהם החלה להתפורר, ולאחר תחלופה של כמה וכמה מלכים, הם הזדקקו לכספים רבים וביקשו לבזוז את אוצרות המקדשים באזור, ובהם גם בית המקדש.

לאחר מותו של אנטיוכוס השלישי, כעבור תקופת ביניים קצרה, עבר השלטון לאנטיוכוס הרביעי, שנודע לימים כ"אנטיוכוס הרשע". באותה תקופה, כפי שאנחנו למדים מהמסופר בספרי המכבים, היריבויות בין הסיעות היהודיות השונות בירושלים התגברו, וחלק מהסיעות הציעו לאנטיוכוס שיתוף פעולה מוגבר תמורת סמכויות. כששיתוף הפעולה החל לכלול גם גזירות שפגעו בדת היהודית, משפחת מתתיהו פרשה מירושלים לחשמונאים, ושם, לאחר שסירבה לקיים פולחן זבח כדרישת היוונים, פרץ המרד.

הנסיבות ההיסטוריות והיחלשות היוונים, הובילו לכך שהמורדים היהודים נחלו שורת הצלחות, שהובילו אותם לקבל בהדרגה יותר ויותר סמכויות בתחומי דת ושלטון, שהתרחבו בימי יוחנן הורקנוס ולאחריו אלכסנדר ינאי, שבהם ליהודים הייתה השפעה רחבה על הנעשה בכל המרחב, דבר שגרם גם למתיחות בין היהודים לבין עמים אחרים באזור.

ההצלחה הגדולה של המכבים היא שבנתה נרטיב חזק שהשפיע וחלחל לדורות הבאים, החל מהתקופות הסמוכות לימי המכבים ועד לימי ראשית הציונות ולימינו אנו.

 

Remote video URL

להאזנה לפודקאסטים נוספים הורידו את אפליקציית בר-דעת של אוניברסיטת בר-אילן