Skip to main content
19.06.2023 | ל סיון התשפג

השפעת התפיסה החיובית על השיקום הגריאטרי

אסיל מנסור מרכזת ועדת הלסינקי במרכז השיקומי הגריאטרי "דורות", חוקרת את ההשלכות הטיפוליות והשיקומיות של התפיסה החיובית בגיל השלישי

תמונה
Influential_BG_04-12

הכירו את אסיל מנסור מנהלת השירות לקלינאות תקשורת ומרכזת ועדת הלסינקי במרכז השיקומי הגריאטרי "דורות", ודוקטורנטית במחלקה למדעי החברה והבריאות באוניברסיטת בר-אילן. מנסור זכתה לאחרונה (6.23) במלגת נשיא המדינה למצוינות וחדשנות מדעית על מחקרה בתחום שיקום בגיל המבוגר.

מנסור היא קלינאית תקשורת. ב-2015 היא ביצעה הסבה בתוך המקצוע ועברה לטפל בחולים גריאטריים עם מגוון אבחנות. "התאהבתי בעבודה עם זקנים", היא מספרת, "והחלטתי שבשונה מהתזה שחיברתי במהלך התואר השני שעסקה בנושא תיאורטי, עבודת הדוקטורט שלי תעסוק בנושא שיהיו לו השלכות טיפוליות וקליניות".

סקירה מקיפה של הספרות המחקרית מעלה תמונה ברורה של קיום קשר מובהק בין תפיסות זקנה חיוביות לבין בריאות יותר איתנה. "למרות זאת", אומרת מנסור, "יש מחסור במחקרים שבודקים את הקשר הזה באוכלוסיות קליניות שונות ומגוונות. מחקר הדוקטורט שלי, מתמקד בשאלה האם תפיסות זקנה חיוביות קשורות לשיקום יותר מוצלח אצל חולים אורתופדיים ואצל חולים לאחר אירוע מוחי. המחקר מתקיים במרכז השיקומי הגריאטרי 'דורות' בנתניה שבו אני עובדת".

לדברי מנסור, "אם נצליח להוכיח שתפיסות זקנה חיוביות מובילות לתפקוד יותר עצמאי לאחר שבר בצוואר הירך, או לאחר שלוקים באירוע מוחי, נוכל להראות שבניית תוכניות התערבות שכוללות התייחסות לתפיסות הזקנה היא 'הדבר החם הבא' בתוכניות השיקום".

על הלימודים ועל המחקר בבר-אילן היא מספרת: "פגשתי מרצים שמדברים איתך בגובה העיניים, שמעניין אותם לשמוע אותך מדבר ושאכפת להם ממך באמת, כמו ד"ר שגית לוין ופרופ' אהוד בודנר. בנוסף לכך, זכיתי בשני מנחים, פרופ' יעקב הופמן ופרופ' עמית שרירא, שמחבקים אותי בדרך האקדמית, מעודדים, עוזרים ומסייעים - מנחים שאין כמותם בכל העולם, שמזהים את החוזקות שלי אך גם לא נרתעים מהחולשות שלי ומסייעים לי במסע המרתק לקראת תואר שלישי".

מעבר לעבודה ולמחקר, מנסור היא גם משוררת, שהוציאה ארבעה ספרי שירה בערבית, בעברית ובאנגלית. בנוסף לכך, היא מספרת, היא נהנית מרקמה "שמהעיסוק בה אני לומדת סבלנות ואורך רוח שנחוצים בדרך לדוקטורט".

לתוכניות הלימוד בגרונטולוגיה

עוד כתבות שיעניינו אותך