Skip to main content
14.02.2024 | ה אדר א' התשפד

פתרונות מבוססי טבע לבעיית ההתחממות

ד"ר נעה צוקרמן מהמחלקה לסביבה, תכנון וקיימות חוקרת את השפעת הצמחייה הגדלה על גבי מבנים, על האקלים בסביבה עירונית

תמונה
דר נעה צוקרמן

הכירו את ד"ר נעה צוקרמן המסיימת בימים אלה את מחקר הדוקטורט שלה במחלקה לתכנון סביבה וקיימות באוניברסיטת בר-אילן.  מחקרה של צוקרמן, בהנחייתו של פרופ׳ איתמר לנסקי, עוסק בקירות ירוקים - צמחייה אנכית על גבי מבנים – ובהשפעתם על המיקרו-אקלים העירוני.

ד"ר נעה צוקרמן צוקרמן למדה במחלקה גם לתואר הראשון, ולאחר מכן המשיכה לתואר שני בביולוגיה ימית באוניברסיטת חיפה. עבודת התזה שלה עסקה בביולוגיה ובאקולוגיה של מדוזות בים התיכון. לאחר סיום התואר השני היא עבדה בחברות סטארט אפ במשך כשבע שנים כמנהלת פרויקטים וכמנהלת מוצר. לדבריה, "במשך השנים האלה התגבש אצלי חלום לשלב את העולם הטכנולוגי עם האהבה לסביבה - וכך נשאבתי בחזרה לאקדמיה ללימודי דוקטורט".

הקירות הירוקים קיימים מזה עשרות שנים. באחרונה גובר העניין בהם, על רקע ההתחממות המשמעותית שנרשמת באזורים עירוניים בהם קיימת בנייה אינטנסיבית. "במחקר הראיתי שקירות ירוקים בקנה מידה אמיתי משפיעים על הטמפרטורה - בפנים המבנה ובסביבתו החיצונית. הם משפרים את הנוחות התרמית של האדם בסביבתו ותורמים לחסכון בחשמל עקב הפחתה בצריכת מזגנים. בכך הם מפחיתים את פליטות הפחמן. בנוסף, הראיתי כי באמצעי חישה מרחוק, ניתן לעקוב אחר מצב הקירות ולייעל את תהליך התחזוקה שלהם. תובנות המחקר תורמות לתהליכי תכנון עירוני עתידי, אשר שמים דגש על נוחות האדם במרחב העירוני בצל משבר האקלים ועל שימוש בפתרונות מבוססי טבע".

המחקר התבצע על מערך הניסוי הגדול ביותר בעולם בתחום זה, שנמצא באוניברסיטת בר-אילן, וכלל ניטור ארוך טווח באמצעות עשרות חיישנים בפנים ובחוץ המבנה וצילומים על ידי מצלמות משוכללות. 

עריכת המחקר, מספרת צוקרמן, הציבה בפניה אתגרים חדשים: "על אף שניהלתי צוות מתכנתים בעבר, לא ידעתי לכתוב שורת קוד אחד מימי. בתחילת הדוקטורט שלי, המנחה שלי דחף אותי ללמוד תכנות ומאז התאהבתי. במהלך הדוקטורט, התמחיתי בשיטות מעולם הדאטה סיינס ועיבוד התמונה, ובעתיד המחקרי שלי אני שואפת לרתום כלי בינה מלאכותית לסוגיות סביבתיות בדגש על שינויי אקלים ועל תכנון עירוני".

לתוכניות הלימוד במחלקה לסביבה, תכנון וקיימות