Skip to main content
20.02.2022 | יט אדר א' התשפב

משפיעים במחקר - תרופות חדשניות לסוכרת

קבוצת המחקר של פרופ' אריה לב גרוזמן, מפתחת תרופה להורדת רמת הגלוקוז בדם ולשיפור הטיפול בסוכרת מסוג 2

תמונה
פרופ' גרוזמן

לצד המודעות ההולכת וגוברת לצורך באורח חיים בריא ובטיפוח סביבה שתאפשר זאת, ממשיך להתקיים הצורך בתרופות יעילות ובטוחות שיסייעו לאנשים החולים במחלות אקוטיות וכרוניות להמשיך לקיים שגרת חיים פעילה. פרופ' אריה לב גרוזמן מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בר-אילן עוסק בפיתוח תרופות לסוכרת, תרופות אנטיביוטיות חדשניות ותרופות נוגדות דלקת.

"פשוט חלמתי לעזור לאנשים חולים בצורה היעילה ביותר: לפתח תרופות חדשות," מעיד על עצמו פרופ' גרוזמן. "כוחם של המדע והטכנולוגיה לשנות את העולם הוא בלתי מוגבל," אומר פרופ' גרוזמן. "במקרה שלי, פיתוח תרופות חדשות לטיפול במחלות קשות עשוי להשפיע על החברה האנושית".

סוכרת מסוג 2 פוגעת במאות מיליוני אנשים בעולם, והחיפוש אחר תרופות חדשניות הוא מרכיב מרכזי בחקר המחלה. קבוצת המחקר של פרופ' גרוזמן מצאה שנגזרות של תרכובת בשם תיאולן מגבירות את קצב העברת הגלוקוז לתאים רגישים לאינסולין, כמו תאי כלי דם.

מולקולות כאלה גם מגבירות את הפרשת האינסולין. החוקרים סינתזו נגזרות של תיאולן עם תכונות תרופתיות רצויות ומצאו בבדיקות מעבדה שהן יעילות בהורדת רמת הגלוקוז בדם אצל עכברים הנושאים גן של השמנת יתר. כעת הצוות של פרופ' גרוזמן מפתח תאי לנגרהנס - תאים המפרישים הורמונים המפקחים על חילוף חומרים של פחמימות בגוף - מלאכותיים. השתלת תאים כאלה בגופם של חולי סוכרת עשויה לסייע בטיפול במחלה.

פרופ' גרוזמן קיבל את תואר הדוקטורט שלו בכימיה רפואית ופרמקולוגיה מהאוניברסיטה העברית. מחקרו עסק בסינתזה ולמידת מנגנוני הפעולה של מרכיבים נוגדי היפרגליקמיה לטיפול בסוכרת מסוג 2.

הוא המשיך לבתר-דוקטורט באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנציסקו וב- Research Institute of Pacific Medical Center at San Francisco. נוסף על כך הוא בעל תואר ראשון בסיעוד ותואר ראשון נוסף בכימיה. פרופ' גרוזמן עמד בראש פרויקט פיתוח תרופות לסוכרת במסגרת חברת "יישום" של האוניברסיטה העברית, והיום הוא איש סגל בכיר במחלקה לכימיה באוניברסיטת בר-אילן.

לאורך הדרך זכה פרופ' גרוזמן בפרסים ואותות הצטיינות ביניהם מרצה מצטיין, הן באוניברסיטה העברית והן בבר-אילן, וזכה בפרס החוקר הצעיר של הקרן האירופית לחקר הסוכרת (EFSD) ועמותת D-Cure לריפוי סוכרת על מחקר ישראלי-אירופי משותף.

גם מחוץ לאקדמיה מילא פרופ' גרוזמן תפקידים רבים, ביניהם כסגן נשיא האיגוד הישראלי לכימיה רפואית, כנציג ישראל בפדרציה האירופית של כימיה רפואית, כעורך בכתב העת המדעי Pharmacological Reports בתחום הכימיה הרפואית, כנציג ישראל בזרוע הכימיה ובריאות האדם של האיגוד הבינלאומי לכימיה תיאורטית ויישומית (IUPAC), וכחבר בוועדות מדעיות רבות בתחומי הסוכרת והכימיה הרפואית. נוסף לעיסוקיו האקדמיים, פרופ' גרוזמן לומד תלמוד בישיבת "מיר" בירושלים.