Skip to main content
30.12.2020 | טו טבת התשפא

השפעת העצים בעיר על בריאות הגוף והנפש

ד"ר קרן אגאי שי מהפקולטה לרפואה: העצים מצמצמים חשיפה לגורמים מזיקים, ומעודדים יותר פעילות ספורטיבית

תמונה
עצים

הימצאותם של עצים במרחב העירוני משפיעה לטובה על בריאות התושבים במקום. העצים מצמצמים חשיפה לגורמים מזיקים, כמו רעש, זיהום וחום. התנאים הנעימים והצל בסביבת העצים בעיר מעודדים את התושבים לבצע יותר פעילות ספורטיבית התורמת לבריאות.

ד"ר קרן אגאי שי מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן, החוקרת את השפעת הקרבה לטבע על בריאות הציבור, מסבירה כי הקרבה לעצים משפיעה על בריאות האדם דרך מנגנונים גופניים ורגשיים ומציינת כי נמצא ששהייה בסביבת עצים גם מפחיתה את רמות הלחץ.

מחקריה של ד"ר אגאי שי מלמדים שבעת שהות בפארק, התחושות והרגשות של אנשים משתפרים, ובמצבים של מותשות נפשית, תהליך ההתאוששות החזק ביותר יהיה פארקים. לכך יש כמובן השפעה גם על הבריאות הגופנית.

ד"ר אגאי שי נמנית עם החוקרים שהתראיינו לכתבה של סוכנות הידיעות הסביבתית "זווית", והציגה מחקרים העוסקים בקשר שבין כמות העצים במרחב העירוני ובין בריאות התושבים.

ד"ר אגאי שי מתייחסת גם לאחד מהנושאים החמים ביותר במחקר הביולוגי – המיקרוביום, כלומר החיידקים והמיקרואורגניזמים האחרים החיים בגופנו, וממלאים תפקיד חשוב בתפקודים פיזיולוגיים שונים. מחקרים שונים מלמדים שלתושבי עיר החיים ליד צמחייה יש מיקרוביום מגוון יותר בהשוואה לאלה הגרים באזור עירוני ללא צמחייה. מיקרוביום מגוון יותר במעיים נקשר לבריאות טובה יותר, בעוד מיקרוביום במגוון נמוך נמצא נקשר למחלות רבות.

עוד על הנושא בכתבה של סוכנות הידיעות הסביבתית "זווית": https://bit.ly/2Fxt6oZ